دبیرکل جبهه اصلاح طلبان

در انتخابات ۸۸ “تقلب” نشد / طرح انتخاباتی هاشمی محقق نمی‌شود

دبیرکل جبهه اصلاح طلبان در مورد راهبرد مختلف اصلاح طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری، تفاوت جبهه اصلاح طلبان با شورای هماهنگی جبهه اصلاحات،گزینه های انتخاباتی اصلاح طلبان،انتخابات آزاد، اصلاح طلبان بدلی، دولت وحدت ملی، دولت ائتلافی، اظهارنظر در مورد کاندیداهای اصولگرایان و … به سوالات مهر پاسخ داد.

دیارمیرزا :برخی چهره های اصلاح طلب با عنوان جبهه اصلاح طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ گردهمایی ها و جلسات متعددی را با هدف نمایش وحدت عمومی جبهه اصلاحات برقرار کردند و خود را برای رقابت های یازدهین دوره ریاست جمهوری آماده می کنند.

طی اخبار منتشر شده توسط اصلاح طلبان قرار بود تا در تاریخ ۲۷ و ۲۸  دی ماه  در مراسمی با عنوان مجمع بزرگ اصلاح طلبان، چهره های مطرح این طیف سیاسی گرد هم آمده ولی به دلایل مطرح نشده ای این همایش کنسل شد که برخی گمانه زنی ها حاکی از این است که جریانات اصلاح طلب نتوانستند برای ورود به عرصه رقابت ها به نتیجه واحدی برسند.

چندی پیش نیز همایش تبیین طرح مناسک به میزبانی حزب مردم سالاری یکی از همایش های انتخاباتی بخشی از این طیف سیاسی بود که با حضور برخی از احزاب و چهره های اصلاح طلب در هتل المپیک تهران برگزار شد ولی چهره های شاخص جبهه اصلاحات همچون عارف، نجفی، موسوی لاری، عبدالله نوری و محمد رضا خاتمی حضور پیدا نکردند.

این همایش در حالی برگزار شد که پیش از این حزب مردم سالاری تأکید کرده بود که اگر اصلاح طلبان تا عید غدیر پیرامون یک چهره بعنوان کاندیدا به اجماع نرسند، در قالب طرح مناسک تصمیم دیگری خواهد گرفت و مستقل از اصلاح طلبان وارد عرصه انتخابات خواهد شد و کاندیدای مطلوب خود را معرفی خواهد کرد.

اما با پشت سر گذاشتن عید غدیر شاهد سکوت حزب مردم سالاری و همچنین دبیر کل این حزب مصطفی کواکبیان بودیم که گویا هنوز انتظار به اجماع رسیدن اصلاح طلبان را می کشید.

اخبارهای منتشر شده از سوی حزب مردم سالاری گویای این است که در روز پنجشنبه این هفته کاندیدای انتخاباتی خود را اعلام می کنند.

 

