جلسه علني روز چهارشنبه مجلس شوراي اسلامي :

احمدی نژاد: اقتصاد را نمی‌توان از چند جا مدیریت کرد

رئیس هیات دولت با حضور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با اشاره به دغدغه های مشترک مجلس و دولت گفت: وظیفه ما اعتلا و رشد کشور است.

به گزارش دیار میرزا به نقل از خبرگزاری خانه ملت،محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران که دقایقی پیش صحبت های خود را در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۲۷ دی) مجلس شورای اسلامی آغاز کرد، با تبریک حلول ماه ربیع الاول و آرزوی تحقق خواسته های بشری تحت عنایت امام زمان (عج) از هیات رئیسه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی جهت تحقق حضور وی در مجلس تشکر کرد.

وی با بیان اینکه امروز می خواهم مهم ترین مسائل کشور و راه حل ها را با نمایندگان در میان بگذارم، گفت: تلاش می کنم تا ذهنیت و اراده مشترکی بیش از گذشته شکل بگیرد.

رئیس هیات دولت، ادامه داد: مطلب اول من درباره رابطه دولت و مجلس است، همه ما در یک سنگر هستیم، من و شما، دولت و مجلس با یک تعهد مشترک در عرصه مدیریت کشور وارد شده ایم، هدف ما خدمت به ملت، ارتقای کرامت مردم، خدمت گذاری، عزت مردم، آبادانی و رفع محرومیت ها، فراهم آوردن نشاط مردم و کاهش فاصله ها است.

احمدی نژاد تصریح کرد: هیچکدام از ما برای خود به صحنه مدیریت نیامده ایم، بلکه هدفی مشترک داریم و تنها تقسیم کار صورت گرفته است، من از گذشته با همه نمایندگان دوستی دارم و همه ما برای انقلاب و ملت تلاش می کنیم.

وی ادامه داد: امروز هم هر دوی ما (دولت و مجلس) می خواهیم خدمت کنیم، مبنای ما دوستی برای تعالی کشور و رفاه مردم است.

رئیس جمهور، تصریح کرد: این دولت بیشترین احترام را برای نمایندگان مجلس قائل بوده است، برای اولین بار در سفرهای استانی از نمایندگان برای تعامل بیشتر در جلسات هیات دولت دعوت شد، این برادر کوچک شما برای همه احترام قائل است و هیچ کس نمی تواند بگوید رئیس جمهور خواسته های منطقه ای و ملی نمایندگان را انجام نداده است.

وی بیان کرد: عده ای برای مخدوش کردن فضای دوستی مجلس و دولت خبرهای کذب منتشر می کنند که از این کار خود می خواهند به تمایلات سیاسی و احیاناً اقتصادی شان برسند.

احمدی نژاد باتاکید بر اینکه خواسته های نمایندگان و اعضای هیات دولت مشترک است، تصریح کرد: برای مثال اگر در همین جلسه از نمایندگان و اعضای هیات دولت بخواهیم تا خواسته های خود را بنویسند ۹۵ درصد خواسته های ما و شما یکی است و ۵ درصد باقی مانده نیز با تفاهم قابل حل است؛ ما همه برای ایجاد تفاهم میان دولت و مجلس آمده ایم.

بالاترین مقام اجرایی کشورمان با بیان اینکه مطلب دوم من درباره همکاری های مجلس و دولت است، گفت: ما در دو سطح مسئولیت داریم که سطح اول کار مشترک دولت و مجلس مسئولیت های منطقه ای است.

وی ادامه داد: نمایندگان مجلس خواسته های مردم را در زمینه مشکلات حوزه های انتخابیه خود پیگیری می کنند که خوشبختانه با پیگیری های نمایندگان کارهای بسیار خوبی در سطح استان های مختلف صورت گرفته است.

احمدی نژاد با تاکید بر اینکه پیگیری های نمایندگان حوزه های انتخابیه مختلف به اعتلای نظام و کشور کمک می کند، افزود: ما حل مشکلات کشاورزی، دامداری و صنعت را با همکاری نمایندگان پیگیری می کنیم.

