در جلسه امروز مجلس چه گذشت؟

انتقاد نمایندگان از اتفاقات روز یکشنبه مجلس

شصت و ششمین نشست علنی نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز به ریاست علی لاریجانی برگزار شد.
در این جلسه ادامه رسیدگی به طرح انتزاع وظایف و اختیارات بخش کشاورزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت و الحاق آن به وزارت جهاد کشاورزی و همچنین بررسی طرح دو فوریتی اصلاح قانون بودجه ۹۱ در زمینه ساماندهی سیستم گرمایشی مدارس دولتی، از جمله دستور کارهای نمایندگان بود.

به گزارش دیار میرزا به نقل از مشرق، شصت و ششمین نشست علنی نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز به ریاست علی لاریجانی برگزار شد.

در این جلسه ادامه رسیدگی به طرح انتزاع وظایف و اختیارات بخش کشاورزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت و الحاق آن به وزارت جهاد کشاورزی و همچنین بررسی طرح دو فوریتی اصلاح قانون بودجه ۹۱ در زمینه ساماندهی سیستم گرمایشی مدارس دولتی، از جمله دستور کارهای نمایندگان بود.

لاریجانی: مجلس با اجرای گام دوم هدفمندی در این مقطع موافقت نکرده است
علی لاریجانی در ابتدای جلسه علنی امروز مجلس با گرامیداشت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن، اظهار داشت: انقلاب اسلامی در طول سه دهه در معادلات منطقه ای و جهانی تاثیری شگرف گذاشت و موج بیداری اسلامی در دو سال اخیر نتیجه مجاهدت های ملت سترگ ایران در انقلاب است.
وی به سفر اخیر خود به کشور سودان جهت شرکت در مجمع عمومی بین المجالس اسلامی، گفت: در این سفر یکی از روسای مجلس کشورهایی که اخیرا در اثر موج بیداری اسلامی به استقلال رسیده اند در ملاقات با اینجانب این تعابیر را نسبت به ملت ایران بیان داشت: «ما انقلاب خود را مدیون حرکتی انقلابی می دانیم که ۳۴ سال پیش ملت شما آغاز کرد. آن زمان ما مرتبا سخنان امام خمینی(ره) را می شنیدیم و افتخار می کردیم که این انقلاب اینگونه در مقابل قدرت آمریکا و اسرائیل ایستاده است.» چه افتخار بزرگی است که ملت های مسلمان دیگر امروز آزادگی و استقلال خود را متاثر از انقلاب ملت ایران می دانند.

— بخش های مهم اظهارات رییس مجلس را در ادامه بخوانید؛
* اینکه رهبر معظم انقلاب بر مبارزه با استکبار آمریکا و رژیم صهیونیستی تاکید می ورزند از آن جهت است که مبادا از ابهت این دستاورد ارزشمند مقاومت انقلابی در دست افراد سست عنصر یا منحرف و شل دین یا کسانی که دچار معلولیت ذهنی در انقلابی‌گری شده اند در مکر و فسون آمریکا و غرب کاسته شود. تاکید رهبر فرزانه انقلاب بر مراقبت دینی و مبارزه با تهاجم فرهنگی از آن جهت است که پیچیدگی های زندگی دنیای امروز افسون هایی دارد که جز با بصیرت دینی پیشرفت انقلابی حاصل نمی گردد.

* لاابالی گری فرهنگی که عده ای بی ریشه و چهره های نا آشنا در انقلاب به آن دامن می زنند غلط اندازی در مسیر حق انقلاب است. امروز با تدبیر رهبری معظم سیاست های کلی کشور تدوین و روابط قوا تحت زعامت ایشان تنظیم می گردد و الحمدالله حرکت کلی انقلاب با سرافرازی رو به پیش است. امروز ما در بعد اقتصادی بیش از هر زمان باید عالمانه و مدبرانه تصمیم گیری و مدیریت صحنه داشته باشیم. این نقطه ای است که دراین مقطع از انقلاب توسط دجالان امریکایی هدف گیری شده است.

* حل مشکل گرانی و بیکاری دو مساله اساسی مجلس و دولت است که باید با کمک به تولید کنندگان و رونق تولید این مشکل حل شود. به همین جهت مجلس شورای اسلامی با اجرای گام دوم هدفمندی یارانه ها در این مقطع موافقت نکرده است. تا ثبات اقتصادی زمینه را برای کنترل گرانی و رشد تولید فراهم کند.

