نمایندگان بعد از نطق احمدی‌نژاد

باهنر: روند ۷سال اخیر اقتصاد را متزلزل کرده/ توکلی: ارز ملک دولت نیست

جلسه علنی امروز مجلس به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد و محمود احمدی نژاد رئیس جمهور گزارشی از مسایل جاری کشور از جمله مسایل اقتصادی به نمایندگان مجلس ارایه داد.

به گزارش دیار میرزا : جلسه علنی امروز مجلس به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد و محمود احمدی نژاد رئیس جمهور گزارشی از مسایل جاری کشور از جمله مسایل اقتصادی به نمایندگان مجلس ارایه داد.

محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس – احمد توکلی نماینده تهران و عضو کمیسیون برنامه و بودجه – غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه – مسعود پزشکیان نماینده تبریز و مهدی دواتگری از جمله نمایندگانی بودند که بعد از سخنان رئیس جمهور در مجلس به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

علی لاریجانی:
اعتراض دولت مسموع نیست/ بدون قانون نمی‌شود گفت که عدالت اجرا شده است
علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی پس از سخنان رییس جمهور در مجلس ضمن تشکر از «گزارشی که رئیس جمهور به مجلس دادند» گفت: ولی بهتر بود که برنامه ریزی می کردند و نظرات نمایندگان مجلس را می شنیدند.

– این فکر که رئیس جمهور ایده های خود را در مجلس مطرح کردند پسندیده است و بنایی که مطرح کردند همکاری و تعاون بین مجلس و دولت باشد امر درستی است و رویکرد مجلس هم همین بوده است. مبنای این رویکرد اینگونه است که کارها به قاعده انجام شود. نکته دیگر اینکه قصد ها همه بر آبادانی و توسعه کشور باشد. نمایندگان قصدی ندارند وقتی می آیند می گویند مشکلی وجود دارد. وقتی می بینیم مشکلات جدی جلوی رویشان هست باید مطرح کنند و از وزرا بخواهند. علت اینکه از ورزرا میخواهندد بیایند و توضیح دهند جز این نیست که مشکلات حل شود.

– اساس مجلس صیانت از حقوق مردم است و ایکه جلوی اجحاف به حقوق مردم را بگیرد.

– طبعا مجلس به دنبال این نیست که کارخانه ای تاسیس کند بلکه قوانین مفید را وضع کرده و جایی که خلاف قانون دید مقابله می کند.

–  اگر دوستان نماینده ایرادی به هدفمندی یارانه‌ها دارند به اصل اجرای این قانون نیست بلکه ایرادی که وارد کردند به نحوه اجرا آن است.

– مهمترین مسئله برای دور زدن تحریم ها این است که فضای رونق رابرای تولید فراهم بکنیم. این حرف درستی است که هرچه تولید مردمی تر شود به نفع مردم است، این مسئله که مجلس قانون اصل ۴۴ تصویب شد برای همین بود. ما با هدفمند با ضابطه بدون اینکه به تولید ضرر برسد موافقیم.

– این طرح‌ها باید در بستر معقولی در کمیسیون‌های مجلس بررسی شود و باید با کارشناسی شود.

– اینکه بین دولت و مجلس گفت وگو باشد ما استقبال می کنیم و این مورد توجه ماست. نکته ای که وجود دارد درباره تشخیص موارد قانون اساسی است. ما به جد معتقد هستیم که قانون اساسی میثاق ملی است و هیچ کس نباید از آن تخطی کند. می ماند اینکه گاهی در تشخیص قانون تفاوت رای پیدا می شود. قانون اساسی عنوان کرده که تفسیر قانون با شورای نگهبان است. اگر این را قبول کنیم دیگر مشکلی پیش نخواهد آمد.

–  در مسئله اصل ۱۳۸ تفاوت رای وجود دارد. بسیاری از موارد هست که رییس مجلس خلاف قانون می داند و دولت به آن اعتراض دارد و این اعتراض مسموع نیست. در این زمینه به رهبری هم نامه نگاری شده است ایشان هم به هیات حل اختلاف ارجاع دادند و هیات نیز از شورای نگهبان نظرخواسته‌اند شورای نگهبان هم نظر مجلس را تایید کرده است.

محمد رضا باهنر:
روند۷سال گذشته اقتصاد را متزلزل کرده است
محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی چهارشنبه مجلس که به منظور بررسی مشکلات جاری کشور برگزار شد، پس از سخنان رئیس جمهور به ایراد سخن پرداخت و در خصوص اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها تصریح کرد: دلیلی که از ابتدا با دولت اختلاف نظر داشتیم و دولت معتقد بود که داستان را یک دفعه اجرا کند و ما اصرار داشتیم که به تدریج صورت بگیرد این بود که ما می گفتیم یک مرحله اجرا شود تا توان خود و تاب تحمل خانوارها و بنگاه های اقتصادی و دولت را ملاحظه کنیم.