— در ادامه گزیده ای از گفت و گوی تفصیلی مهر با مصطفی کواکبیان را به انتخاب مشرق می خوانید:
* اگر خود اصلاح طلب ها در حاکمیت قرار داشتند و یک حزب اصولگرا می آمد می گفت من به این شرط می آیم در انتخابات شما شرکت می کنم واقعا ما می پذیرفتیم؛ می گفتیم “برو دنبال کارت. هر کس دوست داشت در انتخابات شرکت کند هر کس دوست نداشت شرکت نکند.”
* تمامیت خواهی برخی احزاب عضو شورای هماهنگی و مشکلات آئین نامه ای مانع پیوستن احزاب جدید اصلاح به این شورا است.
* جبهه اصلاح طلبان دیدگاهش این است که باید در انتخابات حضور داشته باشند اما در شورای هماهنگی برخی دوستان عقیده دیگری دارند و هنوز به این اعتقاد نرسیده اند که در انتخابات باید شرکت کرد.
* تا به امروز از هیچ حزب اصلاح طلبی نشنیده ام که گزینه تحریم را انتخاب کند، گفته اند شرکت نمی کنیم اما تحریم نه.
* یک اتفاقی در سال ۸۸ افتاده؛ حالا اگر می خواهیم اپوزیسیون شویم راهش داشتن حزب نیست. راه آن این است که گروههای پارتیزانی درست کنیم و بیافتیم در خط مبارزات مسلحانه. اما وقتی اسم مان اصلاح طلب شده است یعنی در درون نظام می خواهیم با حفظ این ساختار کچ تابی ها یا مسائل نابسامان را اصلاح کنیم و من غیر از این معنای دیگری از اصلاح طلبی نمی فهمم.
* باید یک شرط اساسی برای انتخابات بگذاریم و آن هم این باشد که قانون اساسی رعایت شود.
* اینکه دولت بیاید در ساعت پربیننده تلویزیون مثلا بگوید می خواهیم هدفمندی یارانه ها را ۵ برابر کنیم. این حرف انتخاباتی است و در آن شکی نیست.
* دولتی که ۵ – ۶ ماه بیشتر به عمرش باقی نمانده است چه کار دارد به بحث هایی که مثلا در یک سال آینده می خواهد اتفاق بیافتد. دولت با بحث های این چنینی می خواهد وضعیت ساختار اقتصادی را متلاطم کند.
* باید دست به دست هم بدهیم هم اصولگرایان  و هم اصلاح طلبان نگذاریم این بداخلاقی ها رخ دهد و قانون زیر پا گذاشته شود؛ از ناحیه هر کسی که باشد.
* واقعیت این است که تا شب انتخابات کاندیدا داشتیم، برنامه داشتیم. بنده ۲۰ خرداد ۸۸ ،۵ استان رفتم و بر علیه احمدی نژاد هم تبلیغ می کردم ولی بعد از آن گفتیم تمام شد.
* کسی که اخیرا گفته بود می خواهیم آخرین میخ را به تابوت اصلاح طلبان بکوبیم ؛ به این سئوال پاسخ دهد که اصولگرایان در این ۸ سال تنها بودند آیا واقعا همه چیز درست شده است؟ آیا بگویند جریانی که در ۳۳ سال انقلاب بوده است کلا باید حذف شود؛ عقلانی است؟
* دولت مصمم به اجرای فاز دوم هدفمندی یارنه ها است و استخدام در استانها را شروع کرده و برای سهام عدالت هم ثبت نام می کند.
* از احزاب اصلاح طلب کد بیاورند که به غیر از دو حزب منحله مشارکت و مجاهدین کدامشان برخلاف نظام موضع گیری و یا عمل کرده اند. به غیر از این دو حزب حداقل اش ۳۰ و چند حزب دیگر در جریان اصلاحات وجود دارد.
* من یک حزب اصلاح طلب هم نمی شناسم که گفته باشد به این نظام اعتقاد نداردو یا انتخابات را قبول ندارد. چرا؛ بعضی سکوت کردند اما در عین حال هیچ موضعی هم بر علیه نظام و انتخابات نداشتند، خوب از آنطرف هم به برخی از اصولگرایان مانند آقای لاریجانی، آقای قالیباف می گویند ساکتین فتنه.
* از روز اول هم گفتم تا بخواهید در انتخابات ۸۸ تخلف شده اما تقلب به مفهومی که ۱۱ میلیون رای جابجا بشود نشده است. و معتقدم که سیستم انتخاباتی ما طوری نیست که بشود تقلب کرد.
* ۲ میلیون نفری که در ۲۵ خرداد به میدان آمدند هیچ کدام برانداز نبودند؛ فقط با نتیجه مشکل داشتند؛ واقعا هم این نتیجه برای تهرانی ها  قابل تحمل نبود.
* اصلاح طلبان بدلی آنهایی هستند که زمینه روی کار آمدن احمدی نژاد را ایجاد کردند وهمچنان دنبال انحصارطلبی وتمامیت خواهی هستند.
* در سال ۸۴ انقدر حرص خوردیم که این کار را نکنید. گفتند می خواهیم وزن کشی سیاسی کنیم. خوب کردید نتیجه ای چه شد. مهرعلیزاده از یک طرف ، معین از یک طرف، کروبی از یک طرف، هاشمی از یک طرف.
* در ملاقات هایی که با خاتمی داشتیم وی برای حضور در انتخابات تاکید داشت.
* تعدد کاندیداهای جریان اصولگرایی و عملکرد بد دولت اجمدی نژاد دو فرصت برای حضور اصلاح طلبان در انتخابات است.
* شخصا از لحاظ انگیزه شخصی چندان تمایلی برای حضور در انتخابات ندارم.
* اگر خاتمی بیاید حزب مردم سالاری کنار می کشد و طرح مناسک را اجرا نمی کند؛ اما اگر خاتمی نیاید طرح مناسک اجرا می شود و این طرح را هم ما نمی خواستیم خودمان اجرا کنیم. از روز اول اعلام کردیم مجمع روحانیون و خاتمی بیایند این کار را در دستشان بگیرند.
* معظم رهبری در فرمایشاتشان به انتخابات آزاد اشاره و تاکید داشته اند که” معلوم است که باید انتخابات آزاد باشد. ” ولی هشدار مشفقانه ایشان به این دلیل بود که کسانی که نیت خیری دارند مراقب باشند که این مسئله موجب سوءاستفاده نشود.
* خیلی از انتخابات ها را اصلاح طلبان برگزار کرده اند بنابراین نمی شود گفت که انتخابات غیر آزادی برگزار شده؛ اما باید مراقب بود استفاده از این واژه، این شائبه را ایجاد نکند که گویا انتخابات آزاد نیست.
* ممکن است من شخصا به عنوان یک شهروند به قالیباف رای بدهم اما هیچ وقت حزبم نباید از قالیباف حمایت کند و باید هویت اصلاح طلبان حفظ شود و اگر نتوانیم کاندیدا دهیم باید سکوت کنیم.
* ناطق نوری و ولایتی می توانند برای طرح وحدت ملی خوب باشند؛ ولی کدام حزب اصولگرا می آید به ناطق نوری رای بدهد و یا کدام حزب اصلاح طلب به ولایتی رای می دهد؟