کارت زرد مجلس در انتظار ۴ وزیر/ فقط غضنفری به مجلس رفت!
کمیسیون اقتصادی به نمایندگی از طرف سایر نمایندگان و کمیسیون‌های مجلس از وزرا اقتصاد، صنعت، نفت، نیرو و جهادکشاورزی دعوت کرده بود تا با حضور در جلسه عصر روز گذشته این کمیسیون به سئوالات نمایندگان در خصوص علت عدم شرکت در جلسات شورای گفتگو پاسخ دهند اما به گفته یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، تنها وزیر صنعت در این جلسه حضور یافته بود و سایر وزرا به دلیل مشغله کاری پاسخ به این دعوت را مهم تلقی نکرده بودند.

عبدالکریم رجبی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با مهر  در رابطه با نشست این کمیسیون با تعدادی از وزرا دولت دهم در این جلسه گفت: به دلیل بی توجهی چند باره تعدادی از وزرا نسبت به دعوت‌های کمیسیون اقتصادی، در پایان این جلسه قرار شد که هیأت رئیسه مجلس گزارشی را در این رابطه تهیه و به هیئت رئیسه مجلس ارائه کند.

وی ، بی توجهی تعدادی از وزرا نسبت به حضور در کمیسیون اقتصادی مجلس را تخطی از قانون عنوان کرد و ادامه داد: این که وزرا به دلیل مشغله کاری نتوانسته اند به  دعوت نمایندگان مجلس پاسخ دهند، قابل پذیرش نیست. با توجه به اینکه این دعوت از قبل به اطلاع مسئولان مذکوررسیده بود، قطعا انتظار می‌رفت که وزرا حضور در جمع نمایندگان را جز همان مشغله های کاری که عنوان می کنند، بدانند و نسبت به آن بی توجهی نکنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در رابطه با نوع برخورد هیئت رئیسه مجلس با این وزرا گفت: تصمیم گیری در این رابطه برعهده هیئت رئیسه است اما دادن کارت زرد به وزرا یا طرح استیضاح از جمله احتمالات این برخورد است.

وی زمان این گزارش را منوط به تصمیم هیئت رییسه کمیسیون دانست و خاطرنشان کرد: سئوال درباره دلایل عدم حضور وزرا در جلسات شورای گفتگو پرسش کلیه نمایندگان بود که کمیسیون اقتصادی مجلس به عنوان کمیسیون اصلی و به نمایندگی از سوی سایر نمایندگان قرار بود در این جلسه به موضوع رسیدگی کند.

رجبی در رابطه با وضعیت برگزاری جلسات شورای گفتگو اظهار داشت: جلسات این شورا در حال حاضر با حضور روسای برخی از کمیسیون های مجلس و معاونین وزرا برگزار می شود. وزیر صنعت در اظهارات روز گذشته خود نسبت به اشکالات موجود در این قانون اظهاراتی داشت.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، وجود اشکالات قانونی در این باره را تأیید کرد و گفت: این که طرح اشکالاتی دارد، دلیل بر نادیده گرفته شدن آن نیست. دولت می تواند برای رفع اشکالات آن لایحه بدهد و یا مجلس طرح بدهد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم به این جلسه کمیسیون اقتصادی دعوت شده بود ولی با توجه به استیضاح وی توسط پارلمان، خود به خود این حضور منتفی شد.

کلیف وزارت کشاورزی در واردات/ تعیین افزایش سالانه محصولات تا مرز خودکفایی
بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی وزارت جهاد کشاورزی موظف شد در واردات محصولات کشاورزی برای تامین نیاز داخلی به نحوی عمل کند که سالانه حداقل ۱۰ درصد به میزان تولید داخلی این محصولات افزوده شده تا به مرز خودکفایی در تولید داخل برسد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز چهارشنبه ادامه رسیدگی به طرح یک فوریتی انتزاع وظایف و اختیارات بخش کشاورزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت و الحاق آن به وزارت جهاد کشاورزی را در دستور کار داشتند.

نمایندگان مجلس پیش از این دو ماده از این طرح را به تصویب رساندند.

