دهه فجر هم تمام شد اما:

احتمال لغو قرارداد ترکمانچای چای شمال: مطالبات چایکاران پرداخت نشد

دیارمیرزا: با وجود این که ۱۸ بهمن جاری و درست یک هفته قبل، مدیر عامل شرکت صدرا از پرداخت ۵۰ درصد (۱۴ میلیارد تومان) از مطالبات چایکاران خبر داده است، نایب رئیس اتحادیه چایکاران شمال کشور از پرداخت تنها یک میلیارد تومان از این بدهی خبر داد که ظاهرا همین مقدار هم از منابع شبکه […]

دیارمیرزا: با وجود این که ۱۸ بهمن جاری و درست یک هفته قبل، مدیر عامل شرکت صدرا از پرداخت ۵۰ درصد (۱۴ میلیارد تومان) از مطالبات چایکاران خبر داده است، نایب رئیس اتحادیه چایکاران شمال کشور از پرداخت تنها یک میلیارد تومان از این بدهی خبر داد که ظاهرا همین مقدار هم از منابع شبکه بانکی گیلان پرداخت شده و شرکت صدرا ریالی از خود در این راه هزینه نکرده است و امیدی هم به پرداخت مطالبات چایکاران توسط این شرکت نمی رود.

thumbopen.php

به گزارش دیارمیرزا ، شرکت صدرا که طی قراردادی که میتوان آن را قرارداد ترکمانچای چای شمال نام برد، اجازه واردات ۴ کیلو چای خشک به ازای خرید هر کیلو برگ سبز چای از چایکاران را (معلوم نیست از چه مرجعی) دریافت کرده است، در اقدامی زیرکانه مجوز واردات حداقل ۱۳۰ هزار تن چای خارجی را دریافت نموده است که در صورت اجرایی شدن، واردات چای به کشور حداقل ۱۳۰ درصد افزایش یافته و کل صنعت چای کشور نابود خواهد شد. درحالی که کل مطالبات و درامد سالانه خانواده ۲۵هزار نفری چایکاران شمال کمتر از ۵۰ میلیارد تومان (برای هر خانواده ۲میلیون تومان در سال و ماهانه کمتراز۱۷۰هزار تومان) است معلوم نیست با چه مجوزی به جای پرداخت ۵۰ میلیارد تومان به چایکارداخلی، ۱۳۰۰ میلیارد تومان مجوز واردات و پرداخت به چایکار خارجی داده می شود.
نیاز داخلی کشور به چای حدود ۱۳۰ هزار تن است که ۳۰ هزار تن تولید داخل و ۱۰۰ هزار تن واردات و قاچاق است که در صورت اجرایی شدن توافقنامه صدرا با سازمان چای، حداقل ۱۳۰ هزار تن واردات افزایش یافته و صنعت چای کشور نابود خواهد شد. قیمت هرکیلو چای خارجی در مبدا کمتر از ۱۰ هزار تومان و در داخل کشور حدود ۲۲ هزار تومان است که در صورت اجرایی شدن توافقنامه سازمان چای با شرکت صدرا، حدود ۱۳ هزار میلیارد ریال از منابع داخلی(۲۰۰ برابر کل مطالبات چایکاران شمال) برباد خواهد رفت و صرف واردات چای خواهد شد.
دولت طی سالهای گذشته با عدم پرداخت مطالبات چایکاران و میدان دادن به دلالان چای خارجی، از مسئولیتهای قانونی خود مبنی برخرید تضمینی چای شانه خالی کرده و باعث از بین رفتن مزارع چای و نابودی کشاورزان شده است. حال نیز شرکت صدرا وارد میدان شده و چایکاران را رسما سرکار گذاشته است و بخشی از مطالبات چایکاران هم که پرداخت شده ظاهرا از منابع بانکی داخل استان بوده و رقمی از خودش خرج نکرده است.

2222
در این راستا، نایب رئیس اتحادیه چایکاران شمال کشور با اشاره به وعدهٔ مسئولان دولتی مبنی بر پرداخت تمامی معوقات چایکاران تا ۲۲ بهمن ماه سال جاری، از پرداخت تنها یک میلیارد تومان از این بدهی خبر داد.
پرویز شعبانی با انتقاد از بی‌توجهی مسئولان دولتی به معوقهٔ ۲۸/۵ میلیارد تومانی بیش از ۵۰ هزار چایکار استان‌های شمالی کشور، به ایلنا گفت: در آستانهٔ ۲۲ بهمن تنها ۱ میلیارد تومان از کل معوقات چایکاران پرداخت شده است.
شعبانی افزود: این یک میلیارد تومان هم مشخص نیست از چه محلی واریز شده است. شرکت صدرا تاکنون هیچ یک از وعده‌های خود را عملی نکرده است. تفاهم نامه میان شرکت صدرا و سازمان چای هیچ گونه تضمین عملی ندارد و دولت باید ترتیبی را اجرا کند تا کشاورزان از بابت این مساله آسوده خاطر شوند.
وی پیش‌تر با اعلام خبر انصراف شرکت صدرا از تفاهم نامه‌ای که با سازمان چای منعقد کرده بود، ‌ نسبت به پرداخت معوقات ۲۸/۵ میلیارد تومانی چایکاران تا ۲۲ بهمن ماه (که پیش‌تر مسئولان دولتی وعده داده بودند) ابراز ناامیدی کرده بود.

این در حالی است که مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری و تامین خودروی صدرا گفت: مطالبات حدود ۵۰ درصد چایکاران گیلان و مازندران به حساب سازمان چای شمال کشور واریز شد.
شهرام قویدل ۱۸ بهمن جاری در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در رشت از انجام تعهدات شرکت صدرا در راستای امضای تفاهمنامه همکاری این شرکت سرمایه‌گذاری با سازمان چای کشور برای حمایت از صنعت چای خبر داد.
وی با بیان اینکه حدود ۳۲ هزار نفر چایکار از دولت مطالبه دارند، افزود: طبق تفاهمنامه تعهد کرده بودیم که حساب تمام این افراد چایکار تا ۲۲ بهمن امسال تسویه می‌شود و به دلیل برخی مشکلات بانکی و شیطنت‌های داخل استان، این اقدام مقداری طول کشید و با تامین منابع، امروز مطالبات ۱۴ هزار نفر چایکار گیلان و مازندران به حساب سازمان چای شمال کشور واریز شده است.
این مسئول با تصریح بر اینکه مطالبات بقیه چایکاران تا هفته دیگر واریز می‌شود، اذعان کرد: در دقیقه ۹۰ منابع مالی برای پرداخت مطالبات چایکاران تامین شد.
وی با قدردانی از رئیس سازمان چای شمال، استاندار و نماینده ولی فقیه در گیلان افزود: پرویز شعبانی نایب رئیس اتحادیه چایکاران شمال کشور عنوان کرده بود که شرکت صدرا از تفاهمنامه با سازمان چای انصراف داده است، که از طریق این رسانه اعلام می‌کنم این خبر کذب است.
قویدل، طرح چنین مطالبی کذب را به صلاح استان ندانست و تصریح کرد: هدف ما بهبود وضعیت چایکاران و صنعت چای شمال است و در این راستا انتظار همکاری بیشتر می‌رود و طرح مطالب کذب شیطنت‌هایی است که نمی‌خواهند این صنعت رونق یابد.
درهرحال خبرها حاکی از اجرایی نشدن قرارداد فوق و لغو آن است اما نکته مهمتر از عدم پرداخت مطالبات کشاورزان است و دولتی که پاسخگو نیست.

 

منبع: پرایس نیوز

 

Share