سه شنبه شهرآورد شمال ایران

در آستانه شهرآورد گیلان؛ هوای هر دو طرف ابری است

هر دو باشگاه بحران‌زده شمالی تیم‌هایی هستند که قبل از نیم‌فصل اقدام به تعویض سرمربی خود کردند. ابتدا داماش امید هرندی را از کار برکنار کرد و حمید درخشان را جایگزین وی کرد و بعد هم ملوانی‌ها با رفتن فرهاد پورغلامی از محمد احمدزاده به عنوان سرمربی استفاده کردند.

ملوان انزلی در حالی در هفته بیست‌وچهارم لیگ بر‌تر، روز سه‌شنبه پذیرای تیم هم‌استانی خود یعنی داماش است که هر دو نماینده گیلان حال و روز بسیار بدی دارند و اگر پیکان بحران‌زده را فاکتور بگیریم، بد‌ترین عملکرد تیم‌های لیگ برتری را در نیم‌فصل دوم تا به اینجا به خود اختصاص داده‌اند.

جالب اینجاست که شروع تیره‌روزی‌های تیم‌های گیلانی هر دو به نوعی به سرخابی‌های پایتخت مربوط می‌شود. ملوان که در دور رفت لیگ ۲۹ امتیاز گرفته بود و حتی خود را مدعی قهرمانی یا حداقل کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا می‌دانست، بعد از بازی مصیبت‌بار با پرسپولیس در جام حذفی و تحمل باخت تحقیرآمیز ۶ – صفر (سنگین‌ترین شکست تاریخ ملوان در رقابت‌های رسمی) در سراشیبی افتاده و ستاره‌های نه‌چندان کم‌تعدادش هم هر کار می‌کنند نمی‌توانند لبخندی بر لب مالک متمول خود یعنی حسین هدایتی بنشانند. شاگردان محمد احمدزاده از ۳ بازی خانگی خود صاحب ۲ امتیاز بابت دو تساوی با گهر و استقلال و یک باخت برابر صبا شده‌اند و از ۳ بازی بیرون از خانه هم فقط یک امتیاز از تساوی با صنعت‌نفت آبادان گرفته‌اند و ۲ باخت برابر فجرسپاسی و نفت تهران داشته‌اند.

206562hp2-300x180

داماش هم که در آخرین هفته دور رفت موفق شد استقلال را شکست دهد گویا بعد از این باخت دچار نفرین علاقه‌مندان آبی‌ها شده است. داماش که بازی بیرون از خانه‌اش برابر پیکان در هفته بیستم به علت آلودگی هوا به تعویق افتاده است، از ۵ بازی دیگرش تنها دو امتیاز گرفته است؛ یک امتیاز از تساوی خانگی با سایپا و یک امتیاز بیرون از خانه مقابل فولاد. شاگردان حمید درخشان طی ۳ بازی دیگر خود در خانه برابر آلومینیوم هرمزگان و مس کرمان و در تهران برابر پرسپولیس باخته‌اند.

نکته عجیب اینجاست که هر دو تیم وجوه مشترکی غیر از هم‌استانی بودن دارند. اول این‌که هر دو تیم رگه‌های پررنگی از پرسپولیس در خود دارند؛ حسین هدایتی که جدا از ریاست هیات مدیره پرسپولیس و خرج کردن چند میلیاردی در این باشگاه هیچ‌گاه علاقه خود را به سرخپوشان کتمان نکرده همراه با نفراتی چون حسین بادامکی، مهرداد اولادی، پژمان نوری و مازیار زارع که هرکدام چندسالی پیراهن قرمزهای پایتخت را برتن داشتند، نفراتی هستند که رابط ملوان فعلی با پرسپولیس محسوب می‌شوند.

اما داماش با حضور امیرعابدینی به عنوان مدیرعامل و حمید درخشان در نقش سرمربی شاید نیازی به توضیح اضافی نداشته باشد ولی به هرحال در فهرست بازیکنان داماش هم حسن رودباریان، ابوالفضل حاجی‌زاده، علیرضا نیکبخت واحدی، بهنام افشه، سعید حلافی و محسن الیاسی نفراتی هستند که سابقه حضور قبلی در جمع پرسپولیسی‌ها را داشته‌اند.

از طرف دیگر هر دو باشگاه بحران‌زده شمالی تیم‌هایی هستند که قبل از نیم‌فصل اقدام به تعویض سرمربی خود کردند. ابتدا داماش امید هرندی را از کار برکنار کرد و حمید درخشان را جایگزین وی کرد و بعد هم ملوانی‌ها با رفتن فرهاد پورغلامی از محمد احمدزاده به عنوان سرمربی استفاده کردند. جالب اینجاست که هر دو مربی جانشین در شروع کار خود نتایج خوبی گرفتند ولی با شروع دور برگشت اوضاع برایشان قمر در عقرب شده است. این هفته داربی گیلان نوعی برادرکشی محسوب می‌شود، هرچند این دو برادر که کمتر از ۵۰ کیلومتر با هم فاصله دارند رابطه‌شان خیلی دوستانه نیست. به هر حال باید دید که آیا یکی از آن‌ها نوار بدشانسی را پاره می‌کنند یا مثل داربی تهران با رضایت به تساوی، هر دو بحران خود را تمدید می‌کنند.

Share