در جلسه علني سه شنبه مجلس چه گذشت؟ +حاشیه‌

ماجرای پیشنهاد رشوه به توکلی

ادامه رسیدگی به طرح یک فوریتی ممنوعیت عضویت کارکنان دولت و دستگاه‌های اجرایی در هیئت‌های مدیره و مدیریت عامل شرکت‌ها و همچنین بررسی طرح اعاده شده اصلاح قانون انتخابات از شورای نگهبان، از جمله دستور کارهای جلسه علنی صبح امروز مجلس بود.

پنجاه و ششمین نشست علنی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی برگزار شد.

به گزارش دیار میرزا :ادامه رسیدگی به طرح یک فوریتی ممنوعیت عضویت کارکنان دولت و دستگاه‌های اجرایی در هیئت‌های مدیره و مدیریت عامل شرکت‌ها و همچنین بررسی طرح اعاده شده اصلاح قانون انتخابات از شورای نگهبان، از جمله دستور کارهای جلسه علنی صبح امروز مجلس بود.

مجلس1
*** لاریجانی: برخی تصور نکنند که می‌توانند با ابهام‌آفرینی در اصل روحانیت از این دژ اعتقادی عبور کنند/ اصلاحات دموکراتیک در سوریه نیازمند امنیت است

علی لاریجانی در ابتدای جلسه علنی امروز مجلس در نطق پیش از دستور با گرامیداشت سالروز قیام آگاهی بخش و تاریخی مردم قم در ۱۹ دی ماه سال ۵۶، گفت: قیامی که مبدا انقلاب اسلامی گردید و ارکان حکومت استبدادی و وابسته شاه را به لرزه انداخت، جرقه این قیام از مقاله ای فضاحت آور آغاز شد که ساواک با محاسبات غلط علیه شخصیت محبوب ملت امام(قدس سره) تدوین و منتشر نمود.

رییس مجلس در کالبد شکافی این قیام گفت: نکته نخست این است که این رژیم شاه که به دلیل اتکا به آمریکا نقش ژاندارم منطقه را پیدا کرده بود به میزانی که به آمریکا تکیه کرد از مردم دور شد گرچه رژیم با خشونت ساواک تنفر مردم را نمی دید اما مستمرا شاهد زایش تنفر ملی از رژیم بودیم این نکته مهی است خصوصا برای کشورهایی که امروز در جریان بیداری اسلامی هستند که تصور نکنند نزدیکی به آمریکا نزد ملت ها بدون هزینه است. ممکن است حاکمان در کوتاه مدت هزینه آن را درک نکنند.

لاریجانی با بیان اینکه رژیم سفاک شاه تصور می کرد از سال ۵۴ به بعد با مبارزینی که مسلحانه قیام کرده بودند برخورد کرده است، افزود: شاه تصور می کرد میدان بازی عملا برای بازی های خود را فراهم نموده است که تغییر تاریخ هجری، جشن مفتضحانه سلطنت ۲۵۰۰ ساله و کثافت کاری بی هنرانه در جشن هنر شیراز از نمونه اقدامات سرخوشانه رژیم شاه بود.

