ساعت دو بامداد:

بازدید شبانه ی استاندار گیلان از بزرگترین بازار الگویی عرضه آبزیان کشور

مهندس هاشم نیا پس از این بازدید در نشستی با مدیرکل شیلات ، مدیرعامل بانک صادرات گیلان ، رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت ، رئیس مجمع امور صنفی رشت راهکارهای تبدیل این بازار الگویی به نخستین پایانه صادرات آبزیان را بررسی کرد

به گزارش دیار میرزا به نقل از سایت استانداری گیلان :استاندار گیلان بامداد پنجشنبه از بازار الگویی ماهی فروشان رشت بازدید کرد .
مهندس کیهان هاشم نیا تا ۲ بامداد در این بازدید که بیش از دو ساعت بطول انجامید از بخش های مختلف بزرگترین بازار الگویی ماهی فروشان کشور در رشت از نزدیک دیدن کرد .


وی پس از این بازدید در نشستی با مدیرکل شیلات ، مدیرعامل بانک صادرات گیلان ، رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت ، رئیس مجمع امور صنفی رشت راهکارهای تبدیل این بازار الگویی به نخستین پایانه صادرات آبزیان را بررسی کرد .

در این مرکز در زمینی به مساحت ۱۷ هزار متر مربع و بازیربنای ۱۲ هزار متر مربع روزانه ۸۰ تن ماهی دریایی و پرورشی به مناطق مختلف استان توزیع می شود .
استاندار گیلان در این بازدید با اشاره به افتتاح این مرکز در سال گذشته گفت : ساماندهی بازار ماهی در گیلان از لحاظ اقتصادی برای استان ما بسیار حائز اهمیت است .


مهندس کیهان هاشم نیا با تأکید براینکه ماهی در کنار محصولات کشاورزی همچون برنج ، چای ، بادام زمینی و ابریشم جزء هویت اقتصادی استان است گفت : باید هرچه سریع تر و با همکاری دستگاههای مسئول نسبت به تبدیل این بازار الگویی به نخستین مرکز صادراتی ماهی اقدام کنیم .


وی با اشاره به صادرات سالانه ۵ هزار تن انواع آبزیان از گیلان گفت : مطمئنا” با تبدیل مرکز صادرات آبزیان این صادرات چندین برابر خواهد شد .

 

استاندار گیلان با بیان اینکه توسعه ی صادرات محصولات آبزیان ضروری است گفت : کمک به اقتصاد آبزی پروری و رشد و رونق تولید آبزیان و ایجاد اشتغال و درآمد و کمک به افزایش کیفیت محصولات و بالا بردن توان رقابت با تولید خارجی و ارزآوری در راستای توسعه صادرات غیر نفتی از اهداف و ضرورتهای این توسعه است .
گفتنی است سالانه بطور میانگین ۵۱ هزار و ۵۰۰ تن آبزی تولید می شود که از این میزان ۳۵ هزار و ۵۸۶ تن در بخش پرورش ماهیان گرم آبی ، ۲ هزار و ۳۹۱ تن ماهیان سرد آبی ، ۱۲۰ تن در بخش پرورش ماهیان خاویاری و ۱۳ هزار و ۵۰۰ تن نیز مربوط به آبزیان دریا و تالاب و رودخانه است .
سرانه ی مصرف ماهی در گیلان ۱۴ کیلوگرم ، در کشور ۹ کیلوگرم در اروپا ۳۵ و در ژاپن ۷۰ کیلوگرم و مصرف جهانی نیز ۱۸ کیلوگرم است .

Share