عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی

زنگ خطر ۴۰۰ هزار میلیاردتومان نقدینگی درجامعه به صدا درآمد

اگر به مردم بگوییم الان تا دو سال آینده به شما پول می دهیم اما پرداخت این پول قطع شود و تنها گرانی هاباقی بماند چه آینده ای در انتظار آن ها است پاسخ آنها چیست؟

ایرج ندیمی، بیان اینکه نباید ظرفیت ها را به نوعی استفاده کنیم که آینده کشور را از دست بدهیم، گفت: باید قبول کنیم که ما منابع نامحدود نداریم حتی به اندازه سال گذشته هم درآمد نداریم اما هزینه های ما ثابت مانده است معنی حرف ما این است که باید به گونه ای مدیریت کنیم که اقتصاد کشور متلاشی نشود به تعبیر دیگر به عنوان مثال اگر بخواهیم به هر نفر ۲۰۰ هزار تومان بدهیم این روند تا چند سال ادامه پیدا می کند؟

نماینده مردم لاهیجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بعد از پرداخت پول به مردم چه اتفاقی رخ می دهد،به طرح چند سوال پرداخت و افزود: روشن تر اینکه آیا اگر در حال حاضر برای معیشت مردم پول بدهیم شغل آنها را چه خواهیم کرد؟ گرانی ها و نقدینگی کشور چگونه مدیریت می شود؟ اگر این پول نابود شود و صرف کالاهای ضروری و اساسی مردم نشود چه اتفاقی رخ می دهد؟

وی ادامه داد: اگر به مردم بگوییم الان تا دو سال آینده به شما پول می دهیم اما پرداخت این پول قطع شود و تنها گرانی هاباقی بماند چه آینده ای در انتظار آن ها است پاسخ آنها چیست؟

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: به نظر می رسد در مورد سهم‌مان از حکومت باید تناسب تقاضا با واقعیت اقتصادی کشور را به نحوی ببینیم که مجبور نباشیم هزینه هایمان را برای کل نظام بگذاریم؛ با توجه به اینکه نمی توانیم به اندازه سال گذشته درآمد داشته باشیم و بر اساس گفته وزیراقتصاد«۵۰ درصد از درآمد نفتی ما کاهش یافته است»، این در حالی است که همه این درآمد را نیز نمی توانیم وارد کشور کنیم، نمی توانیم همه آن راتبدیل به کالاهای مورد نظر بکنیم و مجبور به تهاتر می شویم؛ به نظر می رسد باید رفتار اقتصادی مدیرت شده باشد.

ندیمی اظهارداشت: حال اینکه سهم قوه مقننه و سهم قوه مجریه چقدر است برای مردم تفاوتی نمی کند؛ ما یک نظام هستیم و خوب و بد آن را همه مورد قضاوت قرار می دهند.

نماینده مردم لاهیجان در مجلس افزود: گمان ما این است از امروز اگر در راستای اداره وضعیت اقتصادی کشور پمپاژ نقدینگی کنیم اماکنترل نداشته باشیم و برای مردم هزینه درست کنیم از آن طرف نتوانیم آن را تبدیل به اقتصاد کنیم حتما مشکلاتی ایجاد می شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه اقتصاد میانه روی را می طلبد، گفت: افراط در اقتصاد، اقتصاد نیست، اقتصاد حد اعتدالی می طلبد به گونه ای که همه پول مملکت را نه می توان خورد و نه می شود همه آن را صرف آینده کرد بلکه باید هم معیشت و هم توسعه را در نظر گرفت.

وی ادامه داد: در هر صورت بین کسانی که اقتصاد معیشتی یا اقتصاد توسعه ای را انتخاب می کنند تفاوت وجود دارد، به نظر می رسد اقتصاد معیشتی و اقتصاد توسعه ای باید با یکدیگر تجمیع شود.

ندیمی با تاکید بر اینکه معیشت مردم ضروری است اما توسعه نیز باید مد نظر قرار گیرد، اظهار داشت: ما ارز محدود داریم ؛به نوعی عدم تفاوت درمتقاضیان دریافت ارز بی برنامگی در اقتصاد کشوراست و مدیریت ارزی هم اقتضا می کند که تفاوت بر اساس ضرورت تعیین شود.

نماینده مردم لاهیجان در مجلس تصریح کرد: عرضه و تقاضای ارز باید باهم تعریف شوند؛ آیا ورودی ارز در کشور زیاد شده است و از آن طرف متقاضیان ارز کاهش یافته است؟ ارز به دلیل اینکه پول نفت است باید در اختیار ملت باشد بنابراین باید به گونه ای مدیریت شود که در آنجا که خدمت عامه است ارز ارزان و آنجا که ضروری و خصوصی ارز گران عرضه شود.

وی با اشاره به اینکه این تفکر که ما فرض را براین قرار دهیم که همه برابر باشند و متفاوت عمل نشود یک فرض عادلانه نیست یادآورشد: باید عدالت را در همه تصیمات در نظر بگیریم به طوری که در جایی مثل لوازم آرایشی باید ارز گران ودر جایی مثل تولید باید ارز ارزان ارائه دهیم.

ندیمی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره روند نقدینگی در کشور با بیان اینکه نقدینگی یکی از علل تورم است، ادامه داد: آنچه که در راستای اداره اقتصاد باید در نظر گرفته شود این است که نقدینگی افسارگسیخته باعث افزایش ریسک سرمایه گذاری می شودو به تبع آن قدرت مردم کاهش یابد.

وی افزود: ۴۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در جامعه علامت خطر است در این راستا باید ۱۰ سال اخیر را از نظر رشد نقدینگی و چگونگی کنترل نقدینگی در نظر بگیریم .

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: به نظر بنده روش های کنونی چه تصمیماتی که توسط دولت و چه توسط مجلس اخذ شده است در خصوص نقدینگی پاسخ نداده است.

Share