اهم صحبت‌های رییس مجلس را در ادامه بخوانید؛

  • شاه عمق قدرت و نفوذ روحانیت در توده‌های مردم را درنیافته بود، امام (قدس سره) هیچگاه با گروه‌های مارکسیست یا منافق التقاطی که مبارزه مسلحانه می کردند موافق نبود و نظریه همگرایی و روشنگری توده های ملت را دنبال کرد. امام در مرداد ۵۶ فرمود من صریحا اعلام می کنم که از این دسته‌جات خائن، چه کمونیست ها و چه مارکسیست ها و چه منحرفین از مذهب تشیع و از مکتب مقدس اهل بیت به هر اسمی و رسمی که باشد متنفر و بیزارم و آنها را خائن به مملکت و اسلام و مذهب می دانم.
  • هسته اصلی این نظریه سازمان روحانیت بود، قدرت ظاهری رزیم شاه باعث شد که تاثیرات فرهنگی روحانیت را درک نکنند، روحانیت چون همیشه در کنار مردم و با ملت زیست نموده است مورد اعتماد ملت است و مراجع تقلید، حوزه هیا علمیه و روحانیت تکیه گاه ملت می باشند که نمونه از آن دلبستگی را در مراسم تشییع عالم جلیل القدر آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی مشاهده کردیم.
  • در تاریخ گذشته چه در نهضت مشروطه و چه در ملی شدن نفت و چه انقلاب اسلامی مراجع و روحانیت پیشتاز و هدایت گر ملت بودند. جریان روشنفکری غرب زده یا چپ گرا هیچگاه نتوانستند توده های ملت را همراه خود کنند. شهید مطهری در یکی از کتاب های خود نوشته اند که روشنفکران تصور ابزاری از روحانیت برای مرحله گذار دارند اما روحانیت به دلیل تسلط بر معارف اسلامی و استقلال حوزه ها از دولت همیشه منادی و حافظ حقوق ملت بوده است.
  • باید پذیرفت روشنگری روحانیت و پیوند مردمی آنها و استقلال روحانیت علت موجده انقلاب بود و علت موبقعه آن نیز هست سیاست مداران اصیل انقلابی این نعمت معنوی کشور را درک می کنند، عده ای تصور نکنند با حرف های سطحی و بی معنا می توانند با ابهام آفرینی از این دژ اعتقادی و ارزشمند عبور نمایند که اینگونه اعمال عاقبت خوشی ندارد.
  • اینک بعد از دو سال که به ملت سوریه لطمات جانی و مالی سنگینی وارد کردند حداقل این معنا را باید فهم کرده باشند که با دسیسه چینی و فرصت طلبی و اعزام نیرو و سلاح آنهم از کشورهایی که بویی از دموکراسی به مشام شان نخورده نمی توانند تغییراتی در سوریه دهند.
  • حال در معرض آزمونی دیگر قرار گرفته اند، طرح سه مرحله ای دولت سوریه نشان داد که دولت سوریه عزم جدی در تغییرات و اصلاحات سیاسی دارد و تبعا باید زمینه های امنیتی آن فراهم شود، این طرح قابلیت حل مساله را دارد، تبعا این طرح با کشورهایی که در این دو سال ماجراجویانه برخورد کردند اتمام حجت می کند. در این طرح مسیر اصلاحات سیاسی را برانتخابات قرار داده است که اراده ملت آن را سامان خواهدبخشید، لذا کشورهای مداخله گر که در این دو سال مستمرا مرثیه دموکراسی در سوریه می خواندند باید بدانند مقابله با این طرح به معنای جنگ افروزی علیه استقرار دموکراسی در سوریه است.

*** بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از بانک مرکزی
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز سه شنبه ادامه بررسی طرح ممنوعیت کارمندان و مدیران دستگاه های اجرایی از عضویت در هیات های مدیره و مدیریت عامل را در دستور کار دارند.

نمایندگان مجلس در جلسه روز یکشنبه این هفته به کلیات این طرح رای مثبت دادند و فوریت آن در جلسه ۱۳ تیرماه سال جاری به دست مجلس رسیده است.

رسیدگی به ایرادات شورای نگهبان در مصوبه طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری و رسیدگی به گزارش کمیسیون اقتصادی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز در دستور کار جلسه امروز مجلس قرار دارد.

نمایندگان همچنین نیز در ادامه جلسه امروز در صورتی که فرصت کافی داشته باشند تقاضای دولت برای بررسی لایحه یک فوریتی اصلاح قانون مالیات های مستقیم مصوب ۱۳۶۶ و اصلاحات بعدی آن طبق اصل ۸۵ قانون اساسی و گزارش کمیسیون مشترک در مورد طرح انتزاع وظایف و اختیارات بخش کشاورزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت و الحاق آن به وزارت جهاد کشاورزی و همچنین رد طرح اصلاح ماده ۱۰۶ آیین نامه داخلی مجلس را بررسی خواهند کرد.

