نمایندگان در جلسه غیر علنی خطاب یه رییس جمهور:

قانون، مصالح کشور و منافع مردم را رعایت کنید

در جلسه امروز ضمن اشاره به دو مورد اطلاعات و تحلیل های غلط رییس جمهور و آثار مخرب تلاش دولت برای افزایش یارانه نقدی، دو پیشنهاد نیز مطرح کرد که با استقبال نمایندگان روبرو شد.

به گزارش دیار میرزا به نقل از الف پس از پایان جلسه غیر علنی امروز مجلس که با پیشنهاد یکشنبه احمد توکلی و تصویب هیأت رییسه برگزار شد، برخی از نمایندگان در گفت و گو با خبرنگاران، اطلاعاتی را از محتوای این جلسه عرضه کردند.

نماینده کهکیلویه و بهمیی در همین باره به رسانه ها گفت که احمد توکلی در جلسه امروز ضمن اشاره به دو مورد اطلاعات و تحلیل های غلط رییس جمهور و آثار مخرب تلاش دولت برای افزایش یارانه نقدی، دو پیشنهاد نیز مطرح کرد که با استقبال نمایندگان روبرو شد.

به گفته سید علی محمد بزرگواری در پیشنهاد اول قرار شد عده ای از نمایندگان به انتخاب مجلس، با رییس جمهور دیدار و اتمام حجت کنند و از ایشان بخواهند که قانون و مصالح کشور و منافع مردم را رعایت کرده و از آن تخطی نکند.

بنا به گفته بزرگواری، در پیشنهاد دوم نیز مقرر گردید نامه ای به امضای نمایندگان خطاب به رهبری نوشته شده و در آن تبعات اصرار رییس جمهور به افزایش پرداخت نقدی یارانه ها تشریح شده و از ایشان بخواهند مانع هرگونه تغییر در میزان یارانه پرداختی، بدون تصویب مجلس شوند.

در این بخش از جلسه همچنین آقایان مصباحی مقدم و باهنر نیز دیدگاه های خود پیرامون مصاحبه رادیو و تلویزیونی شنبه شب رییس جمهور را بیان کردند.

عبدالرضا مصری، سخنگوی هیأت رییسه مجلس نیز در جمع خبرنگاران در این باره گفت: آقای باهنر در این جلسه از اثرات هدفمندی یارانه ها و مباحثی که اخیرا مطرح شده صحبت کرد. بخشی از جلسه امروز به موضوع یارانه ها اختصاص یافت و نظر آقای باهنر این بود که اگر قرار است مطلبی تحت عنوان هدفمندی به مردم گفته شود بهتر است دو طرف سکه بیان شود نه اینکه بگوییم مبلغی به مردم داده می شود اما از تبعات آن و هزینه ها حرفی نزنیم و به مردم توضیحی ندهیم. با این روش شاید مردم دچار سرگردانی شوند و مشکلات بوجود آمده قابل مهار نباشد.”

اسماعیل جلیلی نیز به خبرنگار فارس گفته است: در این جلسه رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با ارائه توضیحاتی در مورد پرداخت یارانه نقدی توسط دولت به مردم از طریق آزاد‌سازی قیمت حامل‌های انرژی توسط دولت، عنوان کرد که در مرحله اول، درآمد حاصل از آزاد‌سازی قیمت حامل‌های انرژی برای دولت کمتر از میزان یارانه پرداختی به مردم بوده است.

وی افزوده: مصباحی مقدم همچنین اظهار داشت که فشار حاصل از اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها بر دولت موجب افزایش شدید قیمت حامل‌های انرژی می‌شود که این مسئله گسترش بیکاری، رکود و افزایش نقدینگی را به همراه دارد.
رئیس کمیسیون بودجه در ادامه صحبت‌های خود همچنین مطرح کرد که این افزایش بیکاری و حجم نقدینگی، بحران در جامعه و اختلال در حوزه اقتصادی را به همراه دارد؛ از سوی دیگر فشار ایجاد شده از این افزایش نقدینگی تعادل نظام اقتصادی را بر هم می‌زند.

گفتنی است در بخش اول جلسه غیر علنی امروز، نیز گزارش عملکرد نه ماهه دولت در زمینه بودجه توسط آقایان کردبچه و ممبینی ارایه شد.

شنیده شده که پس از توضیحات فرستادگان دولت به جلسه امروز، تعدادی از نمایندگان درباره دلایل واریز نشدن مابه التفاوت قیمت ارزهایی که دولت گران تر از نرخ مرجع در بازار فروخته، به خزانه سوال کردند که نماینده دولت حاضر به پاسخگویی دراین باره نشد.

پس از اینکه نماینده دولت توضیحی در این باره ارایه نکرد، یکی از نمایندگان که از جزییات ماجرا اطلاع داشت، به نمایندگان گفته است که بانک مرکزی در ایامی که قیمت ارز در بازار به شدت بالا می رفت، مقداری ارز از طریق تعدادی از واسطه ها، در بازار فروخته و از این راه درآمدی کسب کرده که باید تکلیفش روشن شود.

در پایان این جلسه، مجموع مباحث مطرح شده توسط آقای ابوترابی، نایب رییس مجلس جمع بندی گردید.

Share