نمایندگان تصمیم می گیرند:

آیا شیخ الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواهد ماند؟

اختصاصی دیار میرزا :عبدالرضا شیخ الاسلام پنجمین وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در دولت احمدی نژاد می باشدکه چهارشنبه ۴ بهمن (ده روز پیش) طرح استیضاح او از سوی ۱۸ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دلیل عدم عزل سعید مرتضوی از مسئولیت صندوق تأمین اجتماعی به صحن علنی مجلس ارائه شد و فردا مورد بحث و بررسی نمایندگان قرار می گیرد.

هزینه هنگفت برای جلوگیری از استیضاح وزیر کار و فشار برمرتضوی
اختصاصی دیار میرزا:  سازمان تامین اجتماعی برای جلوگیری از استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خرج هنگفتی کرده و با تهیه یک گزارش از مصاحبه های انجام شده با تعدادی از نمایندگان نه چندان مطرح مجلس علیه استیضاح شیخ الاسلامی، با دادن وجه هنگفت به برخی روزنامه ها این آگهی را منتشر کرده و برخی روزنامه ها این گزارش تمام صفحه را در صفحات آگهی خود تحت عنوان گزارش ویژه منتشر کردند

گروه سیاسی –  طرح استیضاح عبدالرضا شیخ الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه علنی روز چهارشنبه چهارم بهمن ماه با ۱۸ امضاء اعلام وصول شد که فردا یکشنبه ۱۵ بهمن در دستور کار جلسه مجلس  قرار  می گیرد.
اگر چه این استیضاح هفت محور دارد اما دلیل اصلی آن، انتصاب سرپرستی مجدد سعید مرتضوی بر سازمان تامین اجتماعی به رغم ابطال حکم مدیرعاملی وی بر این سازمان از سوی دیوان عدالت اداری بود.71954_larg
اما با نزدیک شدن به روز استیضاح، سازمان تامین اجتماعی به تکاپو افتاده و در این مسیر از بیت المال برای جلوگیری از استیضاح و ابقای مرتضوی هزینه هنگفتی کرده است.
مسئولین این سازمان ۱۱ مصاحبه با نمایندگان نه چندان مطرح مجلس در روزهای گذشته که با دو خبرگزاری دولتی علیه استیضاح  صورت گرفته را در کنار هم قرار داده و بصورت یک گزارش ویژه در آورده و با تیتر درشت « نمایندگان مجلس: استیضاح وزیر کار به مصلحت کشور نیست» از برخی روزنامه ها خواستند تا این رپرتاژ آگهی را منتشر کنند.
بر اساس اطلاعات خبرنگار ما، مسئولین این سازمان برای درج این آگهی هزینه زیادی را به روزنامه ها پرداخت کردند.
جالب اینجاست برخی از روزنامه ها که به رغم میل باطنی خود  این آگهی را منتش کرده اند،  این گزارش را در اقدامی عجیب در صفحه آگهی خود منتشر کردند و همین موضوع نشان می دهد که روزنامه ها تاکید دارند که این مطلب آگهی است و بابت آن پول گرفته اند و جزو مطالب تولیدی خود روزنامه نیست و ممکن است که حتی براساس مواضع سیاسی خود روزنامه تهیه نشده باشد اما چون آگهی است مثل هر رسانه دیگری اقدام به انتشار آگهی  کرده اند و جالب این است که هم روزنامه های مستقل و اصلاح طلب و هم روزنامه های اصول گرا و دولتی اقدام به انتشار این آگهی تمام صفحه کرده اند.
البته شرایط اقتصادی فعلی روزنامه ها و گرانی کاغذ و مشکلات مالی روزنامه ها در درج این آگهی روزنامه ها نیز به رغم میل باطنی آنها بی تاثیر نبوده است.
در این گزارش مصاحبه با  این نمایندگان علیه استیضاح به چشم می خورد:
احمد بخشایش نماینده اردستان، حسین علی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر، مهدی کوچک زاده نماینده تهران، مهدی عیسی نماینده تکاب، سید بهلول حینی نماینده میانه، سید شریف حسینی نماینده اهواز، عبدالرضا عزیزی نماینده شازند، بهرام بیراوند نماینده بروجرد، سید مهدی موسوی نژاد نماینده دشتستان، محمدصالح جوکار نماینده یزد و حبیب برومند نماینده پارس آباد و بیله سوار.
گزارش مذکور در صفحات برخی روزنامه های امروز دیده می شود.