وی سپس به سطح دوم کار مشترک مجلس و دولت اشاره کرد و گفت: این سطح که بسیار مهم است اعتلا و رشد کشور است.

رئیس جمهور ادامه داد: امروز دو موضوع مهم در کشور داریم، یکی روند رشد کشور است که با توجه به اینکه ما ملت بزرگی هستیم و باید پیشرفت کنیم این امر در حال تحقق است.

وی افزود: موضوع دوم تحریم دشمنان است، ما همه در این اندیشه مشترک هستیم که ذیل شعار “استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی” پیشرفت کشور باید تحقق یابد.

رئیس هیات دولت گفت: در این دوره (دولت دهم) کارهای مهمی انجام شده است، به خصوص در سال های اخیر که کارهای ارزشمند و ماندگاری انجام شده است.

رئیس‌جمهور با بیان این که در سال ۸۵ و ۸۶ قطعی برق درتابستان داشتیم گفت: در همین پنج شش سال علی‌رغم افزایش مسکن افزایش مصرف سرانه واحدهای صنعتی ظرفیت تولید برق ایجاد شده است.

وی با بیان این که تا ۶ سال پیش تنها چند وسیله برقی در خانه بود  افزود: از ملت می‌پرسم که چند وسیله برقی در خانه هر شخصی بود و با وجود تمام این افزایش مصرف امروز به صادرکننده برق در منطقه تبدیل شده‌ایم و بر این اساس وزارت نیرو از صادرات برق سالانه یک میلیارد دلاردرآمد دارد و تقاضاها برای برق ایران در حال افزایش است.

رئیس قوه مجریه در تشریح سایر عملکردهای دولت تصریح کرد: در تولید فولاد ظرفیت کشور بیش از دو برابرشده است و در سیمان از ۳۲ به ۸۶ میلیون تن رسیده‌ایم و در صادرات غیرنفتی از ۷ میلیارد دلار به ۴۳ میلیارد دلار رسیده‌ایم و در تولید کشاورزی، فرهنگ، علم و فناوری، علوم و فنون فضایی و هسته‌ای،  بیوتکنولوژی، پزشکی، عمران و آبادانی و سایر علوم، کارهای مهمی انجام شده است.

رئیس دولت با بیان این که کارهای مهمی انجام شده و می‌شود یادآور شد: مسکن روستایی، اجرای اصل ۴۴، سهام عدالت، طرح عظیم هدفمند کردن یارانه‌ها و صدها کار دیگر در کارنامه مشترک‌مان ثبت شده که همه آنها خوب و مایه افتخار است.

وی با بیان این که ظرفیت کشور بسیار بالاتر از حد کنونی است توضیح داد: باید کارها را به گونه‌ای پیش ببریم تا به سطح چند کشور اول دنیا برسیم و به الگوی اول منطقه تبدیل شویم چرا که این توقع زیادی نیست و این توانمندی ملت ایران است.

وی با بیان این که در راه پیشرفت ایران موانع ساختاری وجود دارد، ادامه داد: موضوع مهم در راه پیشرفت ایران تحریم دشمنان است چرا که وقتی ملت می‌خواهد مستقل و سرافراز باشد دشمنان نمی‌خواهند ملت ایران پیشرفته باشد.

رئیس جمهور با بیان این که دشمن با تمام اقدامات سازنده مجلس، دولت و مردم مخالف است گفت: دشمن برای ابراز دشمنی خود بهانه‌های دیگری می‌آورد که سیاستمداران جهانی هم به این باور رسیده‌اند و یکی از بهانه‌های دشمن برای مخالفت با جمهوری اسلامی موضوع هسته‌ای وحقوق بشر است.

رئیس قوه مجریه با بیان این که ما بارها موضوع هسته‌ای را توضیح دادیم، افزود: فکر نمی‌کنم برای دنیا هیچ نقطه ابهامی وجود داشته باشد اما در حقوق بشر وقتی از حقوق کشور دفاع می‌کنیم منظور این نیست که در حقوق انسان‌ها مشکلی نداریم و حقی ضایع نمی‌شود.

