عذر بدتر از گناه

مسئول عظیم ترین نهاد فرهنگی کشور اقرار می کند که توان تولید چند تله فیلم – نه سریال- در ارتباط با یکی از عظیم ترین رویدادهای تاریخی ملت بزرگ ایران را ندارد! و این درحالیست که فیلم سینمایی «یک خانواده محترم» با مشارکت سیما و درجهت تایید فتنه گران سال ۸۸ تولید شده است!

هفته گذشته معاون سیمای جمهوری اسلامی ایران آقای علی دارابی در دیدار با دانشجویان بسیجی دانشگاه علامه گفت:«در رابطه با ۹ دی بهخیلی از کارگردانان درخواست کار دادیم، اما در نهایت بیش از سه نفر حاضر به همکاری نشدند که باید این محدودیت‌ها هم در نظر گرفته شود.» متاسفانه این جمله یکی از نامناسب ترین و ناپخته ترین پاسخ هایی است که تاکنون یک مسئول فرهنگی در جمهوری اسلامی برای توجیه عملکرد سیستم تحت نظارت خود بیان نموده است. چرا این جمله نگارنده را وادار به اتخاذ چنین موضعی کرده است؟ علت را عرض می کنم:

۱) مسئول عظیم ترین نهاد فرهنگی کشور اقرار می کند که توان تولید چند تله فیلم – نه سریال- در ارتباط با یکی از عظیم ترین رویدادهای تاریخی ملت بزرگ ایران را ندارد! و این درحالیست که فیلم سینمایی «یک خانواده محترم» با مشارکت سیما و درجهت تایید فتنه گران سال ۸۸ تولید شده است!

۲) به گزارش مسئولین سازمان صدا و سیما، معاونت سیما از طریق مرکز سیما فیلم و مراکز استانی سالانه نزدیک به دویست تله فیلم برای پخش در رسانه ملی تولید می کند. به عبارتی می توان چنین تخمین زد که در سال دست کم حدود ۱۰۰ کارگردان تلویزیونی با سیمای جمهوری اسلامی همکاری می کنند. از فهوای پاسخ معاون محترم به نظر می رسد از این جمع تنها سه نفر حاضر شده اند برای ساخت تله فیلم با موضوع حماسه ۹دی آستین بالا بزنند! خوب است به مسئولین سازمان متذکر شویم که انصاف حکم می کند که حداقل متناسب با سهم مردمی که حماسه ی ۹دی را آفریدند از نیروی های متدین و انقلابی در تولید فیلم و سریال استفاده کند!

۳) اگر اکثریت کارگردانان همکار با رسانه ملی حاضر نیستند با موضوع ۹دی تولیدی داشته باشند، قطعا با درخواست مسئولین سیما با ساخت فیلم هایی با موضوعات مشابه نیز همین رویه را دنبال می کنند! بی دلیل نیست که سهم تولیدات سیما با موضوعات متناسب با انقلاب اسلامی بسیار کمتر از انتظار می باشد.

۴) یکی از وظایف اصلی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران این است که نیروهای متعهد به آرمان های انقلاب اسلامی و کار آمد را از طریق دانشکده ی صدا و سیمای جمهوری اسلامی و از طریق شناسایی نیروهای مستعد به عرصه تولید فیلم و سریال به حوزه تولید معاونت سیما وارد سازد. بنا بر این می توان چنین نتیجه گرفت که از انبوه فارغ التحصیلان این دانشکده نمی توان انتظار همراهی با چنین موضوعاتی را داشت و از سویی دیگر به نظر می رسد سیمای جمهوری اسلامی ایران به وظیفه ی قانونی خود در بکار گیری نیروهای کارآمد و متدین، انقلابی و باورمند همت لازم را به خرج نداده است.

۵) گرچه تولید آثار هنری با اجبار و بخشنامه امکان پذیر نمی باشد اما انفعال مسئولین سیما در قبال افرادی که حاضر به همکاری در ارتباط با اینگونه موضوعات نیستند نباید بگونه ی باشد که آنها خود برای سیما موضوع و محتوا تعیین کنند. متاسفانه طرح برنامه ی منفعل سیما غالبا فیلم نامه ها و طرح های مصوب خود را از این گروه از تهیه کنندگان، نویسندگان و کارگردان ها تامین می کند! به طور مثال سریال چند ده میلیاردی «سرزمین کهن» که بدلیل مشکلات محتوایی مدتی است تولید آن متوقف شده است حاصل این گونه رویه ها ست.

۶) پاسخ معاونت سیما به درخواست دانشجویان بسیجی را باید عذر بدتر از گناه تلقی کرد. ایشان از دانشجویان می خواهد که درخواست های انقلابی خود را با اینگونه محدودیت ها تنظیم کنند به تعبیر دیگر، به نظر می رسد معاون محترم قائل به وجود هنرمندان انقلابی در کشور نیستند. اما آیا چنین است؟

حوزه فرهنگ و هنر ، حوزه نیروی انسانی است. مدیر فرهنگی که در سطح ملی فعالیت می کند باید بیش از هرچیزی نسبت به توان نیروهای فرهنگی و هنری کشورش اشراف داشته باشد. ظاهرا آقای دارابی افراد توانمند و متعهد خارج از حلقه محدود سازمان را نمی بینند. ده ها هنرمند متعهد و انقلابی کشورمان، علیرغم کم لطفی ها و بی توجهی های مسئولین همچنان پای آرمان های انقلاب اسلامی مردانه ایستاده اند. کافیست ایشان کمی به این جماعت گوشه چشمی نشان دهند.

“مشرق”

Share