حداد عادل در گردهمایی بزرگ حقوقدانان بسیجی

۲ نفرمان بخاطر خدا کاندیدای ریاست جمهوری نمی شویم.

حدادعادل گفت: وقتی در نظرسنجی‌ها مشخص شد که ۶۰ درصد آراء متعلق به ۳ نفر است، تصمیم گرفتیم ائتلاف کنیم و در نهایت ۲ نفرمان تصمیم بگیریم برای خدا کاندیدای ریاست جمهوری نشویم.

به گزارش دیارمیرزا به نقل خبرگزاری فارس:  غلامعلی حداد عادل نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی صبح امروز (پنج‌شنبه) طی سخنانی در سومین گردهمایی بزرگ حقوقدانان بسیجی، در پاسخ به پرسش یکی از حضار درباره لزوم وحدت اصولگرایان و همچنین ائتلاف ۲+۱، اظهار داشت: وحدت یک امر عقلانی و دینی و شرعی است و هرجا که از وحدت فاصله گرفتیم، خسارت آن را داده‌ایم؛ اما انتخابات ریاست جمهوری با انتخابات مجلس متفاوت است.

۶۰ درصد آراء متعلق به ائتلاف ۳نفره است/ در نهایت ۲ نفر تصمیم می‌گیریم برای خدا کاندیدا نشویم

وی افزود: انتخابات ریاست جمهوری شخص محور است و جریانات سیاسی و احزاب به دشواری می‌توانند برای رسیدن به یک فرد در انتخابات ریاست جمهوری به توافق برسند؛ در انتخابات مجلس در دوره نهم هرکاری انجام دادیم تا جبهه پایداری به جبهه متحد اصولگرایان ملحق شود، نشد، اما در انتخابات ریاست جمهوری کار دشوارتر است.

نماینده تهران در مجلس ادامه داد: به همین دلیل ما با تجربه‌ای که از قبل داشتیم فکر کردیم چرا جریانات در این زمینه تصمیم بگیرند؟ ما خودمان اگر ائتلاف کنیم، بهتر می‌توانیم به نتیجه برسیم؛ وقتی در نظر سنجی ها مشخص شد که ۶۰ درصد آراء متعلق به این ۳ نفر است، تصمیم گرفتیم ائتلاف کنیم و در نهایت ۲ نفرمان تصمیم بگیریم برای خدا کاندیدای ریاست جمهوری نشویم.

حدادعادل تاکید کرد: فعلاً ۳ ماه است که حول این محور با هم گفت‌و گو می‌کنیم و امیدواریم این تجربه ناموفق نباشد و ساز و کاری پیدا کنیم که بشود از این ائتلاف به وحدت برسیم.

وی اضافه کرد: قبول داریم که رقبای اصولگرایان مایل به تکثر اصولگرایان هستند هرچند ما هم مایلیم در آنها تکثر وجود داشته باشد؛ این امر پنهانی نیست ، باید دید می‌خواهیم خودمان را پیش بیندازیم یا دلمان برای انقلاب می‌سوزد، اینجا میدان امتحان است.

رئیس مجلس در دوره هفتم پارلمان در بخش دیگری از سخنانش متذکر شد: جبهه پایداری اصرار دارد که به دنبال کاندیدای اصلح است، ما هم می‌گوییم خدا کند اصلحی وجود داشته باشد که مورد قبول همه باشد اما اگر یک اصلحی بود که رای نداشت آنوقت چکار کنیم ، نکند هیچ اصولگرایی در هیچ سطحی از اصولگرایی ، موفق نشود.

وی با ذکر این نکته که تصمیم گیری در عالم سیاست بین خوب و بد نیست ، تصریح کرد: احساس ما این است که این توافق ۳ نفره توده مردم متدین را تا حدی خوشحال کرده است و دلسوزان انقلاب هم آرامش پیدا می‌کنند و امیدواریم بتوانیم الگوی جدیدی از تعامل در عرصه سیاست به جامعه تزریق کنیم و شاید مبنایی شود برای کارهای دیگر.

حدادعادل همچنین تأکید کرد: در حال بحث هستیم که چطور می‌شود از بین این سه نفر یک نفر کاندیدای ریاست جمهوری شود، البته درب ائتلاف ۲+۱ بسته نیست و اگر کسی در نظر سنجی‌‌ها رأی بالایی داشت و اصولگرا هم بود، می‌تواند به این ائتلاف بپیوندد؛ کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری ارث پدری هیچ کس نیست.