وی ادامه داد: برای ما که حامل پیام انقلاب هستیم یک مورد ظلم هم بسیار مهم است.

رئیس جمهور با یادآوری وضعیت غرب در حقوق بشر تاکید کرد: چه کسی در دنیا می‌تواند ادعا کند که حقوق بشر را به طور کامل ادا کرده است و در این میان مشکل اصلی آنها در ایران حقوق بشر است یا اقتدار ایران.

احمدی‌نژاد با بیان این که نباید بهانه به دست دشمن بدهیم توضیح داد: مطمئن هستم که ملت ایران با دست قدرت خود که قدرت خداست تمام نابسامانی‌ها و بدرفتاری ها را اصلاح می‌کند اما دشمنان ملت ایران باید بداند که ملت دست آنها را خوانده است.

وی با بیان این که دشمنان به بهانه‌های ذکر شده به ایران فشار آورده‌اند، گفت: دشمنان مدعی هستند که سنگین‌ترین تحریم‌ها و محدودیت‌ها را از طریق تحریم نفت، مبادلات پولی، تحریم بانک مرکزی، تحریم صنایع ضد ایران اعمال کرده اند.

وی با بیان این که همه می‌دانیم تحریم‌ها مشکلاتی را ایجاد می‌کند تصریح کرد: باید در این زمینه چاره‌اندیشی شود چرا که آنها می‌خواهند با اعمال فشار بر ملت ایران از مردم انتقام بگیرند تا روند پیشرفت کشور مختل شود و بودجه دولت تحت تاثیر قرارگیرد.

احمدی‌نژاد با بیان این که نمی‌خواهم ابعاد و تاثیرات کار دشمنان را در این جا تشریح کنم توضیح داد: دشمنان تمام توان خود را برای فشار بر ایران به کار گرفته است و در دنیا هیچ مقاومتی در مقابل آنها نمی‌شود.

رئیس جمهور با بیان این که تحریم‌ها به طور طبیعی مشکلاتی را در کشور ایجاد می‌کند در تشریح این مسائل گفت: کاهش سرعت رشد کشور، ایجاد اختلال در منابع درآمدی، برهم زدن ترازها، فشار بر روی مردم، ایجاد نوسانات قیمتی و افزایش‌های خارج از قاعده مشکلات به وسیله تحریم‌هاست که به مردمی که درآمدثابت دارند فشار می‌آورد و اخلال در تجارت خارجی و فاصله طبقاتی باعث می‌شود تا فعالیت‌های کاذب در اقتصاد رشد کند و تولید وابسته به درآمد ارزی دچار مشکل شود.

وی افزود: شاید نمی‌توانیم در اراده دشمن برای دشمنی با ملت ایران تغییری ایجاد کنیم اما در مقابل این دشمنی چه کار باید کرد؟

احمدی‌نژاد با بیان این که در برخورد با تحریم‌ها سه جهت‌گیری وجود دارد یادآور شد: جهت‌گیری اول ادامه وضع موجود است یعنی آن که دولت بسیج شده و حملات آنها را دفع می‌کند و فشارهای آنها را خنثی کند و طراحی آنها را باتدبیر دور بزند.

رئیس جمهور با بیان این که جهت‌گیری دوم تسلیم در برابر دشمنان است گفت: این جهت‌گیری از ساحت ملت، مجلس، دولت و نظام برآمده از ملت بزرگ ایران به دور است.

رئیس جمهور درتشریح جهت‌گیری سوم ادامه داد: ایجاد تحول ساختاری و استفاده از ظرفیت‌های ملی عبور از تحریم و مایوس کردن دشمن راهکار سوم مقابله با تحریم‌های دشمن است.

رئیس جمهور در ادامه سخنانش تصریح کرد: خیلی روشن است که جهت گیری اول هم در میان مدت و دراز مدت به ضرر ما است.

وی ادامه داد: کسی که حمله می کند برنده است و آن که منفعل است ضرر می کند چرا که آنها با یک حمله ۱۰۰ ضربه به اقتصاد می زنند و ما با تلاش ۸۰ واحد را جبران می کنیم و این روند ادامه می یابد.

