گفتگوي اختصاصي ديار ميرزا بانائب رئیس فراکسیون اشتغال وتولید مجلس:

جعفرزاده :ایران درحال گذر از تحریم و شکست آن است

مهندس غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده مردم رشت در مصاحبه با پایگاه خبری تحلیلی دیارمیرزا با ارائه تحلیل آمار تجارت خارجی در هفت ماهه اول سال ۱۳۹۱ گفت : وجود پربرکت مقام معظم رهبری بعنوان چراغ راهنما و نجات ملت ایران و تجویز نسخه اقتصاد مقاومتی راهگشا بوده و خواهد بود .

مهندس غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده مردم رشت در مصاحبه با پایگاه خبری تحلیلی دیارمیرزا  با ارائه تحلیل آمار تجارت خارجی در هفت ماهه اول سال ۱۳۹۱ گفت : آمارها بیانگر کم رنگ شدن فشار تحریم و موفقیت ایران از عبور از این پیچ را با پیاده کردن اقتصاد مقاومتی نشان می دهد.

image

عضوکمیسیون برنامه وبودجه و محاسبات ونائب رئیس فراکسیون اشتغال وتولید در ادامه یادآورشد :

بخش بازرگانی، موتور محرکه اقتصاد و مولدی اثربخش و تاثیرگذار در جانمایی نظام اقتصادی کشورها در طیف اقتصادهای برون گرا و یا درون گرا تلقی شده و این بخش را می توان انعکاس شرایط رونق و رکود در اقتصاد دانست از این رو رصد آمار این بخش بسیار مهم تلقی می شود. طبیعی است پس از تصویب قطعنامه تحریم توسط آمریکای جهانخوار شوک اقتصادی قابل توجهی به ایران وارد شد که متاسفانه بعضی از مسئولین رده بالای کشور در مقطعی منفعلانه برخورد نموده و این انفعال اثرات منفی و جبران ناپذیری را به بدنه اقتصاد ایران وارد نمود که همانند سی و چهار سال گذشته وجود پربرکت مقام معظم رهبری بعنوان چراغ راهنما و نجات ملت ایران و تجویز نسخه اقتصاد مقاومتی راهگشا بوده که گزارش زیر نتایج مثبت اخذ شده از اجرای این نظام اقتصادی با عنوان اقتصاد مقاومتی را بیان می دارد:

۱-     آمار صادرات :

مقایسه صادرات کالاهای غیر نفتی با احتساب میعانات گازی(بدون نفت، گاز و تجارت چمدانی) در دو مرحله سنجش سه ماهه اول و هفت ماهه اول نتایج زیر استخراج گردید.

  ۱-۱-  در صادرات سه ماهه ۱۳۹۱ نسبت به سه ماهه ۱۳۹۰- نرخ رشد (درصد)- وزنی(۱۰-) و ارزشی(۱۷-) درصد بوده است.

  ۲-۱-  در صادرات هفت ماهه ۱۳۹۱ نسبت به هفت ماهه ۱۳۹۰- نرخ رشد (درصد)- وزنی منفی دو و نیم (۵/۲-) و ارزشی منفی یک ونیم (۵/۱-) درصد بوده است.

ملاحظه می شود که میزان صادرات در سه ماهه اول سال جاری نسبت به سه ماهه سال قبل حدود ۱۷ درصد کاهش داشته است ولی در هفت ماهه سال جاری نسبت به هفت ماهه سال قبل این کاهش تنها به ۵/۱ درصد رسیده است. این موضوع را می توان به مسائلی مانند کم اثر شدن تحریم ها و همچنین سود دهی بالای صادرات بسیاری از کالاها با انگیزه کسب ارز حاصل از آن ربط داد.

 

 

۲-     تحلیل آمار صادرات به تفکیک بخش های مختلف : (به تفکیک میانات گازی، محصولات پتروشیمی و سایر کالاها در سه ماهه اول ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱)

نرخ رشد(درصد)

سه ماهه ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱

نرخ رشد(درصد)

هفت ماهه ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱

وزنی

ارزشی

وزنی

ارزشی

میانات گازی

۳۷-

۳۳-

۱۰-

۱۱-

محصولات پتروشیمی

۴۲-

۴۲-

۳۱-

۳۱-

سایر کالاها

۱۸

۲۷

۱۴

۳۳

بررسی تفکیک انواع محصولات صادراتی نیز موید این موضوع است که در سال ۱۳۹۱ صادرات میعانات گازی و محصولات پتروشیمی روند کاهشی داشته است . نکته قابل تامل این است که این روند کاهشی برای میعانات گازی از حدود ۳۳- درصد در سه ماهه سال جاری به حدود ۱۱- درصد در هفت ماهه سال جاری و برای محصولات پتروشیمی از حدود ۴۲- درصد در سه ماهه سال جاری به حدود ۳۱- درصد در هفت ماهه سال جاری رسیده است و این امر حاکی از کم رنگ شدن مشکلات ناشی از تحریم در ماههای اخیر و فاصله گرفتن از مشکلات ماههای ابتدایی سال است.

از طرف دیگر نرخ رشد صادرات سایر کالاها شامل کالاهای صنعتی، کشاورزی، معدنی، فرش و صنایع دستی از ۲۷ درصد رشد در سه ماهه اول سال به ۳۳ درصد رشد در هفت ماهه اول سال رسیده است که علت آن را می توان در افزایش نرخ ارز و ایجاد مزیت برای صادرات برخی کالاها دانست.

البته وابستگی صادرات به تعدادی کالای معین خوب نیست و می بایست بدنبال تکثر و تنوع کالای صادراتی باشیم و اینکه حدود ۷۵ درصد وزن صادرات کشور و حدود ۶۵ درصد ارزش صادرات به پنج کشور منطقه منحصر شده که در مواقع بحران از نقاط آسیب پذیر است که می بایست تدابیر جدی برای آن اندیشیده شود.

و در بخش واردات که حاکی از وابستگی بخشی از تامین کالاهای اساسی به واردات است و بنظر میرسد نیازمند برنامه ریزی مناسب توسط وزارتخانه های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت است.

در هر صورت علیرغم اعمال فشار تحریم در ماههای گذشته آمار و ارقام حکایت از موفقیت برنامه های اقتصادی ایران در قالب اقتصاد مقاومتی و برون رفت از آن دارد و قسمت قابل توجهی از تحریم ناجوانمردانه یا رفع یا دفع شده است که استمرار و پایبندی به اصول اقتصاد مقاومتی می تواند تنها نسخه رهایی بخش ملت ایران از آخرین حربه صهیونیستی آمریکایی یعنی تحریم باشد.

Share