وی در پاسخ به پرسشی درباره لفظ ائتلاف ۲+۱، گفت: این اتفاق یک توافق سه گانه است و نامگذاری آن به نام ۲+۱ توسط روزنامه‌ها و رسانه‌ها صورت گرفت.

حدادعادل در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره جلسه روز گذشته مجلسی‌ها با رئیس جمهور، گفت : جلسه دیروز با آقای احمدی نژاد به خیر گذشت، این بهترین توضیح است و بیش از این از بنده نخواهید.

نماینده تهران در مجلس در ادامه در پاسخ به پرسش یکی از حاضران گفت: ما با کسی دعوا نداریم، گناه ما این است که شاه را از کشور بیرون کردیم و می‌خواهیم مملکتمان را خودمان اداره کنیم؛ شما افراد تحصیل کرده و اهل تجزیه و تحلیل هستید، می دانید که بدست آوردن استقلال سخت است اما نگهداشتن آن سخت‌تر است ، جرم ما این است که دست استکبار را از این مملکت کوتاه کردیم.

وی ادامه داد: به لطف خدا عقب نشینی نمی‌کنیم و رهبرمان هم با قدرت ایستاده و مانند امام (ره) با صلابت از استقلال کشور دفاع می‌کنند.

هم در مجمع تشخیص مصلحت نظام و هم در مجلس حقوقدان کم داریم

به گزارش مشرق، حداد عادل در ادامه اظهارداشت: شرایط امروز رشته حقوق در جامعه ما از تاریخ گذشته آن جدا نیست؛ تا قبل از دوران تجدید، حقوق با عنوان یک رشته دانشگاهی و یک تخصص حکومتی مطرح نبوده است.

وی افزود: عقد‌ها، سندها و قراردادها طبق عرف نزد علمای بلاد یک سندیتی پیدا می‌کرد و معتبر می‌شد اما با ظهور تجدید در ایران و مشروطیت، رشته حقوق و تحقق در نظام قضائی در ایران، یک مسئله مهمی شده است؛ مسئله ایجاد عدلیه جدید در جامعه بین نیروهای متدین و عرفی و حکومت پهلوی اول این بوده که چگونه این نظام قضائی را از آن دوران قدیمی خارج کنند، موضوع تأسیس وزارت دادگستری خیلی عمیق‌تر و مفصل تر بوده است.

حداد عادل تاکید کرد: مردم متدین در دوران پهلوی اول تا حدود سال ۱۳۲۰ ، سراغ رشته‌های دانشگاهی عموماً نمی‌رفتند و متدینین معمولاً سراغ پزشکی و گاهی هم سراغ رشته‌های مهندسی می‌رفتند، اصلاً ادبیات فارسی برای مردم مهم نبوده است، یک وزارت دادگستری و وزارت دارایی هم بود که در آن زمان اشتغال در این دو وزارتخانه مصداق بارز عمل ظلم و جور بوده است؛ شاید خیلی ها حقوق می‌خواندند ولی بعد از فارغ التحصیلی وارد عدلیه نمی‌شدند و شغل دیگری را انتخاب می‌کردند.

حداد عادل در ادامه سخنانش یادآور شد: مردم از ما بعنوان مدافعین انقلاب اسلامی انتظار دارند که یک قوه قضائیه سالم داشته باشیم، ظلم نکردن، تقوا و مدیریت می‌خواهد، انتظار بحق مردم این است که قوه قضائیه ما سالم باشد و کمال اول حکومت اسلامی، تحقق عدل است.

وی با بیان اینکه هرچه ما اهتمام به تربیت قضات و حقوقدانان با تقوا و متدین داشته باشیم ، یک کار انقلابی انجام دادیم و این یک وظیفه اسلامی بر عهده ماست، خاطرنشان کرد: نیاز به حقوقدان برای نشان دادن چهره پاک و عدل پرور این نظام یکی از واجبات است و از تقاضاهای ضروری و انکار ناپذیر مردمی است که پای این انقلاب ایستاده‌اند.

حدادعادل با ذکر این نکته که ما در سطوح کلان کشور هم بیش از این‌ها احتیاج به حقوقدان داریم، گفت: هر مسئله‌ای دارید ، بالاخره باید در قالب حقوق شکل بگیرد و تثبیت و تدوین شود ؛ مسئله حقوق در روابط بین الملل نیز بسیار مهم است، همه سیاستمداران در هر جایی که کار می‌کنند، باید به سخنان حقوقدانان توجه داشته باشند، کاری که مجلس انجام می‌دهد در درجه اول یک کار حقوقی است؛ قانون نویسی و عبارت پردازی در متون حقوقی یک تخصص بسیار ظریفی است و باید نمایندگان مجلس شم حقوقی داشته باشند.