رئیس دولت دهم در ادامه این مطلب افزود: از دید ما جهت گیری اول هم نمی تواند شرایط را به نفع ما تغییر دهد البته دولت ایستاده است و بسیاری از شما نیز در حال کمک کردن هستید اما به نظر نمی رسد که این روش راه به جایی ببرد.

وی افزود: باید کار دیگری کرد چرا که تحریم کنندگان نیز به طور مرتب از تجربیات خود استفاده کرد و بر ضد ما عمل می کنند.

احمدی نژاد با اشاره به تلاش های دولت در جهت دفع تحریم ها، گفت: البته می دانید که اگر اقدامات سریع دولت نبود آنها به همه اهداف خود می رسیدند اما به لطف خدا و هوشمندی ملت این مسئله صورت نگرفت.

وی در خصوص جهت گیری سوم، تصریح کرد: با همدلی و همکاری می توان همه تهدیدها را به فرصت تبدیل و آنها را به عنصر سازنده تبدیل کرد.

وی افزود: باید نقاط ضعف را بشناسیم که ۴ نقطه اصلی در اقتصاد کشور است و دشمن براساس همین پیش می رود.

رئیس جمهور مسیر جریان ثروت و سرمایه را ضعف اول اقتصاد توصیف و تصریح کرد: بیش از ۵۰ سال است که جریان ثروت و سرمایه اعم از نیروی انسانی کارآمد و ثروت و سرمایه در حباب خاصی شکل گرفته است.

وی افزود: به لحاظ جغرافیایی از مناطق دورتر و محروم تر به مناطق برخوردارتر و مرکزی تر و مرفه تر می رود.

رئیس دولت نهم و دهم در تشریح این مشکل تصریح کرد: به لحاظ طبقات درآمدی و دهک های درآمدی این جریان از دهک های با درآمد کم تر به جیب دهک های با درآمد بیشتر می رود.

رئیس جمهور جایگزینی نادرست  سفته بازی به جای فعالیت های تولیدی را مشکل اقتصاد اعلام و تأکید کرد: از فعالیت مثبت و ماندگار به سمت سفته بازی و فعالیت های کاذب هستیم.

وی ادامه داد: این نوع جریان در نظام سرمایه داری توجیه دارد اما در کشور ما که به دنبال عدالت هستیم و می خواهیم همه فرصت مساوی داشته باشند به هیچ وجه قابل قبول نیست.

احمدی نژاد در تشریح مشکل دوم اقتصاد، گفت: منحصر شدن فعالیت های اقتصادی به عده ای معدود و دور شدن توده از فعالیت ماندگار اقتصادی مشکل بزرگی در اقتصاد کشور است.

وی ادامه داد: به همین سبب رشد تولید ما وابسته به ارز نفتی است.

احمدی نژاد تصریح کرد: کسانی که حمایت سیاسی می شوند، بالاتر رفته و توده ها به مرور کنار گذاشته می شوند.

وی افزود: عامل اصلی در تحقق این دو نقطه ضعف سیستم بانکی کشور است البته نه کارکنان و مدیران آن اما سیستم بانکی به شکلی است که ثروت را از مناطق دور و محروم به مناطق برخوردار و مرکزی منتقل می کند.

رئیس جمهور در تشریح اقدامات دولت، تصریح کرد: در این خصوص اقداماتی از قبیل هدفمندی مسکن مهر، سهام عدالت و توزیع وام های کوچک در مناطق محروم انجام شده است.

وی افزود: این اقدامات دولت همگی به طور مجموع باز توزیع ثروت از لایه های پایین و نقاط دور است.

رئیس جمهور ضعف سوم را اتکاء بودجه به نفت اعلام و تأکید کرد: اتکاء بودجه هزینه ای به ارز نفتی از سال ۴۹ شروع و در هر سال بیشتر شده است و در برخی مقاطع نیز میزان کاهش یافته اما در مجموع این شکل وجود داشته است.