– نظر مجلس این بود که اشکالات اجرای مرحله اول هدفمندی یارانه ها برطرف شود و سپس قدم دوم را برداریم.

– این اشکالات تا برطرف نشود و به تفاهم نرسیم برداشتم قدم دوم کار را ممکن است سخت کند.

–  ما می گوییم تا جایی که امکان دارد اقتصاد خانوار با خدمات عمومی جبران شود و بخش سلامت، بیمه بیکاری و تقویت بنگاه ها در دستور کار باشد.

– در خصوص بیمه بیکاری نیز نمایندگان مجلس با همه وجود احساس می کنند که بیکاری همه خانوارها را آزاد می دهد و امروز به گفته مسولان دولتی مقداری از پول یارانه ها که به خانوارها داده می شود مستهلک می شود و ۴۰ هزار تومانی که الان پرداخت می شود ارزش ۴۰ هزار تومان دو سال قبل را ندارد و اگر بخواهیم این مسیر را بدویم در صورتی که یارانه نقدی هم ۴۰۰ هزار تومان شود به تبع آن مجبور می شویم از جیب مردم ۵۰۰ هزار تومان برداریم. به عبارت دیگر اگر ۳۰ هزار تومان می دهیم ۵۰ هزار تومان هزینه تورم تحمیل می شود یا ۵۰ هزار تومان پرداخت می شود ۸۰ هزار تومان هزینه تورم تحمیل می کنیم.

– روند ۷ سال گذشته در حالیکه نکات مثبتی نیز دارد اما شاخص های اقتصادی را متزلزل کرده و به عقیده ما ۷ – ۸ ماهی از عمر دولت باقی است باید دست به دست هم بدهیم تا مشکلات روزمره را حل کنیم.

مصباحی مقدم:
پرداخت یارانه نقدی یک اقدام اساسی برای رفع فقر نیست
غلامرضا مصباحی مقدم در نطق خود در صحن علنی مجلس، با اشاره به صحبت‌های امروز رئیس جمهور در جلسه علنی، گفت: همانطور که تعدادی از دوستان نماینده اشاره داشتند، پاره‌ای از طرح‌های پیشنهادی آقای رئیس جمهور مناسب آغاز دوره نهم ریاست جمهوری بود و نه پایان دوره دهم؛ از سوی دیگر ما خدشه‌ای به اصل اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها وارد نمی‌کنیم که باید قانون هدفمندسازی یارانه‌ها تا رسیدن به اهداف دنبال شود.

– مراحل بعدی این قانون باید با ملاحظه همه آثار مثبت و منفی آن صورت بگیرد و اینطور نباشد که غافل از آثار پدید آمده از اجرای این طرح انجام شود. همچنین در اجرای هر مرحله ما نیازمند توافق و تفاهم میان دولت و مجلس هستیم که آقای رئیس جمهور هم بر آن تاکید داشتند.

– اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها ۳ هدف را دنبال می‌کرد، ابتدا برقراری عدالت در توزیع یارانه‌ها، دوم مدیریت انرژی و سوم اصلاح ساختارهای تولیدی. این اهداف باید در اجرای مراحل بعدی با هم مدنظر قرار گیرند که متاسفانه در مرحله اول چنین نبود.

– هر کمکی به تولید کشور، کمک به مردم تلقی می‌شود، چرا بنا را بر این بگذاریم که کمک مردم فقط به این معنا است که پول توی جیب آنها گذاشته شود، بجای دادن ماهی به مردم ماهیگیری بیاموزیم.

– هدفمندی یارانه‌ها به معنای رسیدن به اهداف است، هدف تولید و اشتغال و رشد اقتصادی اصلاح ساختارهای تولیدی، هدف بسیار مهمی است. برای اصلاح ساختارهای تولیدی و استفاده از فرآوری‌های نو ما نیازمند منابع هستیم و اجرای فاز بعدی قانون هدفمندی یارانه‌ها این منابع را در اختیار ما قرار می‌دهد و ما بخش قابل توجهی از این یارانه‌ها را به اصلاح ساختارهای تولیدی اختصاص می‌دهیم.

