آیا دولت آماده اجرای فاز دوم یارانه ها است؟

احمدی نژاد در مجلس چه خواهد گفت؟

روزنامه ایران بعنوان ارگان رسانه‌ای دولت چندی قبل در تیتر اول خود با اشاره به ماجرای درخواست احمدی نژاد برای حضور در مجلس اینطور در تیتر اول خود نوشت که رئیس جمهور برای اعلام تصمیمات گرفته شده! به مجلس می‌رود.

به گزارش دیار میرزا به نقل از  مشرق ــ رئیس جمهور احمدی نژاد قرار است، صبح فردا به مجلس برود و درباره موضوعی ظاهراً نامشخص در صحن علنی صحبت کند.

موضوع سخنرانی رئیس جمهور رسمی اعلام نشده اما احمدی نژاد، بر طبق آنچه که در آخرین گفتگوی تلویزیونی خود بر آن تأکید ورزید و وزیر اقتصاد نیز در حاشیه نشست روسای سازمان‌های امور مالیاتی کشورهای به آن اشاره کرد؛ قصد دارد درباره مرحله دوم طرح هدفمندی یارانه‌ها و ضرورت اجرای صحبت کند.

طرحی که گام اول آن با وجود اجرایی شدن دچار حاشیه‌های فراوانی شد. حاشیه‌هایی که البته منتقدین، دولت را مقصّر بروز اصلی تمام آنها معرفی می‌کنند و اینطور می‌گویند که در کنار تمام این مقولات، دولت دچار تخلفاتی نیز در اجرای این قانون شده است.

منتقدین درباره این تخلفات نیز به ماجراهای کشداری از قبیل تأمین مقادیری از یارانه پرداختی به مردم از محل‌هایی غیر از درآمد‌های کسب شده توسط دولت اشاره می‌کردند.

به هر روی حاشیه‌ها و انتقادات آنقدرها شدید بود که مجلس شورای اسلامی چندی قبل قانونی را به تصویب برساند که بر طبق آن اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها تا پایان سال ۹۱ ممنوع شد.

*حضور در مجلس برای اعلام تصمیمات گرفته شده!

با این وجود اما هیچکس نمی‌داند که عزم دولت مبنی بر ورود به گمانه‌زنی‌ها پیرامون اجرای یک طرح غیر قانونی چیست؟

روزنامه ایران بعنوان ارگان رسانه‌ای نزدیک به دولت چندی قبل در تیتر اول خود با اشاره به ماجرای درخواست احمدی نژاد برای حضور در مجلس اینطور در تیتر اول خود نوشت که رئیس جمهور برای اعلام تصمیمات گرفته شده! به مجلس می‌رود.

از سوی دیگر خبرگزاری‌ها و سایر رسانه‌ها اینطور گزارش می‌دهند که احمدی نژاد و تنی چند از وزرایش مدتی است که جلساتی سلسله‌وار را پیرامون اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها آغاز کرده‌اند.

*به اسم اقتصاد، به کام انتخابات

عمده‌ای از تحلیلگران سیاسی، دلیل اصلی عزم و تأکیدات فراوان این روزهای دولتی‌ها برای اجرای فاز دوم طرح هدفمندی یارانه‌ها یا به قول رسانه‌های حامی دولت “دست به جیبی احمدی نژاد” را گام‌هایی انتخاباتی ارزیابی می‌کنند.

گام‌هایی که البته با ماجرای چندین هزار استخدام دولتی و اعطای وام ضروری به بازنشستگان نیز در هم‌افزایی قرار گرفته و باورپذیری بیشتر گمانه‌های سیاسیون و قشرهایی از مردم را سبب شده است.

دولت و حامیان دولتی احمدی نژاد هم در مقابل این انتقادات از خود بی‌حسّی نشان می‌دهند. بی‌حسّی‌هایی که البته گاهی با جمله مشهور “مردم کار را یکسره می‌کنند” به آن پاسخ‌هایی گنگ و مبهم داده می‌شود.

*مردم کار را یکسره “نمی‌کنند”

کسی دقیقاً نمی‌داند منظور دولت و حامیانش از این تک جمله چیست؟ هواداران گفتمان احمدی نژاد حتی در رسانه‌های وابسته به دولت گفته‌اند که مردم ممکن است پس از انتخابات هم کار را یکسره کنند و به صحنه بیایند!

13911017000366_PhotoA
یکی از هواداران رئیس جمهور احمدی نژاد نیز چندی قبل در گفت‌وگو با یک سایت هوادار دولت از این گفت که مردم حتی در مقابل غیر قانونی شدن برخی اقدامات رئیس جمهور نیز واکنش نشان خواهند داد.

گمانه‌ای که البته تاکنون رخ نداده است و هیچ سندی در دست نیست که مردم یا حتی قشرهایی از مردم جامعه نسبت به ملغی شدن برخی مصوبات دولت در مجلس واکنشی نشان داده و یا حتی نسبت به آن حساس شده باشند.

*ترکه خیس “گام بعدی”

فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها که قرار است در آن قیمت برخی اقلام تا چند برابر افزایش یابد اما تاکنون نیز مراحل غم‌انگیزی را پشت سر گذاشته است.

نخست، رخدادهای انتقادبرانگیزی که در هنگام اجرای مرحله اول طرح رخ داد و دولت را در بخش یارانه پرداختی به مردم دچار کسری بودجه کرد. سپس اعلام غیر قانونی بودن فاز دوم از سوی مجلسی‌ها و اخیراً نیز تأکید دولت بر ضرورت اجرای این طرح غیر قانونی و بیان خاصیت نوش‌دارویی آن برای تحریم‌ها.

جالب آنکه رئیس جمهور احمدی نژاد در حالی اجرای این طرح را راه مبارزه با تحریم‌ها عنوان می‌کند که مدتی قبل عبارت مشهور “این تحریم‌ها کاغذپاره‌اند” را بر زبان رانده بود.

به گزارش مشرق، اما این حَمَل گویا باید منتظر مرحله دیگری نیز از جریان دگردیسی خود باشد. دگردیسی که لاجرم پس از حضور احمدی نژاد در مجلس رخ خواهد داد.

قواعد عقلانی اینطور می‌گوید که نمایندگان حتی با اصرار و اِبرام فراوان احمدی نژاد نیز حاضر به پس گرفتن مصوبه خود درباره فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها نیستند.

از سوی دیگر خبرهایی وجود دارد مبنی بر اینکه احمدی نژاد بر اجرای این طرح مصمم شده و حتی منابع مالی آن را نیز تأمین کرده است.

به نظر می‌رسد که روزهای آینده آبستن حوادث جدیدتری باشد. حوادث جدیدتری که پس از حضور احمدی نژاد در مجلس و با رویکرد “دست به جیبی”! رخ خواهند داد.

باید منتظر پایان رمان دولت دهم در ماجرای هدفمندی یارانه‌ها بود. ماجرایی که بعید نیست با توجه به حساسیت‌هایی که در حوزه اقتصاد و معیشت مردم ایجاد می‌کند اپیزود ورود مقامات ارشد نظام را نیز به پرونده خود شاهد باشد.

در عین حال نباید این نکته اساسی را به فراموشی سپرد که اجرای طرح هایی چون مرحله دوم هدفمندی یارانه ها فراتر از تصمیمات یک قوه است و در فضای وحدت نظر ملی و تعامل قوای سه گانه و دستگاه های ذیربط قرین موفقیت خواهد شد.

Share