در دستور کار امروز مجلس بررسی سوال عوض حیدرپور نماینده شهررضا از وزیر کشور قرار داشت  که به دلیل عدم حضور حیدرپور در جلسه امروز، این سوال در جلسه بعدی  مجلس مورد بررسی قرار می گیرد.

*** مخالفت مجلس با مسکوت ماندن طرح ممنوعیت اشتغال به بیش از یک شغل
بررسی طرح یک فوریتی ممنوعیت کارمندان و مدیران دستگاههای اجرایی از عضویت در هیات های مدیره و مدیریت عامل  که پس از بررسی در کمیسیون اجتماعی عنوان آن به طرح ممنوعیت اشتغال به بیش از یک شغل تغییر کرد را در دستور کار جلسه روز سه شنبه داشتند.

کلیات این طرح در جلسه روز یکشنبه مجلس به تصویب رسیده است.

در جلسه امروز بررسی جزئیات این طرح آغاز شد اما برخی از نمایندگان معتقد بودند طرح مصوب کمیسیون اجتماعی تغییرات زیادی با طرح اولیه دارد به طوری که طرح اولیه فقط شامل یک ماده واحده بود اما آنچه در کمیسیون اجتماعی به تصویب رسیده طرح را از حالت ماده واحده خارج کرده و طرح مذکور شامل ۱۸ ماده شده است.

بررسی ماده یک این طرح زمان زیادی را از مجلس گرفت و پیش از آنکه برای ماده یک رای گیری شود جمعی از نمایندگان پیشنهاد مسکوت ماندن این طرح را به مدت یک ماه ارائه کردند.

محسنی ثانی نماینده سبزوار به عنوان یکی از متقاضیان مسکوت ماندن در سخنانی گفت این طرح ابهامات زیادی دارد و بهتر است برای بررسی بیشتر و برای اینکه از غنای بیشتری برخوردار باشد بررسی آن یک ماه به تعویق افتاد تا مجددا در کمیسیون اجتماعی بررسی شود.

حسینی صدر نماینده خوی در مخالفت با این تقاضا گفت یکی از مشکلات امروز کشور بحران بیکاری است از طرف دیگر افراد زیادی دو شغله هستند در صورتی که این طرح از دستور کار خارج شود برگشت آن به صحن زمان خواهد برد یا اصلا مطرح نمی شود زیرا بررسی بودجه در دستور کار مجلس قرار می گیرد و در نهایت طرح به صحن بر نمی شود.

وی گفت: بهتر است اگر مواد این طرح دارای اشکال است طبق آئین نامه بررسی آنها مسکوت بماند و به کمیسیون بازگردد اما کلیات طرح در مجلس مورد رسیدگی قرار داده شود.

نمایندگان مجلس پس از استماع سخنان موافق و مخالف با ۸۶ رای موافق، ۹۰ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از ۲۲۰ نماینده حاضر با مسکوت ماندن بررسی این طرح به مدت یک ماه موافقت نکردند.

مجلس هم اکنون بررسی جزئیا ت این طرح را در دستور کار دارد.

*** مخالفت با عضویت دولتی‌ها در هیات مدیره‌های غیردولتی/ پیشنهاد رشوه به توکلی!
احمد توکلی نماینده مردم تهران در جلسه علنی امروز سه شنبه مجلس در تذکری خطاب به رئیس مجلس به عنوان یکی از مخالفان طرح عضویت کارمندان دولت در هیات مدیره دستگاههای غیر دولتی اظهار داشت: در طرح اولیه ای که آورده شد تنها یک ماده واحده بود و نمایندگان بر اساس آن پیشنهاد دادند اما این طرح با یک ماده واحده تبدیل شد به یک طرح با ۱۲ ماده و کلا ماهیت آن عوض شده است.

13910821000463_PhotoA

وی خطاب به لاریجانی اظهار داشت: شما با استفاده از اختیارات مذکور در ماده ۴۴ آیین نامه این طرح را دو شوری کنید تا حقوق نمایندگان ضایع نشود .