– هدف دیگر اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها رفع فقر و نیازهای ضروری مردم است، پرداخت یارانه نقدی به همه در راستای این هدف نیست، کمک به ثروتمندان هرگز به کمک به فقرا نیست و پرداخت یارانه نقدی یک اقدام اساسی و بنیادی برای رفع فقر به شمار نمی‌رود.

– من معتقدم اگر دولت بنا را بر این بگذارد که با تفاهم مسئله را پیش ببرد، مجلس نیز از این امر استقبال می‌کند. مجلس از آن جهت قانونی را در جهت عدم اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها به تصویب رساند که شرایط مساعد نبود، شرایط اگر مساعد شود و تغییر کند، نرخ تورم کاهش پیدا کرده و وضعیت روانی جامعه تعدیل شود، می‌شود راه همکاری را در پیش گرفت و مسیر بینابینی را دنبال کنیم و به نتیجه برسیم.

پزشکیان:
استفاده سلیقه‌ای از قانون به اختلافات دامن می‌زند
مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر و نایب رییس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی که در جلسه علنی امروز پس از سخنان رییس جمهور سخن می‌گفت، با اشاره به اینکه بر اساس قانون هدفمندی یارانه ها، هیچ ایرانی نباید از نعمت درمان رایگان محروم باشد، گفت: هیچ انسانی در سرتاسر ایران و هیچ نقطه‌ای از کشور نباید برای گرفتن خدمت به دنبال این و آن باشد یا برای خریدن دارو و دیدن پزشک، گدایی این و آن را بکند.

–  این یعنی عدالت، این یعنی ما به همان کسانی که ادعای خدمت‌رسانی داریم، خدمت برسانیم.

– طبق قانونی که دولت مدعی است باید آن را اجرا کند، گفته شده است ۱۰ درصد مبلغ خالص هدفمندی به کسانی اختصاص یابد که مشکل دارند.

– حرف ما این است که ۳۰ درصد مبلغ هدفمندی یارانه‌ها باید به صنعت می‌رفت و ۲۰ درصد مبلغ آن باید به کشاورزی اختصاص می‌یافت و ۵۰ درصد مابقی نیز طبق قانون هزینه می‌شد.

– اگر کار بر مبنای سلیقه باشد، هر کس می‌تواند سلیقه خود را داشته باشد و سلایق انسان‌ها همه با یکدیگر متفاوت است اما زمانی که مسئله‌ای تبدیل به قانون و برنامه شد، همه موظف و مکلف هستند که قانون را نعل به نعل اجرا کنند، هیچکس در این مملکت حق ندارد برخلاف قانون عمل کند، حتی اگر رئیس جمهور باشد.

– آنچه که خوب است، قانون است و اطاعت از قانون بر همه واجب است. قانون باید کامل اجرا شود، نمی‌شود که ما از بخشی از قانون خوشمان بیاید و بگوییم بقیه را قبول نداریم.

– اگر بخواهیم قانون را به سلیقه خود به اجرا در آوریم قطعا به اختلافات دامن زده خواهد شد.

– تمام حرف ما این است که قانون هدفمندی که خود دولت به آن معتقد است، قانونی و درست اجرا شود و هیچ چیز دیگری نیز نمی‌خواهیم. دولت حق ندارد خلاف قانون عمل کند و نمایندگان نیز چنین حقی ندارند، همه ما باید طبق قانون عمل کنیم.

احمد توکلی:
۲۰۰ روز به پایان عمر دولت نمانده نباید دنبال طرح‌های بزرگ برویم
احمد توکلی نماینده مردم تهران با تاکید بر اینکه ۲۰۰ روز از عمر دولت باقی مانده است، اظهار داشت: از آقای احمدی نژاد استدعا می‌کنم به سراغ طرح‌های بزرگ نرود برای اینکه تا تفاهم در مورد آن طرح صورت گیرد، ۲۰۰ روز هم از دست می‌رود و طرح‌های موجود را که قانون دارد، با هم همکاری کنیم و قانونی انجام دهیم.

– رئیس جمهور در مورد قانون اساسی همچنان مطالبی ارائه کردند که محل اختلاف است این مطالب را قبلا در نامه‌ای در سال ۸۹ خدمت مقام معظم رهبری رئیس جمهور  نوشتند و ایشان به شورای نگهبان ارجاع دادند و یک جلسه چهار جانبه به دستور رهبری از مجلس، دولت و شورای نگهبان و اساتید دانشگاه برقرار شد که ۱۸ جلسه ۳ تا ۴ ساعته تشکیل شد و جمع‌بندی نیز خدمت مقام معظم رهبری رفت و نظرات جناب آقای احمدی‌نژاد تائید نشد.