البته مسئولین سازمان تامین اجتماعی برای درج این آگهی جانب انصاف را رعایت کرده و این آگهی را هم به روزنامه های اصولگرا و هم اصلاح طلب دادند.
هفت دلیل استیضاح کنندگان این وزیر به شرح زیر است:
۱- طبق ماده ۲۲۴ قانون استخدام کشوری نصب قاضی تعلیق شده به مناصب دولتی ممنوع است. در حالی که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی آقای سعید مرتضوی را به سمت مدیرعاملی صندوق تامین اجتماعی منصوب کرد.
۲- دیوان عدالت اداری حکم انتصاب آقای سعید مرتضوی به مدیرعاملی صندوق تامین اجتماعی را به دلیل مغایرت با قانون ابطال کرد. اما آقای وزیر به آن ترتیب اثر ندارد و هیات وزیران با اصلاح اساسنامه صندوق تامین اجتماعی و تغییر عنوان این صندوق به سازمان تامین اجتماعی و اصلاح شرایط انتصاب و تصدی رییس این سازمان سعی کرد حکم ابطال دیوان عدالت اداری را بلاموضوع سازد آنگاه آقای شیخ الاسلامی نیز ریاست آقای مرتضوی را به سازمان تامین اجتماعی را تلقی به قبول نمود.
۳- اصلاحات به عمل آمده در اساسنامه صندوق تامین اجتماعی مطابق اصل ۱۳۸ قانون اساسی به موجب نظر رییس مجلس شورای اسلامی به عنوان مرجع نظارت بر انطباق مصوبات دولت با قوانین در موارد مربوط به اصلاح عنوان صندوق تامین اجتماعی و نحوه انتصاب و شرایط تصدی ارکان صندوق و برخی موارد دیگر مغایر با قانون تشخیص داده شد.
۴- در نتیجه تبدیل صندوق به سازمان و نیز انتصاب جدید آقای مرتضوی به ریاست سازمان تامین اجتماعی باطل و بلااثر است و وزیر می باید شخص دیگری را به مدیرعاملی صندوق تامین اجتماعی منصوب می کرد، اما چنین نکرده است.
۵- در نصب اولیه قطع نظر از ممنوعیت نصب قاضی معلق به سمت دولتی صلاحیت های فردی آقای مرتضوی برای تصدی صندوق تامین اجتماعی و مادر شرکت عظیم وابسته به آن یعنی شرکت شستا توسط آقای وزیر نادیده گرفته شده است. ایشان فردی را به این مسوولیت منصوب کرده که تخصص و تجربه مناسب را ندارد و از این جهت برخلاف قانون مدیریت خدمات کشوری عمل شده است. علاوه بر این الف) آقای سعید مرتضوی در سمت قبلی خود نیز متهم است و از سمت قضایی تعلیق شده است و پرونده وی هنوز مفتوح است. ب) در گزارش تحقیق و تفحص مجلس از فاجعه کهریزک مقصر شناخته شده است . ج) در تحقیق و تفحص از قوه قضاییه به دلیل تخلفاتش مقصر شناخته شده است؛ با این حال چه ضرورتی برای نصب چنین فردی به این سمت و سپس تغییر اساسنامه برای حفظ او وجود داشته است؟
۶- ممکن است این اقدامات وزیر تبعیت از رییس جمهور علی رغم میل باطنی خودش قلمداد شود، ولی این عذر بدتر از گناه است. وزیر که برخلاف مصالح مردم و کشور قدرت مقاومت در برابر فشار ناحق را ندارد نمی تواند مورد اعتماد مجلس باشد.

26123_thum

۴ بهمن ۱۳۹۱ طرح استیضاح وزیر کار که توسط ۱۸ نفر از نمایندگان امضا شده بود به هیات رییسه مجلس رسید متن استیضاح به این شرح است:

بسمه تعالی

خدمت  رئیس مجلس شورای اسلامی

متن استیضاح وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی

به استناد اصل ۸۹ قانون اساسی و مواد ۲۲۲ و ۲۲۳ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی بدین وسیله متن استیضاح آقای شیخ‌الاسلام وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی به شرح ذیل تقدیم می‌شود:

علت استیضاح: بی‌توجهی به قانون و قانون‌ستیزی در  نصب و عدم عزل آقای سعید مرتضوی از مسئولیت صندوق تامین اجتماعی

دلایل:

۱- طبق ماده ۱۲۴ قانون استخدام کشوری نصب قاضی تعلیق شده به مناسب دولتی ممنوع است، در حالی که وزیر تعاون، کارو رفاه اجتماعی آقای مرتضوی را به سمت مدیرعاملی سازمان تامین اجتماعی منصوب کرد.