توکلی با بیان اینکه اگرچه با اکثریت مواد و کلیات طرح جدید موافقم اما نباید بر خلاف قانون عمل کرد.

لاریجانی نیز پاسخ داد: در این صورت باید طرح مجددا به کمیسیون برگردانده شود .

توکلی گفت: اشکالی ندارد دوباره به کمیسیون برود و بررسی شود.

در نهایت لاریجانی با این تذکر توکلی مخالفت کرد.

سپس یکی از نمایندگان پیشنهاد حذف عبارت غیردولتی را در بند ۳ ماده واحده طرح ممنوعیت اشتغال به بیش از یک شغل را داد که توکلی به عنوان یکی از مخالفان این پیشنهاد، گفت: در طرح مذکور منظور از دستگاههای غیر دولتی سازمان تامین اجتماعی ، بیمه ها ، بانک ها و نهادهای غیر دولتی دارای اهمیتی است که طبق قانون خدمات کشوری غیر دولتی تلقی می شوند.

وی گفت: به عنوان مثال در شرکت شستا ۷۰۰ نفر می توانند عضو هیات مدیره باشند اگر نماینده ای و یا مسئولان اجرایی به عضویت این هیات مدیره در بیایند حتی اگر عضویت غیر موظف داشته باشند، امکان نفوذ پیدا می کنند و زمینه فساد فراهم می شود و این خلاف سیاست اصل ۴۴ است .

– ماجرای رشوه جوان به احمد توکلی

نماینده مردم تهران در ادامه اظهارات خود در بیان اتفاقی که برای وی در هفته های اخیر رخ داد، گفت: دو هفته پیش در فرودگاه بودم که جوانی به من مراجعه کرد و گفت” زمین های ما در نیاوران تمام کارهایش انجام شده و حکم دادگاه را نیز گرفته است اما این حکم اجرا نمی شود”.

توکلی در ادامه افزود: من شماره ام را به این جوان دادم و گفتم فردا با من تماس بگیر تا مشکل تو را پیگیری کنم اما متاسفانه این جوان در جواب به من گفت البته ما خدمت شما هستیم و سهم شما را هم خواهیم داد.

توکلی گفت: من که از این حرف این فرد بسیار ناراحت شده بودم به وی گفتم چطور این پیشنهاد را به من می دهید و دیگر لازم نیست با من تماس بگیرید.

وی در ادامه افزود: ما باید مانع از ایجاد زمینه برای فساد شویم و عضویت نمایندگان و وزیران در هیات های مدیره باعث لابی کردن و ایجاد فساد خواهد شد.

*** نماینده مجلس: هیات رئیسه زور می گوید
یونس اسدی نماینده مردم مشکین شهر در جلسه علنی امروز مجلس و در خلال برررسی جزئیات طرح ممنوعیت کارمندان و مدیران دستگاههای اجرایی از عضویت در هیات های مدیره و مدیرعامل تذکری را خطاب به رئیس مجلس بیان کرد.

وی  در بیان تذکر خود بر اساس تبصره ۱ ماده ۱۰۴ آیین ناکمه داخلی مجلس گفت:  ما نامه ای را با امضای ۵۰ تن از نمایندگان مجلس به هیات رئیسه داده ایم و ماده ۱۰۴ آئین نامه صراحتا ذکر می کند که اگر ۵۰ نفر از نمایندگان  نامه ای را امضا کردند باید این طرح با اولویت در دستور کار مجلس قرار بگیرد.

لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر اسدی اظهار داشت: تشکیک اداره جلسه مجلس با هیات رئیسه است و ما نمی توانیم در خلال بررسی یک طرح، طرح دیگری را بیان کنیم.

اصرار نماینده مردم مشکین شهر در تذکر خود تا جایی ادامه داشت که میکروفن وی قطع شد و اسدی همچنان تذکر خود را با فریاد اعلام می کرد.

بعد از گذشت دقایقی این نماینده در واکنش به بی توجهی لاریجانی به تذکر وی پلاکارد دست نوشته ای را بلند کرد که بر روی آن نوشته شده بود “هیات رئیسه زور می گوید”.