رئیس دولت دهم در این خصوص گفت: تأسیس صندوق توسعه ملی که بخشی از ارز نفتی را از سبد هزینه دولت خارج و به صندوقی برای سرمایه گذاری ها می فرستد اقدام مناسبی بوده که در این خصوص صورت گرفته است.

وی تأکید کرد: اما به طور متوسط وابستگی بودجه های هزینه ای دولت به درآمدهای نفت افزایش داشته که این خود از دلایل اصلی تورم نهادینه است.

احمدی نژاد عدم اتکا برنامه ریزی اقتصادی به منابع بومی را مشکل چهارم توصیف و تصریح کرد: تمام مدل های اقتصادی چه برای تحلیل و چه برای برنامه ریزی اقتصادی یا سرمایه داری یا سوسیالیستی است.

وی ادامه داد: بخش عظیمی از فعالیت های اقتصادی کشور به منابع بومی وابسته است.

رئیس جمهور ۴ راه حل اصلی برای این مشکلات توصیف و تصریح کرد: اولین راه حل این است که مسیر جریان ثروت و سرمایه باید تغییر کند و تا این مهم محقق نشود مشکلات باقی است.

وی افزود: تا زمانی که تمرکز ثروت و سرمایه در یک شهر یا چند شهر محدود باشد، فرصتی برای آبادی نداریم.

احمدی نژاد همچنین تأکید کرد: باید سفته بازی را محدود و از اقتصاد خارج و از فعالیت های پایدار  حمایت کنیم.

رئیس جمهور همچنین افزود: تقاضای کاذب مثل ارز و طلا باید به صفر برسد چرا که این تقاضاها ارزشی برای اقتصاد ما به همراه ندارد.

وی با بیان اینکه راهکار دوم، مردمی کردن اقتصاد، است، افزود: باید آن را برای پیشرفت اقتصاد کشور در دستور کار قرار داد به این معنی که باید فرصت فعالیت و مشارکت مردم در اقتصاد و در امر سرمایه گذاری در بخش های معادن و منابع طبیعی کشور را فراهم کنیم تا در این بخش ها فعال شده و به جای سرمایه گذاری کردن در بازار سکه و ارز در حوزه های زیرساختی اقتصاد سرمایه گذاری کنند.

رئیس دولت دهم در توضیح راهکار سوم، گفت: استفاده حداکثری ازمنابع بومی و سرزمینی راهکار دیگر است، کشور ما کشوری ثروتمند است و اگر متکی به منابع بومی و سرزمینی باشیم، هم رشد اقتصادی ما پایدار است و هم آسیب پذیری اقتصادی به کشور به حداقل می رسد.

احمدی نژاد در تشریح راهکار چهارم، افزود: این راهکار قطع رابطه بودجه هزینه ای دولت با ارز نفتی است که باید در این زمینه یک تصمیم مشترک بگیریم تا برای یک بار هم که شده از درآمدهای نفتی قطع وابستگی کنیم. اگر چه این کار به دلیل اینکه یکصد سال است که متکی به ارز نفتی بوده ایم کاری دشوار و سخت است، اما باید همه اندیشه ها و جهت ها در کشور به سمتی رود که این وابستگی به شدت کاهش یابد.

رئیس هیات دولت ادامه داد: براساس این راهکارها دولت ۴ پیشنهاد را آماده کرده است که البته پیشنهادهای دیگری را نیز می شود مطرح کرد، اما چارچوب ۴ پیشنهاد دولت اکنون آماده است که نخست استفاده از زمین به عنوان بالاترین ثروت خدادادی ملت ایران است. به طور مثال وسعت ایران ۱۸۷.۳ میلیون هکتار است که از این مقدار ۲۵ میلیون هکتار کویر مرکزی است که نوعاً معدن محسوب می شود و حدود ۱۰۳ میلیون هکتار جنگل و مرتع است که ۱۴میلیون آن جنگل است. همچنین ۲.۵ میلیون هکتار تحت اشغال مراکز مسکونی، صنعتی، دامداری و طیور است.