۲- دیوان عدالت اداری حکم انتصاب آقای مرتضوی به سمت مدیر عاملی صندوق تامین اجتماعی را به دلیل مغایرت با قانون ابطال کرد اما آقای وزیر به آن ترتیب اثر ندارد و هیئت وزیران با اصلاح اساسنامه صندوق تامین اجتماعی به تغییر عنوان این صندوق به سازمان تامین اجتماعی و اصلاح شرایط انتصاب و تصدی رئیس این سازمان سعی کرد حکم ابطال دیوان عدالت اداری بلا موضوع سازد، آنگاه آقای شیخ‌الاسلام نیز ریاست آقای مرتضوی و سازمان تامین اجتماعی را قبول نمود.

۳- اصلاحات به عمل آمده در اساسنامه صندوق تامین اجتماعی مطابق اصل ۱۳۸ قانون اساسی به موجب نظر رئیس مجلس شورای اسلامی به عنوان مرجع نظارت بر انطباق مصوبات دولت با قوانین در موارد مربوط به اصلاح عنوان صندوق تامین اجتماعی و نحوه انتصاب و شرایط تصدی ارکان صندوق و برخی موارد دیگر مغایر قانون تشخیص داده شد

۴- در نتیجه تبدیل صندوق به سازمان نیز انتصاب جدید آقای مرتضوی به ریاست سازمان تامین اجتماعی باطل و بلا اثر است وزیر می‌بایست شخص دیگری را به مدیرعاملی صندوق تامین اجتماعی منصوب می‌کرد اما چنین نکرده است.

۵- در نصب اولیه قطع نظر از ممنوعیت نصب قاضی معلق به سمت دولتی صلاحیت‌های فردی آقای مرتضوی برای تصدی صندوق تامین اجتماعی و مادر شرکت عظیم وابسته به آن یعنی شستا توسط آقای وزیر نادیده گرفته شده است ایشان فردی را به این مسئولیت منصوب کرده که تخصص و تجربه مناسب را ندارد و از این جهت برخلاف قانون مدیریت خدمات کشوری عمل شده است

علاوه بر این

الف- آقای سعید مرتضوی در سمت قبلی خویش یعنی دادستان تهران متهم است و از حالت قضایی تعلیق شده و پرونده‌اش هنوز مفتوح است

ب- درگزارش تحقیق و تفحص مجلس از فاجعه کهریزک مقصر شناخته شده

ج- در تحقیق وتفحص از قوه قضاییه  به دلیل تخلفاتش مقصر شناخته شده است، با این حال چه ضرورتی برای نصب چنین فردی به این سمت و سپس تغییر اساسنامه برای حفظ او وجود داشته است

۶- ممکن است این اقدامات وزیر تبعیت از رئیس جمهور علی رغم میل باطنی خودش قلمداد شود ولی این عذر بدتر از گناه است وزیری که برخلاف مصالح مردم و کشور قدرت مقاومت در برابر فشار ناحق را ندارد نمی‌تواند مورد اعتماد مجلس باشد

۷- نقض توافق انجام گرفته در تاریخ ۱/۱۱/۱۳۹۱ برای تمکین به قانون.

 

*جلسه استیضاح وزیر بدون جار و جنجال و با حفظ وحدت برگزار شود
همچنین عضو فراکسیون روحانیون مجلس با اشاره به جلسه استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت در جلسه استیضاح وزیر هر نتیجه‌ای رقم بخورد باید وحدت بین دولت و مجلس باقیمانده و مشکلی پیش نیاید.
حجت الاسلام علیرضا سلیمی نماینده محلات در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران با اشاره به حفظ وحدت در جلسه فردا (یکشنبه ۱۵بهمن‌ماه) بهارستان و موضوع استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: در حال حاضر حفظ وحدت بین مسئولین از اهم امور بوده و نمایندگان باید با حفظ آرامش موضوع استیضاح را بررسی نمایند.وی افزود: در جلسه استیضاح وزیر هر نتیجه‌ای رقم بخورد باید وحدت بین دولت و مجلس باقیمانده و مشکلی پیش نیاید.

عضو کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به اینکه جلسه استیضاح شیخ‌الاسلام باید به دور از هرگونه جنجالی باشد، تصریح کرد: نماینده‌های مردم جزء نخبه‌ها بوده و باید در چنین شرایطی که دشمن آماده سوءاستفاده از هر شکافی میان دولت و مجلس است مدیریت بحران نموده و جلسه فردا را به دور از هر جنجال و با آرامش برگزار کنند.

