جعفرزاده:تشکیل کمیته ویژه مجلس برای تعیین اقدامات تنبیهی علیه دولت

دیارمیرزا: غلامعلی جعفرزاده با بیان اینکه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مترصد است تا برای رفع اشکال قانونی و سکوت در خصوص تخلف دولت در ارائه لایحه بودجه سالیانه اقدامی صورت دهد گفت: تلاش ما این است تا راهکاری در نظر گرفته شود که هم تکلیفی و هم تنبیهی باشد تا اگر دولت لایحه بودجه […]

دیارمیرزا: غلامعلی جعفرزاده با بیان اینکه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مترصد است تا برای رفع اشکال قانونی و سکوت در خصوص تخلف دولت در ارائه لایحه بودجه سالیانه اقدامی صورت دهد گفت: تلاش ما این است تا راهکاری در نظر گرفته شود که هم تکلیفی و هم تنبیهی باشد تا اگر دولت لایحه بودجه را به موقع به مجلس نداد پاسخگو باشد.

نماینده رشت خاطرنشان کرد: کمیته ای تشکیل شده است تا این موضوع را بررسی کند البته یک جلسه هم تشکیل داده ایم و مصداق هایی برای تنبیه و مجازات پیشنهاد شد که هیچ کدام هنوز قطعی نیست.

وی تصریح کرد: مشکل اساسی ما در این خصوص در حوزه قانون اساسی است که در شرایط فعلی تغییر آن ممکن نیست اما شاید بتوانیم به نوعی در موارد خاص برای تغییر قانون اساسی از حکم حکومتی رهبری استفاده کنیم و من احساس می کنم موضوع عدم ارائه به موقع لایحه بودجه یک مورد خاص است.

image

جعفرزاده ادامه داد: سکوت قانون در این مورد که دولت به وظیفه خود در ارائه لایحه بودجه عمل نکند چماقی را در دست قوه مجریه ایجاد کرده به این معنی که اگر لایحه داد، که داد در غیر این صورت هم نداده است و اتفاقی نمی افتد در حالی که در این کشور این بحث ها وجود ندارد هر کس باید طبق قانون عمل کند.

وی خاطرنشان کرد: تاخیر در لایحه بودجه یک فاجعه است هم اکنون در آستانه سال ۹۲ هستیم و هنوز نمی دانیم هزینه و درآمد ما چقدر است؟ این باعث خجالت است؟ چه کاری واجب تر از تنظیم بودجه وجود دارد؟

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه اگر دولت به وظیفه خود عمل نکند مجلس مجبور است برای دو ماه اول سال و پرداخت ها و هزینه ها کاری انجام دهد گفت: طبق قانون اساسی مجلس نمی تواند لایحه بودجه بدهد، دو سال قبل تنخواه تصویب کردیم و امسال هم باید همین کار انجام دهیم که البته این خود تبعاتی دارد.

وی ادامه داد: در اولین جلسه ای که در خصوص این موضوع در کمیسیون بودجه بحث شد تاکید شد که ما با نقص قانونی در این مورد مواجه هستیم. قانون به ما اجازه نمی دهد بودجه بنویسیم.

جعفر زاده گفت: کاری به این دولت نداریم بالاخره یکی از رویه های خیلی غلط است که توسط اقای احمدی نژاد در کشور پایه گذاری شده است.

وی افزود: متاسفانه این موضوع باب شده است که اگر دولت ۱۵ آذر بودجه را به مجلس تقدیم نکرد کسی کاری نمی کند اما هم اکنون ما تصمیم گرفته ایم کاری انجام دهیم یعنی سیاست های تنبیهی در پیش بگیریم به طوری که اگر دولت بودجه را نداد مجلس خود راسا ورود کند. ما متنظریم تا تدابیری اتخاذ شود که این مشکل در سنوات بعد تکرار نشود.

این عضو کمیسیون رنامه و بودجه خاطرنشان کرد: جلسات کمیته مجلس برای بررسی راهکار برخورد با دولت در صورت تاخیر در ارائه لایحه بودجه ادامه دارد و نتیجه آن اعلام خواهد شد

Share