برگزاری شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در گیلان

  به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، نقی علیزاده در جمع خبرنگاران با قدردانی از تلاش خبرنگاران در عرصه اطلاع‌رسانی و آگهی‌بخشی به جامعه، اظهار کرد: فرهنگ غنی ایرانی از جمله عوامل پایداری کشور است و انتقال آن به دیگر کشورهای جهان ضرورت دارد. وی با بیان اینکه ایران یکی از کهن‌ترین کشورهای جهان با تمدنی چند هزار ساله […]

 

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، نقی علیزاده در جمع خبرنگاران با قدردانی از تلاش خبرنگاران در عرصه اطلاع‌رسانی و آگهی‌بخشی به جامعه، اظهار کرد: فرهنگ غنی ایرانی از جمله عوامل پایداری کشور است و انتقال آن به دیگر کشورهای جهان ضرورت دارد.

وی با بیان اینکه ایران یکی از کهن‌ترین کشورهای جهان با تمدنی چند هزار ساله است، افزود: این ملت بارها مورد تجاوز بیگانه قرار گرفته اما اجازه نداده که فرهنگ غنی خود در فرهنگ بیگانه گم شود.

مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گیلان قصه و قصه‌گویی را یکی از فعالیت‌های موثر در ترویج و گسترش فرهنگ و ادبیات فارسی فراتر از مرزهای سیاسی این کشور دانست و ادامه داد: آشنایی با آداب و رسوم، گسترش فرهنگ قصه‌گویی در کشور و گسترش رشد زبان فارسی از اهداف برگزاری جشنواره مذکور است.

وی انتقال تجارب زندگی، آشنایی با ادبیات قومی، افزایش مهارت گوش دادن در کودکان، رشد تخیل کودکان، آشنایی کودکان با صفات پسندیده و تقویت ایمان کودکان را از دیگر اهداف برگزاری جشنواره قصه‌گویی ذکر کرد.

علیزاده، با اشاره به سفارش مقام معظم رهبری در راستای ترویج فرهنگ قصه‌گویی تصریح کرد: آموزش مضامین دینی در قالب قصه بر تقویت ایمان کودکان تاثیر مهمی دارد.

وی خاطرنشان کرد: در این جشنواره قصه گویان هشت استان کشور در مرحله منطقه‌ای شانزدهمین جشنواره قصه‌گویی از تاریخ ۱۰ تا ۱۲ دی ماه در مجتمع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رشت باهم رقابت می‌کنند و برگزیدگان به مرحله کشوری راه می‌یابند.

این مسئول، برخی از محورهای جشنواره را برشمرد و افزود: محورهای موضوعی جشنواره شامل موضوع آزاد، قهرمانان ایرانی و متون کهن است و قصه‌گویان با انتخابی آزاد در راستای اهداف تربیتی و پرورش فکر حول محورهای مختلف دینی، تربیتی، آموزه‌های اخلاقی قصه‌گویی می‌کنند.

وی گسترش فرهنگ قصه‌گویی، معرفی قصه‌گویان برتر و ترویج فعالیت قصه‌گویی را از دیگر اهداف برگزاری جشنواره قصه‌گویی ذکر کرد.

به گفته علیزاده شانزدهمین جشنواره قصه‌گویی منطقه‌ای با حضور قصه‌گویان استان‌های البرز، زنجان، فارس، سیستان و بلوچستان، کردستان، خراسان رضوی، لرستان و گیلان در مجتمع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رشت برگزار می‌شود.

وی، تولید متون مناسب قصه‌گویی برای کودکان و نوجوانان و تبادل تجربه بین مربیان قصه‌گویی داخلی و خارجی را از دیگر اهداف این جشنواره برشمرد.

این مسئول با اشاره به بخش‌های جشنواره قصه‌گویی، یادآور شد: جشنواره قصه‌گویی شامل بخش قصه‌گویی و قصه‌گویی صوتی است که در بخش قصه‌گویی مربیان کانون و قصه‌گویان آزاد می‌توانند شرکت کنند.

وی افزود: در بخش قصه‌گویان آزاد نیز تمام علاقه‌مندان قصه‌گویی مانند هنرمندان، روحانیون، معلمان، مربیان کودک و نوجوان، دانشجویان، والدین، دیگر  کارکنان کانون و … می‌توانند شرکت کنند.

به گفته علیزاده، با توجه به تجربه‌های موفق و ضرورت فراگیر شدن قصه‌های صوتی، تقویت بخش قصه‌گویی صوتی به صورت مستقل در نظر گرفته شده و شرکت در این بخش برای قصه گویان کانون و آزاد بلامانع است.

Share