محمد سرشار

پرسش نیابتی ساکتان فتنه از شورای نگهبان

یک روز پس از انتشار گفتگوی آیت‌الله احمد جنتی با نشریه «آدینه تهران»، دکتر علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در ۲۵ آذر ۹۱، دست به قلم برد و نامه‌ای سرگشاده را خطاب به ایشان، در پایگاه اینترنتی «فردا نیوز» منتشر کرد. این نامه را می‌توان «دورخیز ساکتان فتنه» برای کسب اجازه […]

یک روز پس از انتشار گفتگوی آیت‌الله احمد جنتی با نشریه «آدینه تهران»، دکتر علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در ۲۵ آذر ۹۱، دست به قلم برد و نامه‌ای سرگشاده را خطاب به ایشان، در پایگاه اینترنتی «فردا نیوز» منتشر کرد.
این نامه را می‌توان «دورخیز ساکتان فتنه» برای کسب اجازه حضور در رقابتهای انتخاباتی سال ۱۳۹۲ دانست. این نتیجه، از چند مقدمه به دست می‌آید:
۱ـ آقای علی مطهری، زبان پرحاشیه طیف فکری‌ای است که خود ترجیح دادند در دفاع هشت ماهه ملت ایران از انقلاب اسلامی خود، ساکت بمانند و دامان خویش را، در دست نگه دارند. اگر آقایان علی لاریجانی، محمدباقر قالیباف، احمد ناطق‌نوری و … گاه تا ۹ دی ۱۳۸۸ ساکت ماندند و زبان در کام نگه داشتند؛ این آقای مطهری بود که به میدان آمد و بارها، مکنونات قلبی این طیف را، بر زبان آورد. شاید بتوان آقای مطهری را، ابزار ذائقه‌شناسی و گرایش‌سنجی طیف ساکتان فتنه دانست.
۲ـ هر چند فضاحت عاشورای ۸۸ و حماسه مردمی ۹ دی، ساکتان فتنه را واداشت تا به صف بایستند و در برابر تلویزیون، تبرّی خود را ابراز دارند اما نامه دیروز آقای مطهری نشان می‌دهد که اولاً آنان، هنوز از قرار گرفتن در شرایط جدی مناظره‌ای  نظیر آنچه میان آقایان محمود احمدی‌نژاد و میرحسین موسوی اتفاق افتاد، می‌هراسند و ثانیاً به برنامه‌ریزی دشمن برای فتنه‌انگیزی در انتخابات سال ۱۳۸۸ باور ندارند.
اعتراف آقای مطهری به این باور که درصورت برخورد شورای نگهبان با مناظره مشهور، «فتنه ای با آن وسعت پدید نمی‌آمد و شاید اصلاً فتنه‌ای رخ نمی‌داد» نشان می‌دهد که ساکتان فتنه، هنوز به این بصیرت نرسیده‌اند که بتوانند در بزنگاه‌های تاریخی، دست‌های پنهان دشمن را در صحنه‌آرایی‌ها ببینند. و تاریخ جمهوری اسلامی ایران گواه است که این عدم بلوغ بینشی می‌تواند به بحران‌سازی مرجع تقلید، قائم‌مقام رهبری، رییس‌جمهور و نخست‌وزیر بینجامد.
۳ـ به نظر می‌رسد ساکتان فتنه، می‌خواهند با فرار از مقام پاسخ‌گویی، مسؤولان نظام را درگیر رد یا تایید صلاحیت سران داخلی فتنه نظیر آقایان میرحسین موسوی، مهدی کروبی و سید محمد خاتمی، کنند و خود در پناه این آتش تهیه، از گذرگاه تایید صلاحیت شورای نگهبان عبور کنند.
آقای مطهری در نامه خود نوشته است: «فرضاً آقایان موسوی و کروبی هم کاندیدای ریاست جمهوری شوند، قطع نظر از اعتقاد شخصی ما درباره میزان قصور یا تقصیر آنها در بحران مذکور، چون در هیچ دادگاهی به طور علنی محاکمه نشده و از خود دفاع نکرده‌اند، مجوز قانونی برای رد صلاحیت آنها وجود ندارد.»
محاکمه علنی سران داخلی فتنه، یکی از مطالبات نگارنده این نوشته است. اما هر حقوق‌دانی می‌داند که احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، محدود به نداشتن سوء پیشینه مؤثر کیفری نیست! که اگر اینگونه باشد مسعود رجوی و گلشیفته فراهانی و فائقه آتشین و شاهین نجفی نیز در هیچ دادگاهی به طور علنی محاکمه نشده‌اند و از خود دفاع نکرده‌اند!
۴ـ ترس اصلی ساکتان فتنه، از فراز دیگری از سخنان آیت‌الله جنتی است که تکرار آن جملات نیز، برای ایشان، اضطراب‌آفرین است. آقای جنتی در پاسخ به این سؤال که «آیا کسانی که حاضر نشدند از فتنه برائت بجویند و عملکرد فتنه‌گران را تایید کردند، امکان حضور در انتخابات دارند؟» پاسخ داده است: «خیر! آنها هم امکان حضور در صحنه انتخابات را نخواهند داشت. چرا که «من رضی بفعل قوم فهو منهم» ما قاتلین امام حسین(علیه السلام) را در زیارت عاشورا لعن می کنیم به کسانی هم که به این جنایت در عاشورا رضایت دادند لعن می فرستیم.»
×××
اصل ۱۱۵ قانون اساسی، «مدیریت»، «تدبیر»، «حسن سابقه»، «امانت‌داری» و «تقوی» را از شرایط رییس‌جمهور دانسته است. آیا ناتوانی در شناسایی شرایط فتنه‌آلود و «کدورت» خواندن آن، تأخیر در تبرّی از فتنه‌گران تا ۷۵٪ بازه زمانی فتنه، شورای نگهبان را به عدم احراز صلاحیت ساکتان فتنه سوق خواهد داد؟
این پرسش اساسی و اصلی اما نهفته و ضمنی ساکتان فتنه از شورای نگهبان است که به «نیابت» از آنان، با انتشار اختصاصی نامه آقای مطهری از طریق پایگاه‌های اینترنتی‌شان، مطرح شده است.
Share