دستگیری مجرمان سایبری رشت و تالش

به گزارش دیارمیرزا از رشت، ایرج محمدخانی عصر امروز در نشست فرماندهی انتظامی استان چگونگی شناسایی و دستگیری عامل ارسال ایمیل‌های تهدیدآمیز به یک شهروند رشتی و نیز مدیر یک وبلاگ‌ در تالش را تشریح کرد. وی اظهار کرد: به دنبال ارجاع یک فقره پرونده از دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان رشت به دادخواهی یک فرد مبنی بر […]

به گزارش دیارمیرزا از رشت، ایرج محمدخانی عصر امروز در نشست فرماندهی انتظامی استان چگونگی شناسایی و دستگیری عامل ارسال ایمیل‌های تهدیدآمیز به یک شهروند رشتی و نیز مدیر یک وبلاگ‌ در تالش را تشریح کرد.

وی اظهار کرد: به دنبال ارجاع یک فقره پرونده از دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان رشت به دادخواهی یک فرد مبنی بر دریافت ایمیل‌های تهدیدآمیز به قصد اخاذی، موضوع به صورت ویژه در دستور کار این پلیس قرار گرفت.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات گیلان افزود: کارشناسان این پلیس با تحقیقات از شاکی و پیگیری‌های فنی و پلیسی، مزاحم اینترنتی که قصد داشت با بهره گرفتن از ویژگی‌های فضای مجازی هویت واقعی خود را پنهان نگه دارد، شناسایی کرده و با هماهنگی مقام قضایی وی را در رشت دستگیر کردند.

وی با اشاره به اینکه این متهم قبلاً در شرکت ساختمانی شاکی پرونده مشغول به‌کار بود و به دلیل اختلافی که بین آنها به وجود آمد از شرکت اخراج شده بود، گفت: این متهم در تحقیقات پلیسی اعتراف کرد که با ارسال ایمیل‌های تهدیدآمیز به کارفرمای سابق خود، قصد اخاذی و انتقام‌جویی را داشته است.

به گفته محمدخانی، تهدید و مزاحمت برای اشخاص حقیقی و حقوقی از طریق فضای تولید و تبادل اطلاعات جزو مصادیق محتوای مجرمانه موضوع ماده ۲۱ قانون جرایم رایانه‌ای بوده و قانونگذار طبق قانون مجازات اسلامی برای مرتکبان اینگونه جرایم مجازات حبس در نظر گرفته است.

وی از مردم گیلان خواست تا در صورت بروز چنین مشکلی با مراجعه به دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان محل سکونت خود مجرم یا مجرمان را تحت تعقیب قضایی قرار دهند.

*دستگیری مدیر وبلاگ غیراخلاقی در تالش

این مسئول به دستگیری مدیر وبلاگ غیراخلاقی در تالش اشاره کرد و یادآور شد: کارشناسان تیم رصد پلیس فتا در راستای مقابله با جرایم علیه عفت و اخلاق عمومی، وبلاگ اینترنتی را شناسایی کردند که گرداننده آن اقدام به انتشار محتوای غیراخلاقی در فضای مجازی می‌کرد.

رییس پلیس فتا

وی افزود: محل این وبلاگ غیر اخلاقی در اینترنت و تلاش برای شناسایی مدیر اصلی آن در دستور کار پلیس فتای استان قرار گرفت.

محمدخانی درباره پیگیری‌های فنی پلیس فتا برای دستگیری مدیر وبلاگ مذکور اذعان کرد: با پیگیری‌های فنی و پلیسی انجام شده آدرس گرداننده اصلی وبلاگ مورد نظر که کاربران اینترنتی را برای دستیابی به محتویات منافی عفت ترغیب می‌کرد در شهرستان تالش تشخیص داده شد.

وی خاطرنشان کرد: با اخذ مجوزهای لازم قضایی با انجام عملیاتی متهم مذکور در یکی از محله‌های تالش دستگیر شد.

به گفته رئیس پلیس فتای گیلان، در بررسی ادله دیجیتالی کشف شده از منزل متهم ۳۱ ساله، مقادیر زیادی تصاویر و کلیپ‌های غیر اخلاقی به دست آمد که با مشاهده شواهد و قرائن موجود متهم مورد نظر به بزه انتسابی خود اعتراف کرد و از طرف مقام قضایی قرار مجرمیت برای او صادر شد.

وی با تصریح بر اینکه پلیس فتا در برخورد با جرایم علیه عفت و اخلاق عمومی بسیار مصمم و جدی است، به آن دسته از افرادی که در پوشش فضای مجازی عفت و اخلاق عمومی جامعه را هدف گرفته‌اند هشدار داد.

محمدخانی از جوانان خواست تا ضمن حفظ هوشیاری کامل در فضای مجازی و رعایت حدود و چارچوب اخلاقی، از عضویت در اینگونه شبکه‌ها پرهیز کنند.

منبع:خبرگزاری فارس

Share