– اگر این برداشت آقای رئیس جمهور از اصل ۱۲۶ درست باشد به مصوبات اخیر درباره استخدام ۵۲۶ هزار نفر می‌رسیم و من به یک بند از این مصوبه را می‌خوانم و شما بررسی کنید که این ادبیات با قانون اساسی نظر شورای نگهبان و علم مدیریت سازگار است یا خیر.

– مگر می‌شود کلیه دستگاه‌های اجرایی بعضا بدون نیاز به هیچ امر دیگری از سوی هر مرجع و مقامی و بدون نیاز به رعایت این الزامات قانونی در قوانین و مقررات مختلف از قبیل برنامه پنجساله قانون خدمات کشوری پنجساله پنجم توسعه و سنواتی راسا تصمیم بگیرند که استخدام کنند و تغییر وضعیت شغلی بدهند و ساختارها را عوض کنند؟ آیا می‌شود قوه مجریه به زیر دست‌های خود دستور بدهد که بدون رعایت الزامات قانونی این کار را انجام بدهند. من معتقدم نمی‌شود. پس بهتر است برگردیم به مسیر قانون و انشاءالله خدمات بیشتر شود و زحمات کمتر.

– کارهای خوبی که آقای احمدی‌نژاد فرمودند و لیستی دادند از تولیدات کارهای مهم درست است کسی منکر اینها نیست ولی عمران با توسعه فرق دارد، عمران هم با توسعه پایدار  و توسعه پایدار انسانی نیز فرق دارد؛ عمران تنها هم با پیشرفت اسلامی فرق دارد.

– سال ۷۴ من خدمت آقای هاشمی رفسنجانی رسیدم و ایشان آماری را از اقداماتی که انجام داده بود داد که اکثرا درست بود اما من به ایشان گفتم که آقای رفسنجانی الان وضع مملکت خراب است؛ چرا که فاصله بین شمش تا سفره مردم بسیار زیاد است و باید کارهای دیگری شود امروز نیز به آقای احمدی‌نژاد عرض می‌کنم که آقای احمدی‌نژاد کارهایی که شما می‌فرمایید صحیح اما باید یک کارهایی بشود و باید یک کارهایی نشود.

– در وضعیتی که ما قرار داریم وضع خوب نیست و از نظر انتهای خط یعنی از نظر بخش تولید و مصرف کنندگان نیز به دلیل وجود تورم شدید و رکورد شدید وضعیت مناسبی نیست و چشم پوشی از این مسائل اشتباه است. ما در آینده وضع‌مان ممکن است بهتر از این نباشد برای اینکه وارداتی که دارد صورت می‌گیرد با ارزهای گران شده صورت می‌گیرد و بازار ارز به قیمت‌های داخلی سرایت می‌کند و فشار هزینه ایجاد می‌شود و نرخ‌های نقدی ماهانه امسال ما بیش از دو برابر نرخ‌های سال قبل است.

– مردم طبق گفته آقای احمدی‌نژاد مستحق کرامت هستند اما ما با دادن یارانه نقدی به مردم جواب نمی‌گیریم. وقتی تورم شدید است و وقتی رکود است از هر اقدامی که باعث تحریک نقدینگی و انتظارات می‌شود باید پرهیز کرد. اینها دستورالعمل‌های معمولی علم اقتصاد است. نگویید که این فرمول‌ها بومی نیست. اما برخی از این فرمول‌ها با اقتضائات ما سازگار است و ما از آنها استفاده می‌کنیم.

– از صندوق توسعه ملی نباید برداشت کرد. معنی‌اش چاپ اسکناس پرقدرت است که به سرعت خاصیت یارانه نقدی را از دست خواهیم داد و مردم مایوس می‌شوند.

– ما ابتدا باید ثبات اقتصادی را تامین کنیم، ثبات از بازار ارز باید شروع شود و بازار ارز امروز متغیر است و تعیین کننده در اقتصاد ملی است. بازار ارز و صادرات و واردات قدرت رقابت خارجی تعیین بودجه دولت ثبت عمومی قیمت‌ها بر تولید و سرمایه‌گذاری تاثیر می‌گذارد اگر می‌خواهیم اقدامی کنیم مراقب باشیم که به ارز به عنوان ملک دولت نگاه نکنیم، که هر چه گران‌تر بفروشد بهتر است و بودجه‌اش را تامین می‌کند.

–  نگاه نکنید ارز متغیر است و بلکه باید به ارز به عنوان ابزار سیاست اقتصادی نگاه کنیم نه به عنوان تعیین کننده هزینه‌های دولت.

Share