وی گفت: حال سوال این است که آیا ما از این وسعت سرزمینی به درستی استفاده کرده ایم. این در حالی است که در حدود ۴۵ میلیون هکتار زمین قابل کشت در کشور وجود دارد اما تنها ۱۴ میلیون هکتار آن زیر کشت می رود و ۴ میلیون آن هم آیش است. یعنی ۲۷ میلیون هکتار زمین قابل کشت در کشور موجود است که البته برخی ایرادهایی می گیرند و به طور مثال می گویند که آب نیست و یا زیرساخت هایی مانند سد و… در کشور وجود ندارد که در اینجا به راه حل دوم که مردمی کردن اقتصاد است برمی گردیم، به گونه ای که مردم به جای هزینه کردن در بازار ارز و سکه در بخش های زیرساختی کشور هزینه کنند.

احمدی نژاد تصریح کرد: علاوه بر این ۱۴ میلیون هکتار جنگل در کشور وجود دارد که جنگل داری آن را تحت حفاظت قرار داده به گونه ای که از ورود دامداران به جنگل ها جلوگیری می کند. این در حالی است که اگر به دامداران و دام ها اجازه داده شود تا از جنگل ها استفاده کنند، می توان ۴ میلیون شغل ایجاد کرد.

رئیس‌جمهور گفت: بر این اساس اگر مردم ثروت خود را صرف سرمایه گذاری در منابع طبیعی کشور کنند، پیشرفت اقتصادی حاصل می شود.

احمدی نژاد راهکار دوم را استفاده از معادن در کشور خواند و ادامه داد: معادن کشور تقسیم به ۲۵ هزار بلوک معدنی می شود که الان کمتر از ۱۵ هزار بلوک مورد استفاده قرار می گیرد، حال اگر قانونی ایجاد کنیم و مثلا به مردم بگوییم که اگر معدنی را کشف کردند می توانند تا ۵۰ سال از آن استفاده کنند و یا اینکه در بخش کشاورزی اگر زمینی را احیا کنند، می توانند از عواید آن بهره ببرند، در این صورت جهت سرمایه گذاری مردم از سمت بازار سکه و ارز به سمت منابع طبیعی کشور عوض می شود.

وی تاکید کرد: راه حل سوم در بحث هدفمندی یارانه ها است.

رئیس جمهور گفت: سالانه ۲۵۰ میلیارد مترمکعب گاز وارد شبکه می‌شود که ثروت عظیمی است و باید آزاد و بازتوزیع شود.

وی تصریح کرد: ما با کمک یکدیگر و یاری خدا و عنایات امام عصر و هوشمندی مردم توانستیم گام اول هدفمندسازی یارانه‌ها را برداریم و آثار خوبی داشت که به برخی از آنها اشاره می‌کنم.

احمدی‌نژاد گفت: قرار بود در این طرح درآمد خانوارها به نفع طبقات کم برخوردار تعدیل شود و همچنین بین بنگاه‌ها تعادل ایجاد شود تا از بنگاه‌های ناکارآمد به بنگاه‌های کارآمد برسیم و نیز تعدیلی در بودجه دولت انجام شود.

احمدی‌نژاد ادامه داد: خوشبختانه بخش مهمی از هر سه این موارد در گام اول محقق شد و امروز مدل هدفمندی یارانه در ایران در مجامع جهانی به عنوان یک مدل مدیریت کلان اقتصاد کاملا ایرانی ثبت و به رسمیت شناخته شده و جزء معدودترهایی است که الگوهای مدیریت اقتصادی ما را از شیوه‌های سوسیالیستی و سرمایه‌داری خارج کرده است.

وی بیان کرد: گام اول هدفمندسازی یارانه‌ها به تحقق عدالت کمک کرد و ضریب جینی در سال ۹۰ از ۴۰ درصد به ۳۷ درصد رسید و نیز نسبت درآمد ۱۰ درصد ثروتمند به ۱۰ درصد فقیر در خانوارهای شهری از ۱۲.۴۵ برابر در سال ۸۹ به ۱۰.۱۷ برابر در سال ۹۰ رسید و در خانوارهای روستایی از ۱۲.۶۳ برابر در سال ۸۹ به ۹.۳۸ برابر در سال ۹۰ رسید.