این اقدام نماینده مردم مشکین شهر سوژه مناسبی برای عکاسان در داخل مجلس شد.

*** مصری: سه سال کثافت‌کاری‌های دولت اصلاحات را پاک کردم

عبدالرضا مصری در جریان بررسی جزئیات طرح ممنوعیت اشتغال به بیش از یک شغل که در جلسه علنی امروز مجلس مطرح بود، اظهار کرد: نباید اگر نمایندگان موافق ما رای نمی‌دهند فضا را به گونه‌ دیگری جلوه دهیم، اگر می‌خواهیم به بهانه قانون، عقده‌گشایی کنیم مجلس جای این کار نیست، می‌توانیم مباحثه سیاسی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه دولت فاسد نیست، گفت: من با دلیل و مدرک ثابت می‌کنم کجا و چه وقت فساد بوده است و این ربطی به دولت هم ندارد البته هیچ دولتی هم معصوم نیست.

سخنگوی هیات رییسه مجلس خاطرنشان کرد: اینکه برای یک طرح بگوییم دولت فاسد است، حرف بسیار بی‌جایی است و اصلا مجلس این را قبول ندارد.

محمدرضا باهنر که اداره جلسه را بر عهده داشت،‌ در این میان از مصری خواست تا بحث سیاسی را مطرح نکند و صرفا راجع به پیشنهادات صحبت کند.

به گزارش ایسنا، غلامرضا تاج‌گردون در واکنش به اظهارات مصری مجددا گفت: وقتی مجلس می‌خواهد قانون خوبی تصویب کند چرا اصرار داریم فضا سیاسی شود؟ البته اگر آقای مصری می‌خواهند فضا را سیاسی کنند، حرف دیگری است.

وی افزود: من قصد سیاسی کردن قانون را ندارم و می‌گویم در قانون خوبی که مجلس می‌خواهد تصویب کند ایراداتی وجود دارد.

نماینده مردم گچساران در مجلس با بیان اینکه صدر و ذیل این طرح با هم هماهنگ نیست، تصریح کرد: سعی نکنیم بگوییم دادن رای قاطع به این طرح، به معنی محکوم کردن آقای فلانی است، این قانون ایراد دارد.

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: من معتقدم در جزئیات این طرح، دانشگاه‌های غیردولتی و شرکت‌های خصوصی از شمول ممنوعیت اشتغال بیش از یک شغل خارج شوند، مثلا ممکن است کسی در یک شرکت خصوصی فعالیت کند و در شرکت خصوصی دیگری هم عضو هیات مدیره باشد در واقع باید اشتغال بیش از یک شغل در شرکت‌های دولتی ممنوع باشد اما در شرکت‌های خصوصی این منع نباید وجود داشته باشد.

وی اضافه کرد: در مورد شرکت‌های دولتی به حکم قانون، آنها نمی‌توانند عضو هیات مدیره شرکت‌های خصوصی باشند و نیازی نیست که برای آن قانونی تصویب کنیم.

تاج‌گردون در پایان گفت: نباید فضایی ایجاد کنیم که ایرادات قانونی تحت‌الشعاع فضا قرار گیرند.

*** حداد عادل: تعدد کاندیداها موجب شکست می‌شود/نگذاریم مخالفان اصولگرایی به پیروزی در انتخابات امیدوار شوند

غلامعلی حداد عادل نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در نطق میان دستور امروز (سه‌شنبه) خانه ملت که به گفته وی اولین نطق میان دستورش در مجلس نهم بود، گفت: بنده وظیفه خود می‌دانم که از مردم شریف تهران، ری، شمیرانات و اسلام‌شهر به پاس حضور در انتخابات و اعتماد به بنده قدردانی و تشکر کنم.

