سنایی با تاکید بر برگزاری دومین اجلاس ملی خزر تاکید کرد:

احیای حقوق ایران در اجلاس ملی خزر

رییس کارگروه خزر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، از برگزاری دومین اجلاس ملی خزر ۲۸ و ۲۹ دی خبر داد وگفت: مجلس و نمایندگان کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس موضوع خزر، حقوق ایران و همکاری‌ بین کشورهای حاشیه خزر و خطوط دریایی و هوایی آن را با حساسیت دنبال می کنند.

به گزارش دیار میرزا به نقل از  خبرگزاری خانه ملت، مهدی سنایی دبیر دومین اجلاس بین‌المللی خزر درباره اهداف برگزاری اجلاس خزر، گفت: دومین اجلاس ملی خزر از سوی مجلس در تاریخ ۲۸ و ۲۹ دی ماه در شهر ساری برگزار می‌شود.

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در اجلاس قبلی ما به عنوان کارگروه ویژه خزر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در سال ۸۸ نشستی را برگزار کردیم و موضوعات مربوط به سواحل خزر را مورد بررسی قرار دادیم.

رئیس کارگروه خزر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با بیان اینکه مجلس نسبت به مسائل مربوط به خزر حساسیت دارد، افزود: با توجه به اینکه دریای خزر بخشی از هویت کشور به شمار می‌رود، مجلس و نمایندگان کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی این موضوع را به صورت پیوسته دنبال کرده و نسبت به موضوع خزر، حقوق ایران و همکاری‌ بین کشورهای حاشیه خزر و خطوط دریایی و هوایی آن و مسائلی از این قبیل حساسیت نشان می دهد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، تاکید کرد: این همایش ملی در استانی ساحلی و برای ایجاد هماهنگی لازم بین دستگاه‌های ذی ربط در حوزه خزر و تحکیم آن برگزار می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در موضوع ملی باید بین ارگان‌ها و کشورهای حاشیه خزر همدلی به وجود آید، افزود: دستگاه‌های فراوانی از جمله نیروهای مسلح، ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران، کشتیرانی، وزارت راه و غیره در سواحل خزر دست‌اندرکار هستند که این دستگاه‌ها با ایجاد جلساتی موضوعات ساحل خزر را پیگیری می‌کند.

سنایی با بیان اینکه در فاصیه اجلاس اول و دوم نشست‌های متفاوتی برگزار شد، عنوان کرد: در این نشست‌ها مسائل مربوط به استان های حوزه خزر مورد بررسی قرار گرفت که این موضوعات بیشتر بر محور شیلات و کشتیرانی می‌چرخید.

نماینده مردم نهاوند در مجلس نهم، تصریح کرد: برگزاری این اجلاس مطالبه مجلس در بحث خزر را نشان می‌دهد و لازم است این مذاکرات پایان مشخصی داشته باشد، بر این اساس ضرورت دارد با حضور دستگاه‌های اجرایی شتاب بیشتری به روند مذاکرات و به نتیجه رساندن و برطرف کردن مشکلات بدهیم.

وی مطرح کرد: با توجه به حساسیت ملت ایران به بحث خزر و جایگاه آن در عرصه کشوری متاسفانه بین سواحل خزر در این سو و آن سو پرواز مستقیم وجود ندارد که لازم است با تقویت همکاری‌های اقتصادی به این مهم توجه شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید بر اینکه ۳۱ دوره مذاکرات طی ۱۵ سال گذشته برگزار شده است، افزود: به طور طبیعی این مذاکرات با هدف تامین حقوق جمهوری اسلامی در خزر دنبال می شود و لازم است دستاوردهایی را به دست آوریم.

سنایی عنوان کرد: در زمینه امنیت خزر قطعنامه مشترکی تصویب شد که بعد به صورت سندی آماده شد.

وی تصریح کرد: در حوزه‌های امنیتی پیشرفت کردیم ولی در موضوعاتی چون سازمان همکاری اسلامی کشورهای ساحلی تلاش‌ها به سرانجام نرسید در حالی که باید ایران با همکاری کشورهای حاشیه خزر مذاکرات را انجام دهد و یک محدوده زمانی برای به سرانجام رساندن مذاکرات مشخص شود.

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که سهم حقوقی ایران چند درصد است، افزود: بحث‌های مختلفی در این زمینه انجام شده اما مهم این است که هنوز مساله‌ای در زمینه خزر به تصویب نرسیده و هنوز هیچ سند رسمی جز قرارداد ۱۹۲۱ و ۱۹۴۰ که بین ایران و کشورهای حاشیه خزر منعقد شده وجود ندارد در حالی که ایران تلاش می‌کند حداکثر حقوق خود را بین ۵ کشور ساحل خزر به دست آورد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس نهم، با حیاتی خواندن بحث محیط زیست در سواحل دریای خزر، عنوان کرد: این مهم به مرز هشدار رسیده است، آلودگی‌هایی که برخی کشورها در حاشیه خزر ایجاد می‌کنند منجر به آسیب‌های زیست محیطی می‌شود که لازم است همکاری‌های خوبی برای بهبود این وضعیت به وجود آید.

سنایی افزود: البته ناگفته نماند در اجلاسی که در مسکو برگزار شد، تفاهم و توافق خوبی به دست آمد و کشورها متعهد شدند نسبت به حفظ محیط زیست تلاش کنند که این نیز در سایه عملی شدن پروتکلی که از سوی مسکو به امضا رسید انجام می‌گیرد.

وی عنوان کرد:  توافق کشورهای ساحل خزر برای آن حائز اهمیت است که باعث می‌شود از دخالت کشورهای دیگر به حاشیه خزر جلوگیری کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با یادآوری مهمانان اجلای آتی دریای خزر، گفت: این اجلاس با حضور جمعی از نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و همچنین معاونان وزارتخانه‌های راه، اقتصاد، کشور، سازمان محیط زیست و سازمان کشتیرانی و روسای حدود ۱۰ سازمانی که در بحث مربوط به خزر فعال هستند تشکیل می شود.

Share