لازم به ذکر است؛ استیضاح عبدالرضا شیخ‌الاسلام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از منصوب شدن سعید مرتضوی به ریاست سازمان تامین اجتماعی از طرف برخی نماینده‌های مجلس کلید خورد.

*ضرورت تعامل دولت و مجلس در جلسه استیضاح وزیر کار
در همین راستا عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس گفت:‌ باید جلسه استیضاح وزیر کار در یک فضای تعاملی و به دور از هرگونه جنجال سیاسی برگزار شود.
ابوالفضل ابوترابی‌ نماینده اصفهان، نجف‌آباد، تیران و کرون در مجلس در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران با اشاره به جلسه فردا (یکشنبه ۱۵ بهمن‌ماه) مجلس گفت: استیضاح وزیر کار باید در یک فضای تعاملی و به دور از هر جار وجنجال سیاسی برگزار شود.وی افزود: نمایندگان به عنوان نخبگان ملت بوده در یک فضای آرام بحث استیضاح را دنبال کنند.

عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس خاطرنشان کرد: باید به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص حفظ نظم اجتماعی در مجلس توجه شده و کاری نکنیم تا دشمنان سوءاستفاده کنند.

ابوترابی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم جلسه استیضاح عبدالرضا شیخ‌الاسلامی وزیر کار در یک فضای تعاملی بین دولت و مجلس به پایان برسد.

مطهری: متن نطق استیضاح کنندگان وزیر کار آماده است/ از پس گرفتن امضا خبری نیست

یکی از طراحان اصلی طرح استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از عزم جدی امضا کنندگان این طرح برای انجام استیضاح خبر داد و گفت: جلسات هماهنگی و تنظیم نطق استیضاح کنندگان برگزار شد و ما آماده برگزاری جلسه استیضاح وزیر کار هستیم.
20121022111156cb-مطهری-300x180به گزارش مهر، علی مطهری با بیان اینکه امضا کنندگان طرح استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنان مصر به انجام این استیضاح هستند، گفت: جلسات هماهنگی استیضاح کنندگان برگزار شده و نطق افرادی که قرار است در جلسه فردای مجلس صحبت کنند نیز تنظیم شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا از بین امضا کنندگان کسی امضای خود را پس گرفته، گفت: من چنین خبری نشنیده ام و بعید می دانم. جلساتی هم که برای هماهنگی بین امضا کنندگان طرح برگزار شد با اکثریت امضا کنندگان بوده است و ما مشکلی برای نصاب این طرح نداریم.

نماینده تهران گفت: به هر حال این طرح در دستور کار فردای مجلس قرار دارد و آقای شیخ الاسلامی باید در صحن مجلس پاسخگوی نمایندگان باشد.

عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس خاطرنشان کرد: طبق آئین نامه داخلی مجلس استیضاح کنندگان دو ساعت فرصت دارند و وزیر و مخالفان استیضاح هم سه ساعت فرصت دفاع دارند. البته رئیس جمهور هم برای دفاع از وزیر خود می تواند در مجلس حضور یابد که ما در این باره خبر نداریم آقای احمدی نژاد بنایی برای حضور در مجلس دارد یا خیر.

مطهری در پاسخ به این سوال که آیا پس از اعلام وصول این طرح، امضا کنندگان استیضاح وزیر کار جلسه ای با وی داشته اند یا خیر گفت: قبل از اعلام وصول جلسه ای برگزار شد اما قول وزیر عملی نشد. پس از اعلام وصول اما هیچ درخواستی برای تشکیل جلسه وزیر با امضا کنندگان طرح استیضاح نبود.

به دنبال عدم رعایت حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر غیر قانونی بودن تصدی سازمان تامین اجتماعی توسط سعید مرتضوی از سوی وزیر کار، جمعی از نمایندگان مجلس طرح استیضاح وی را تهیه و امضا کردند. این طرح هفته قبل از هفته تعطیلی مجلس در صحن پارلمان اعلام وصول شد که طبق آئین نامه داخلی مجلس وزیر ظرف ده روز پس از اعلام وصول طرح استیضاح فرصت دارد تا در صحن مجلس حضور پیدا کرده و پاسخگوی استیضاح کنندگان باشد.