وی تبدیل اقتصاد کشورمان به اقتصاد مقاومتی را از برکات تحریم‌ها دانست و گفت: پیداست که دشمنان کشور ما تحریم اقتصادی را مقدم بر بحران سیاسی می‌خوانند و مایلند ایران دچار آشوب شود؛ البته مردم بابصیرت ایران در همین ایام محرم فریاد «هیهات من الذله» سر دادند تا مقاومت خود در برابر دشمن را به رخ بکشند.

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس وظیفه حکومت اعم از دولت، مجلس و قوه قضائیه را مدیریت درست و هماهنگ برشمرد و در همین زمینه گفت: چنین است که مقام معظم رهبری به مسئولان هشدار می‌دهند که از دشمنی و سر و صدا و جنجال بپرهیزیم.

حداد عادل با اشاره به فراکسیون اصولگرایان، “حفظ وحدت و دوری از تنش” را از جمله رویکردهای این فراکسیون دانست و گفت: اگر گاهی سخنی از سر بی‌مهری می‌شنویم تحمل خواهیم کرد و سعی می‌‌کنیم مقابله به مثل نکنیم.

وی در ادامه نطق میان دستور خود درباره سوریه نیز گفت: همه شاهدیم که امروز سوریه به جرم مقاومت از سوی ارتجاع عرب و پو‌ل‌های نفت آنها مورد هجوم قرار گرفته است و دولت‌های غربی هیچ توضیحی نمی‌دهند که طرح بشار اسد چه منافاتی با دموکراسی دارد. آنهم در حالی که آنها پول و سلاح به دست سازمان‌های تروریستی می‌دهند تا در سوریه کشتار کرده و موجبات خشنودی اسرائیل را فراهم کنند.

این نماینده مردم تهران در خانه ملت،‌ با اشاره به “انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲” این انتخابات را یک گذرگاه مهم و خطیر برای انقلاب اسلامی توصیف کرد.

وی افزود: انتخابات هم یک فرصت است برای ملت ایران تا بار دیگر وفاداری و پایبندی‌شان را به اسلام، انقلاب و مقام معظم رهبری نشان دهند و از سویی دیگر دشمنان را برای توطئه به طمع برمی‌انگیزد.

نماینده مردم تهران در خانه ملت با بیان اینکه بایستی گذشته را چراغ راه کرد، به حوادث ۱۶ سال گذشته اشاره کرد و در این باره گفت: اگر حوادث این سال‌ها را به یاد آوریم درخواهیم یافت که نبایستی اقدامی انجام دهیم که مخالفان اصولگرایی با هر نام و عنوانی اختیار این کشور را به دست گیرند.

حداد عادل با اشاره به فتنه ۸۸ تاکید کرد‌ که ما نبایستی این فتنه را فراموش کنیم؛ عده‌ای که این فتنه را آفریده‌اند حال به جای عذرخواهی مدعی شده و طلبکارند.

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس با اشاره به مجدد به جریان اصولگرایی اظهار داشت: اکنون مخالفان اصولگرایی از تفرقه اصولگرایان خوشحال می‌شوند و این اتفاق آنها را به پیروزی امیدوار خواهد کرد که بایستی تلاش کنیم این اتفاق نیفتد.

حداد عادل افزود: تعدد کاندیداهای اصولگرایان در انتخابات شاید زمینه را برای شکست آنها فراهم کند پس بایستی مراقب بود.

13910927000056_PhotoA

*** جلسه علنی مجلس پایان یافت
جلسه علنی مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش کار خود را پایان داد. نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز به بررسی طرح ممنوعیت اشتغال در بیش از یک شغل پرداختند.

ابوترابی‌فرد که ریاست ساعات پایانی جلسه علنی امروز را بر عهده داشت، در پایان جلسه امروز گفت: جلسه بعدی مجلس فردا (چهارشنبه) ۲۰ دی ماه راس ساعت ۸ صبح و با دستور ادامه رسیدگی به دستور هفتگی برگزار می‌شود.

وی همچنین گفت: گزارشی رسیده که در آن آمده در منطقه جنوب کشور به خصوص منطقه قصر شیرین با پدیده ریزگردها روبرو هستیم که این مسئله موجب آزار مردم منطقه شده است.

Share