علی لاریجانی

تصمیمی درباره کاندیداتوری نگرفته‌ام

فکر می‌کنم تا زمان انتخابات فاصله داریم، در شرایط کنونی همه باید توجه داشته باشیم که مسائل اقتصادی جایگاه خاصی در مسائل کشور دارد. کاندیدای انتخابات نباید مسیر را طوری پیش ببرند که منافع ملی ذبح شود. گاهی ممکن است شعارهایی داده شود که ظاهرش بد نباشد اما موجب کاهش پول ملی شود

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، چندی قبل و در حاشیه سفر منطقه‌ای خود در گفت‌وگویی ، پیرامون مسائل روز صحبت کرد.

آنچه که در ادامه می‌خوانید گزیده‌هایی از گفت‌وگویی لاریجانی با فارس است:

ــ آقای لاریجانی! مقام معظم رهبری در بیانات مهمی که داشتند فرمودند هر کس از امروز تا روز انتخابات اقدامی که موجب تحریک احساسات مردم و اختلاف در کشور شود، انجام بدهد، قطعا به کشور خیانت کرده است. به نظر شما مصداق افعالی که از نظر مقام معظم رهبری خیانت به کشور است چیست؟
لاریجانی: ممکن است فرمایش ایشان عرض وسیعی داشته باشد. تا آنجا که بنده به خاطر دارم عبارت رهبری این بود که اگر کسی از احساسات مردم برای اختلاف استفاده کند خیانت کرده است نه اینکه صرفا اختلاف داشته باشیم. اینکه نظرات متفاوتی بین مسئولان باشد اشکالی ندارد؛ خیلی اوقات در کشور مسائل فرعی و اصلی با هم مخلوط می‌شوند و از طرفی برخی همه چیز را سیاسی می‌کنند.

ــ فکر می‌کنم تا زمان انتخابات فاصله داریم، در شرایط کنونی همه باید توجه داشته باشیم که مسائل اقتصادی جایگاه خاصی در مسائل کشور دارد. کاندیدای انتخابات نباید مسیر را طوری پیش ببرند که منافع ملی ذبح شود. گاهی ممکن است شعارهایی داده شود که ظاهرش بد نباشد اما موجب کاهش پول ملی شود یا وعده‌های بدهند که ظاهرش خوب است اما نقدینگی را افزایش می‌دهد. لذا نباید کاندیدای انتخابات شعارهای انتخاباتی ظاهری بدهد. نباید اینطور شود که مثلا کاندیدایی شعار انتخاباتی بدهد که ظاهر آن خوب باشد اما در باطن مثلاً ارزش پول ملی را تهدید کند. نباید کاندیدای انتخابات شعاری بدهد که در ظاهر خوب باشد اما نقدینگی را در کشور افزایش بدهد.

ــ ورود زودهنگام انتخابات خیلی چیز‌ها را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد. اکنون با توجه به شرایط داخلی و ماجراجویی‌ها که غربی‌ها در منطقه دنبال می‌کنند،هرگونه ورود زودهنگام به انتخابات می‌تواند به شرایط لطمه بزند.

ــ موقع مناسب برای ورود به انتخابات چه زمانی است؟
لاریجانی: ۴ ماه قبل از انتخابات. از یکسال یا هشت ماه قبل فضای انتخاباتی در رسانه‌های ما شروع شده که این خیلی طبیعی نیست. ممکن است این شرایط برای برخی کشورها که شرایط حزبی دارد درست باشد اما ما که این شرایط حزبی هم نداریم، طبیعی نیست که از چندین ماه مانده با انتخابات، وارد مباحث انتخاباتی شویم.

ــ اصولگرایان که شعب‌های مختلف دارند، باید از نظر ملی به صحنه نگاه کنند؛ اکنون بیش از گذشته نیازمند یک تیم کاردان در دولت هستیم.

ــ اصولگرایان باید تلاش کنند تا شرایط بهتر شود و وضعیت اقتصادی سامان یابد.

ــ وحدت ملی تئوری خیلی روشنی ندارد. بحث من وحدت نیروهای کارآمد اصولگراست. بحث وحدت ملی می‌گوید، انشعابات سیاسی زیاد است و باید از منظر کلی به کشور نگاه کنیم تا سیاست خارجی و مسائل اقتصادی پختگی و ورزیدگی داشته باشد. لذا منظور پیوند نیروهای اصولگراست و البته اصلاح طلبان نیز می‌توانند برای خودشان چنین بحثی را دنبال کنند.

ــ نظرتان درباره تکاپوی جریان فتنه برای شرکت در انتخابات و شرط گذاری آقای خاتمی برای قوه قضائیه و آزادی زندانیان امنیتی را به عنوان شرط حضور وی در انتخابات، چیست؟
لاریجانی: ساختار حکومت ما، ساختار شرط گذاری نیست. کسی نمی‌تواند بگوید می‌خواهم نامزد قوه مجریه شوم مشروط به اینکه قوه قضائیه فلان کار را بکند. انتخابات قانون دارد و وظایف مشخص کند. هرکسی می‌تواند تئوری خودش را بدهد نه اینکه شرط کند و بگویید اگر بیاییم فلان قوه باید این کار را انجام دهد. اینها از اشتباهاتی است که دارد باب می‌شود.

ــ کاندیدا باید این فکر را در نظر داشته باشند که باید برای قوه مجریه برنامه داشته باشند. کمبود حرف مهم در برنامه از جمله اشکالاتی است که ممکن بر نامزدهای انتخابات وارد باشد.

Share