وی یادآور شد: هیچ یک از طرح‌های اقتصادی کشور در پنج سال اخیر نتوانست شاخص‌های اصلی را تا به این حد تغییر دهد.

احمدی‌نژاد گفت: این طرح موجب صرفه‌جویی ارزی شد و رشد مصرف بنزین و گازوئیل و واردات این دو را کنترل کرد و همچنین به میزان ۱۷.۵ میلیارد دلار در سال ۹۰ نیاز کشور به واردات فراورده را کم کرد و همچنین حدود ۱۱ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی افزایش پیدا کرد و ۳ میلیارد دلار کاهش واردات داشتیم.

رئیس جمهور اضافه کرد: این طرح به منابع ارزی کمک کرد و این که برخی می‌گویند هدفمندی باعث بالا رفتن قیمت ارز شد صحیح نیست.

احمدی‌نژاد گفت: اجرای هدفمندی تورمی را کنترل کرد که در باور بسیاری نمی‌گنجید، زیرا در زمان آغاز این طرح تورم سالیانه ۱۰.۱ و تورم نقطه‌ای ۱۲.۸ درصد بود که این دو تورم در دی ماه به ۲۰.۹ رسید و البته تورم نقطه‌ای در مردادماه به اوج خود و عدد ۲۳.۳ رسید اما در دی ماه هر دو تورم نقطه‌ای و سالانه برابر بودند.

وی بیان کرد: وقتی اتفاق ویژه‌ای در اقتصاد رخ دهد تورم نقطه‌ای بالا می‌رود و زمانی تخلیه خواهد شد که تورم نقطه‌ای و سالانه یکسان شود.

وی گفت: در همین دوره ۴ تا ۵ درصد تورم جهانی داشتیم و می‌توان حساب کرد که هدفمندی چه اندازه تورم ایجاد کرده است.

رئیس جمهور با اشاره به نقدینگی کشور، اعلام کرد: در سال ۸۹ عدد نقدینگی ۲۵ درصد بود که به ۱۹.۴ درصد در سال ۹۰ رسید.

وی ادامه داد: طرح هدفمندسازی یارانه‌ها برخی مصارف راهبردی را کنترل کرد و غرب با تصور این که مصرف بنزین در کشور ما لجام گسیخته است بنزین را تحریم کرد و همین امر باعث شد نیاز ما به واردات بنزین به صفر برسد وطرح آنها خنثی شود.

وی افزود: صندوق هدفمندی هم در مجموع تراز مثبتی دارد یعنی هم بدهکار است و هم طلبکار و مثل سایر بانک‌ها و شرکت‌های دولتی است و این امر نشان می دهد راهکار انتخاب شده برای اجرای این طرح درست بود.

رئیس جمهور یادآور شد: ما نباید خود را جای مردم بگذاریم و برای آنها تصمیم‌گیری کنیم زیرا شیوه اجرای هدفمندی مشارکت دادن همه مردم در مدیریت اقتصاد است و مردمی‌ترین دولت‌های جهان هم نمی‌توانند بگویند که مردم واقعا چه می‌خواهند.

وی ادامه داد: برخی ایراد می‌گیرند که یارانه نقدی موجب بیکاری و تنبلی می‌شود اما مگر در تمام دنیا بیمه بیکاری وجود ندارد آیا اگر کسی پول بگیرد میلش به کار از بین خواهد رفت و چه کسی است که از پول بیشتر بدش بیاید زیرا انسان به هیچ حدی قانع نیست.

وی با بیان این که باید حداقل‌ها را برای مردم تامین کرد توضیح داد: این طرح بسیار موفق بود  و تمام دنیا ملت ایران را تحسین کرد و افتخاری است برای مجلس و دولت و جمهوری اسلامی شد اما دشمنان نگران شدند زیرا اجرای طرح تحولی که آنها گمان می‌کردند موجب بحران و آشوب‌های اجتماعی می‌شود و هیچ دولتی در ایران نمی‌تواند آن را اجرا کند، با موفقیت کامل اجرا شد.

