تأمینی‌لیچایی: افزایش تولید داروهای داخلی راهکار اصلی کاهش قاچاق

به گزارش دیار میرزا حسن تأمینی‌لیچایی،با یادآوری اظهارات مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره قاچاق دارو به کشورهای همسایه، گفت: به‌طور حتم موضوع قاچاق دارو به خارج از کشور قابل انکار نیست، متأسفانه سودجویان و قاچاقچیان در چند سال اخیر اقدام به خارج کردن محصولات دارویی با ارزش مالی قابل توجه می‌کنند. […]

به گزارش دیار میرزا حسن تأمینی‌لیچایی،با یادآوری اظهارات مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره قاچاق دارو به کشورهای همسایه، گفت: به‌طور حتم موضوع قاچاق دارو به خارج از کشور قابل انکار نیست، متأسفانه سودجویان و قاچاقچیان در چند سال اخیر اقدام به خارج کردن محصولات دارویی با ارزش مالی قابل توجه می‌کنند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه وزارت بهداشت، درمان و‌آموزش‌پزشکی به عنوان متولی حوزه سلامت باید نظارت خود را بر توزیع دارو در کشور بیشتر کند، افزود: یکی از علل نوسانات بازار دارو در کشور معضل قاچاق دارو است، از این‌رو مسئولان باید با برنامه‌ریزی در جهت کنترل این موضوع تلاش کنند.

تامینی

وی با اعلام اینکه خارج و یا وارد کردن محصولات دارویی به صورت قاچاق تبعات بسیاری را برای کشور به‌دنبال دارد، تصریح کرد: از آنجا که کنترلی روی داروهای قاچاق انجام نمی‌شود، کیفیت آنها هم قابل شناسایی نبوده که همین موضوع سلامت بیماران را به مخاطره خواهد انداخت.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با تأکید بر اینکه بحث قاچاق در حوزه داروهای تولید داخل خیلی پررنگ نیست، گفت: هم‌اکنون بیشتر داروهایی که به خارج از کشور قاچاق می‌شود متشکل از محصولات گران قیمت وارداتی است.

تأمینی‌لیچایی با اعلام اینکه راهکار اصلی برای کاهش واردات و مصرف داروهای قاچاق٬ افزایش تولید محصولات داخلی است٬ یاد‌آور شد: مسئولان باید افزون‌بر افزایش نظارت بر فروش دارو در داروخانه‌ها٬ برنامه‌ریزی مناسبی را برای تولید دارو و مکمل‌های دارویی داشته باشند.

وی ادامه داد: با توجه به وضعیت چرخه دارویی کشور از تولید تا توزیع و ضوابط ناکارآمد در زمینه دارو، برخورد جدی با پدیده قاچاق بسیار ضرورت دارد.

نایب رئیس دوم کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، تهیه دارو را از وظایف سیستم درمانی خواند وافزود: درشرایطی که بیمار به دنبال تهیه نسخه خود برود و سیستم سنتی باشد؛ مجال بروز تخلفات برای سودجویان باز است؛ پس قطع ارتباط بین سیستم داروخانه‌ها و پرسنل شاغل در بیمارستان‌ها در گرو راه‌اندازی هرچه سریع‌تر پرونده الکترونیکی بیماران و دارو است.

منبع:خانه ملت

Share