استاندار گيلان

شناخت گیلان فقط محدود به موقعیت مرزی و اقلیمی کنونی نیست

به گزارش دیار میرزا به نقل از پرتال استانداری گیلان: مهندس کیهان هاشم نیا استاندار گیلان روز گذشته  با اعضای ستاد پژوهشکده گیلان شناسی دیدار کرد . در این دیدار که مسئولین پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان وجمعی از پژوهشگران محققان و اساتید دانشگاه حضور داشتند .استاندار گیلان با بیان اینکه شناخت گیلان با تاریخ […]

به گزارش دیار میرزا به نقل از پرتال استانداری گیلان: مهندس کیهان هاشم نیا استاندار گیلان روز گذشته  با اعضای ستاد پژوهشکده گیلان شناسی دیدار کرد .
در این دیدار که مسئولین پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان وجمعی از پژوهشگران محققان و اساتید دانشگاه حضور داشتند .استاندار گیلان با بیان اینکه شناخت گیلان با تاریخ پربار وغنی خود  فقط محدود به موقعیت مرزی و اقلیمی کنونی نیست گفت : همه ما باید بر جنبه های مختلف و ابعاد گوناگون معرفی هرچه بیش تر گیلان متمرکز بشویم چرا که معرفی نقش گیلانیان در فرهنگ وتمدن اسلامی و ایرانی ضرورت دارد.

هاشم نیا

 مهندس کیهان هاشم نیا افزود : از لحاظ پژوهشی و تحقیقاتی  می توان ابعاد مختلف شناخت نفوذ تاریخی ، فرهنگی و اقتصادی گیلان را حتی  در کشورهای حاشیه دریای خزر و در غرب کشور تا سرزمین عراق نیز مورد بررسی قرار داد .
وی تمرکز همه دستگاه های استان در جهت معرفی و شناساندن بیشتر گیلان را با اهمیت دانست و گفت: پژوهشکده گیلان شناسی از پایگاههای معتبر برای شناساندن فرهنگ ، مذهب ، سیاست و سایر ابعاد گیلان بشمار می رود از اینرو افزایش مطالعات و پژوهشهای این مرکز امری واجب و ضروری بشمار می رود .
نماینده عالی دولت در گیلان از برگزاری کنگره گیلان شناسی در خصوص نقش مشروطیت درگیلان استقبال کرد و ابراز داشت : نظیر چنین کنگره هایی با هدف معرفی و شناساندن استان گیلان در حوزه تاریخ ، تمدن ، فرهنگ ، ادبیات و آداب و رسوم و سایر ابعاد نیز می تواند برگزار شود و البته ساماندهی و برگزاری چنین کنگره ای نیاز به شناخت زمان مناسب ، تأمین منابع مالی و تشکیل کمیته های علمی و جمع آوری اسناد تاریخی دارد که بتواند با کیفیت بالا و شایسته برگزار شود .

در ادامه این جلسه حمید پور عیسی معاون پژوهشکده گیلان شناسی و عضو هئیت علمی دانشگاه گیلان گفت : کنگره ای در پی معرفی ابعاد نقش گیلان در ایجاد نهضت مشروطه ایران برگزار خواهد شد..
وی افزود : در جهت ارتباط میان جامعه و دانشگاه باید یک دفتر همکاری ایجاد شود تا در این مکان بتوانیم نسبت به رفع مشکلات و مسایل حوزه پژوهشی وسایر امور تحقیقاتی در این بخش تصمیم گیری شود .
درادامه این جلسه در خصوص چگونگی جمع آوری اسناد مربوطه به گیلان شناسی ، برگزاری نخستین همایش مشروطیت در گیلان ، ضرورت انجام امور پژوهشی در امر مشروطه و نقش گیلان در آن ، معرفی ادبیات شفاهی دوره میرزا ، معرفی شخصیت های بزرگ استان در تمامی ابعاد ، جمع آوری سرمایه های فرهنگی استان در کشورهای همجوار گیلان ، ایجاد موزه گیلان شناسی و سایر موضوعات مورد بحث و گفتگو قرار گرفت و تصمیمات لازم اتخاذ شد .

 

Share