این طرح ۴ بهمن ماه و با ۱۸ امضا در مجلس اعلام وصول شد. بی توجهی به قانون و قانون ستیزی در نصب و عدم عزل آقای سعید مرتضوی از مسئولیت صندوق تأمین اجتماعی مهمترین دلیل این استیضاح عنوان شده است.

احمد توکلی، الیاس نادران،غلامعلی جعفرزاده ، علی مطهری، غلامرضا مصباحی مقدم ، غلامرضا تاجگردون، مسعود پزشکیان و بهروز نعمتی از جمله امضا کنندگان این طرح استیضاح هستند.

علت اصرار مجلس به استیضاح وزیر کار

یکی از امضاء کنندگان طرح استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر این که تا این لحظه هیچ اتفاق خاص نیفتاده و استیضاح به قوت خود باقی است، گفت: دولت و وزیر مربوطه در صورتی که به اشتباه خود اقرار کرده و اقدام غیرقانونی خود را تا یکشنبه اصلاح کنند، مجلس موضوع را بررسی کرده و در اتباط با استیضاح امکان تجدید نظر وجود دارد.

عوض حیدرپور در گفتگو با مهر، اظهار کرد: در واقع مجلس در این شرایط به دنبال استیضاح وزیران نبود، بلکه اصرار داشت که اقدام غیرقانی در دولت و وزارتخانه ها صورت نگیرد، اما متاسفانه انجام اقدامات غیرقانونی در دولت نهادینه شده و ترویج یافته است. وی افزود: باتوجه به این که دولت در پیشبرد امور اصرار بر فرآیندها و اقدامات غیرقانونی دارد، چنانچه علاقه مند به ادامه این روند باشد، مجلس از تمامی ابزارهای قانونی خود برای متوقف کردن و جلوگیری از این گونه اقدامات استفاده خواهد کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: مجلس استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را در جهت حراست از قانون و انسجام آن قطعا انجام خواهد داد و تنها در صورتی راضی به بررسی مجدد این موضوع خواهد بود که شخص وزیر به اشتباهات خود و تلاش برای دور زدن و قانون ستیزی اقرار کرده و نسبت به اصلاح آن اقدام کند. وی درباره میزان و احتمال رای آوردن استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز گفت: با توجه به تاکید مجلس بر انجام استیضاح و عدول دولت از قوانین آن هم با قانون ستیزی امکان رای آوری استیضاح شیخ الاسلامی در مجلس بسیار بالا است.

حیدرپور با تاکید بر این که مجلس یکپارچه در جهت حفظ انسجام قانون اساسی اصرار دارد، ادامه داد: چنانچه دولت همچنان اصرار بر رفتار غیرقانونی خود داشته باشد، تصمیم مجلس برخورد قاطعانه با وزیر مسئول و کاهلی است که تقصیرات خود را می خواهد به گردن دیگران بیاندازد. وی خاطرنشان کرد: چون وزیر مربوطه از مجلس رای اعتماد گرفته نباید زیربار فشارها و فرآیندهای غیرقانونی برود و فکر می کنم نتیجه این استیضاح، پس گرفتن رای اعتماد نمایندگان ملت از آقای شیخ الاسلامی باشد.

لغو سفر پروژه‌ای احمدی‌نژاد برای جلسه استیضاح وزیر کار

محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی کشورمان فردا برای حضور در جلسه استیضاح عبدالرضا شیخ الاسلام و دفاع از  پنجمین وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی کابینه خود در مجلس شورای اسلامی حضور پیدا خواهد کرد.

رییس جمهور برای حضور در این جلسه سفر خود به استان آذربایجان شرقی را به منظور افتتاح چند پروژه عمرانی لغو کرد.

رییس جمهور را  در این جلسه لطف الله فروزنده معاون پارلمانی رییس جمهور، حجت الاسلام میرتاج الدینی معاون رییس جمهور در اجرای قانون اساسی، سید حسن موسوی رییس دفتر رییس جمهور، سید شمس الدین حسینی وزیر اقتصاد و دارایی همراهی خواهند کرد.

عبدالرضا شیخ الاسلام پنجمین وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در دولت احمدی نژاد پس از محمد حسین شریف‌زادگان ،پرویز کاظمی ،عبدالرضا مصری،صادق محصولی است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دلیل عدم عزل سعید مرتضوی از مسئولیت صندوق تأمین اجتماعی رای به استیضاح وی دادند.

 

 

حال باید دید نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به شیخ الاسلامی اجازه ادامه صدارت وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی را خواهند داد ؟

باید تا فردا صبر کرد و منتظر نظر نمایندگان بود!

Share