مجلس به کلیات طرح تأمین گرمایش مدارس رأی نداد
به گزارش فارس، نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) کلیات طرح دو فوریتی الحاق یک تبصره به بند (۱۰-۳) قانون بودجه سال ۹۱ کشور که درباره تأمین گرمایش مدارس با اولویت مناطق محروم را بررسی و با کلیات آن مخالفت کردند.

با وجود اینکه دو فوریت این طرح روز گذشته با رأی بالا تصویب و حتی یک نماینده به مخالفت با دو فوریت آن نطق نکرده بود، در جلسه علنی امروز کلیات این طرح با ۱۰۲ رأی موافق، ۶۷ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع تصویب نشد.

محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس بعد از تصویب نشدن کلیات این طرح گفت: امیدواریم دولت در دو ماه باقیمانده از سال از بودجه خزانه به مدارس کمک کند تا مناطق محروم نیز منتفع شوند و ما نیز در بودجه سال ۱۳۹۲ موضوع تأمین گرمایش مدارس را پیگیری خواهیم کرد.

انتقاد نمایندگان از اتفاقات روز یکشنبه مجلس

  • غلامعلی جعفرزاده نماینده رشت در نطق میان دستور امروز خود با گرامیداشت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: حادثه روز یکشنبه در مجلس یک روال عادی در نظام آزادگونه مردم سالار دینی بوده است. گرچه بهتر بود برخی مسائل که جای طرح آن در مجلس نبود اتفاق نمی افتاد، اما ظاهرا باقیمانده‌های جریانات فتنه، انحراف و نفاق دچار توهم شدید شده اند.
وی تصریح کرد: از همین تریبون اعلام می کنیم که کلیه مسئولان اعم از نمایندگان، کابینه دولت و مجموعه قوه قضاییه زیر چتر ولایت مطلقه فقیه ادامه دهنده راه شهدا و امام شهدا هستند. اثبات این ادعا هم حضور گسترده و پرشور مردم حزب الله و مومن در راهپیمایی ۲۲ بهمن است.
  • نماینده گرمسار با بیان اینکه مردم خواستار عمل به وصایای امام راحل و رهنمودهای هوشمندانه رهبر انقلاب از سوی مسئولان هستند، گفت: امام فرمود رمز بقای انقلاب در گرو پیروزی انقلاب است و رمز پیروزی انقلاب وحدت کلمه و توکل به خدا بود.
وی ادامه داد: در شرایطی که مردم از گرانی و تورم رنج می برند، دولت و مجلس باید تمام اهتمام خود را برای کنترل بازار و تصمیمات صحیح اقتصادی به کار ببرند. برای رسیدن به اقتصاد سالم توجه به تولید و هدایت سرمایه به سمت تولید یکی از تکالیف اصلی است. امروز تولیدکنندگان ستون فقرات اقتصاد کشور و محور استقلال و عزت کشور هستند.
کاتب اظهار داشت: باید به گونه‌ای تصمیم بگیریم که هدفمندی یارانه‌ها که اقدام مفیدی بود به طور جامع کامل اجرا شود. طوری که ما در ۹ ماهه گذشته سال ۹۱ شاهد بودیم که هزینه‌های جاری ما از اعتبارات خارج از چارچوب قانون هدفمندی یارانه ها تامین شد. طوری که در شش ماهه اول سال ۲۴ هزار میلیارد ریال از این هدف خارج از چارچوب اعتبارات قانون هدفمندی تامین شد.

  • حجت‌الاسلام ابوترابی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در حاشیه مراسم گرامیداشت روز نیروی هوایی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا اختلافات اخیر، خلاف نظر مقام معظم رهبری است، گفت: قطعا اینطور است و امیدوارم ببینیم که همه در عالی‌ترین سطح اوامر مقام معظم رهبری را اطاعت کنند. وی افزود: البته آحاد ملت به دلیل دستگاه‌های اجرایی و قوای سه‌گانه در این مسیر هستند.

علی رضا زاکانی نماینده مردم تهران با بیان اینکه رفتار روسای دو قوه در مجلس در ضدیت با گفتمان اصولگرایی است و ما را دچار یک ارتجاع و پس‌رفت می کند اظهار داشت: مسببین این حرکت به ویژه رئیس جمهور باید از مردم عذر خواهی کنند و تلاش نمایند تا مسیر تفاهم و همکاری برای رفع مشکلات مردم را فراهم کنند.

Share