* چند نام را می بریم و شما نظر خود را در مورد آنان بیان کنید.

خاتمی :امیدواریم که بتواند در انتخابات بیاید.

*بتواند یعنی چه؟ یعنی اینکه می خواهد بیاید ولی نمی شود؟

-بتواند یعنی اینکه مجموعه شرایط فراهم باشد.

هاشمی رفسنجانی:امیدوارم بتواند به عنوان بازیگردان در انتخابات موثر باشد.

سید حسن خمینی:امیدوارم “بقیه سلف” امام خمینی باشد و بتواند در آینده نقش های جدی تری ایفا کند.

مهدوی کنی:بارها خدمتشان گفتیم ممکن است از لحاظ سیاسی سلیقه هایمان متفاوت باشد، اما هیچ وقت شاگردی ایشان را در دانشگاه امام صادق(ع) و درس اخلاقشان را فراموش نمی کنم.

احمدی نژاد:امیدوارم که هر زودتر دوره اش تمام شود.

محمدرضا باهنر:شخصیت کارآمدی برای نظام پارلمانی.

علی لاریجانی:تصور نمی کنم ایشان به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری در انتخابات حاضر نشود.

ولایتی:مردی برای همه فصول و همه زمانها. این روزها در تلویزیون هرکانالی که نگاه می کنید آقای ولایتی به عنوان صاحب نظر در زمینه های سیاست خارجی ، تاریخی، پزشکی، بیداری اسلامی حضور دارد و کمتر جایی است که نباشد.

حداد عادل:در بین اصولگرایان دنبال ایجاد وحدت است ولی نتیجه چندان موفقی نخواهد داشت.

قالیباف:خوب است ولی برای دور جدید انتخابات تصور نمی کنم خیلی اصلاح طلبان از او حمایت کنند؛ چرا که در جامعه چنین القا شده است که اصلاح طلبان از او حمایت خواهند کرد.

ناطق نوری :ایشان از اصولگرایان واقعی و دلسوز نظام است.

آیت الله جنتی :حقیقتا همه حرفها و سخنان بد را برای خودشان می خرند؛ اما نباید این طور تصور شود که این بحث ها ، مواضع ایشان است . من وقتی از نزدیک با ایشان برخورد کردم دیدم که دیگران شرایطی فراهم می کنند وهر رد صلاحیتی و هر بحثی به نام او ثبت می شود؛ اما واقعا این گونه نیست.

Share