نماینده تهران در خانه ملت با اشاره به مسئله حقوق بشر که همواره توسط استکبار جهانی بعنوان ابزاری برای مقابله با جمهوری اسلامی مورد استفاده قرار می‌گیرد، توضیح داد: موضوع حقوق بشر عرصه‌ای است که باید حقوقدان مسلمان متفکر و مسلط وارد میدان شود و از این نظام دفاع کند وگرنه شاهدید که چه تصویری از نظام جمهوری اسلامی ایران توسط استکبار جهانی نشان داده می‌شود؛ جایگاه حقوقدانان در کشور بسیار مهم است و ما هم در مجمع تشخیص مصلحت نظام و هم در مجلس، حقوقدان کم داریم.

وی افزود: توجه کنید به این خلا و کمبود و فقدان حقوقدان حرفه‌ای در کشور، این امر مطلبی است که برای همه محسوس نیست ولی اثرش را در دنیا می‌گذارد ، ما به حقوقدان به معنی فنی کلمه همچنان نیاز درایم و حقوق رشته‌ای است که شاید بیش از علوم سیاسی ، رهبران کشورها حقوقدان هستند چرا که حقوقدانان در اداره کشور نقش مهمی دارند.

حداد عادل در خاتمه خاطرنشان کرد: کاری کنید که رشته و شغل حقوقدانی در جمهوری اسلامی ایران در جایگاه مناسب خودش قرار گیرد و شأن خودش را حفظ کند، تلاش کنید برای اینکه در این نظام، حقوقدان جایگاه شایسته خودش را پیدا کند.

اظهارات عسگراولادی موضع اصولگرایان نیست/ رای قابل‌توجه؛ شرط پیوستن به ائتلاف سه‌نفره

غلامعلی حدادعادل رئیس فراکسیون اصولگرایان در مجلس شورای اسلامی در حاشیه این همایش در جمع خبرنگاران، در پاسخ به سوالی درخصوص جلسه روز گذشته مجلس که با حضور احمدی‌نژاد همراه بود، گفت: جلسه بدی نبود و بعضی نگرانی‌هایی که قبلا پیش‌بینی می‌شد، به وجود نیامد.

وی با بیان اینکه رئیس‌جمهور و نمایندگان در این جلسه به ایراد سخنرانی پرداختند، افزود: اگر رئیس‌جمهور در مجلس می‌ماند، بهتر بود.

مشاور عالی مقام معظم رهبری درباره دعوت دولت از نمایندگان برای سه‌شنبه هفته آتی و اینکه آیا این جلسه شبیه جلسه روز گذشته خواهد بود، گفت: زود است در این باره اظهارنظر کنیم؛ به هر حال نفس همکاری مجلس و دولت برای رفع مشکلات کشور مفید است. درباره این جلسه نیز این‌طور برداشت می‌شود که قرار است رئیس جمهور پای صحبت نمایندگان بنشیند تا نبودن دیروزشان جبران شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها که در اظهارات دیروز رئیس‌جمهور نیز بدان اشاره شد نیز گفت: مجلس حتما پیشنهادات رئیس‌جمهور را بررسی می‌کند اما بحث در اجرا شدن یا نشدن قانون نیست. بحث در چگونگی اجرایی شدن است. اختلاف نظر مجلس و دولت در این است که یارانه چقدر باشد و چه مقدار به تولید و چه مقدار به خانوارها اختصاص داده شود.

حداد عادل افزود: ادامه هدفمندی یارانه‌ها مورد تایید مجلس است و تغییرات در آن نیز محتمل است. اما باید مطمئن شد که دولت به قانون مجلس عمل می‌کند.

رئیس فراکسیون اصولگرایان در پاسخ به اظهار نظر یکی از نمایندگان در خصوص پیوستن محسن رضایی به ائتلاف سه نفره نیز گفت: فرد باید برای ورود به ائتلاف رای قابل توجه داشته باشد. در درجه اول نیز خود شخص باید بخواهد و کسی نمی‌تواند از جانب کس دیگری پیشنهاد دهد.

وی درباره اظهار نظر عسگراولادی در خصوص فتنه‌گران و اینکه آیا این موضع اصولگرایان است، اظهار داشت: عسگراولادی به صراحت گفته که این مواضع موضع حزب موتلفه نیست چه برسد به اینکه موضع همه اصولگرایان باشد.

 

Share