احمدی‌نژاد گفت: ظرفیت عظیم ملت ایران و هنرمندی آنها به معرض چشم جهانیان درآمد و آنها دیدند اگر طرح‌های بزرگ پی‌درپی اجرا شود ملت ایران از دسترس دشمنان خارج می‌شود و مردم ایران می‌توانند کشور را بدون نفت اداره کنند.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: این طرح موجب تقویت وحدت ملی شد و همه به دنبال ثروت هستند زیرا اقتصاد ایران به سمت رقابتی شدن حرکت کرد و دیگر یک عده نمی‌توانند یارانه را به نام تولید بفروشند و اقتصاد شکل واقعی پیدا می‌کند.

وی یادآور شد: با این طرح ظرفیت‌های اقتصادی فعال و رشد پایدار شکل گرفت و همین امر موجب شد که دشمنان ملت تحریم‌ها را جلو انداختند و شدت آن را بالا بردند و این در شرایطی بود که گفت‌وگوها در حال انجام بود زیرا می‌خواستند به ملت ایران فشار بیاورند و گمان کردند اگر چندین طرح اقتصادی به همین شکل اجرا شود اقتصاد ایران مهارشدنی نیست و نمی‌توان به ملت ایران فشار آورد.

احمدی‌نژاد گفت: یکی از بهترین اقدامات که برای رشد پایدار به عنوان تضمین تلقی می‌شود و در دور زدن تحریم‌ها و خنثی کردن فشارهای دشمن موثر است اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها است که اگر به صورت کامل اجرا شود ثروت عادلانه توزیع خواهد شد، از سرمایه ملی صیانت می‌شود، بهره‌وری تولید بالا می‌یود و فقر ریشه‌کن می‌شود.

احمدی‌نژاد افزود: من در مصاحبه‌ای به جزئیات اجرای این طرح اشاره کردم و مطالعات آن هم در دولت کامل است و آمادگی انجام این کار را دارد و قابل اجرا شدن است.

*

محمود احمدی نژاد با بیان اینکه یارانه ای که در کشور از طریق انرژی توزیع می کنیم با ارز دولتی ۲۵۰۰ تومان به بیش از ۳۵۰۰ میلیارد تومان می رسد، گفت: می شود این سرمایه را بازتوزیع کرد و این کار شدنی است.

وی با بیان اینکه عددهایی که در مصاحبه تلویزیونی خود اعلام کرد واقعی بود، گفت: اگر این عددها را ضرب و تقسیم کنیم به صحت و سقم آن پی می بریم ضمن اینکه ما تبعات و آثار این کار را پیش بینی کرده ایم.

رئیس جمهور افزود: وقتی ما طرحی را اعلام می کنیم این به معنای ایجاد توقع نیست بلکه بیان راهکار است چرا که باید بالاخره راهکار را به مردم بگوییم.

بالاترین مقام اجرایی کشور با بیان اینکه اگر چنین ظرفیتی در اقتصاد کشور است، همه ما باید از دولت و مجلس و ملت، بیاییم و برای این طرح برنامه ریزی کنیم، چرا که برای تشریح یک طرح باید عدد و رقم ها داده شود.

وی تصریح کرد: من باور دارم که ما می توانیم حداقل معیشت را برای ملتمان تهیه و فقر را از این کشور ریشه کن کنیم.

رئیس هیات دولت ادامه داد: در دور اول اجرای طرح هدفمندی یارانه ها که مخالفان زیادی داشت، برخی دوستانه به ما می گفتند نزدیک انتخابات است و اگر شما هدفمندی را اجرا کنید، این طرح در انتخابات بار منفی دارد، بعضی ها هم که با همان قبلی ها مشترک هستند می گفتند اگر هدفمندی را اجرا کنید، در انتخابات بار مثبت دارد. ما نه آن دفعه هدفمان انتخاباتی بود و نه این بار، اصلا شأن مجلس، دولت و ملت اجل از این است که مسائل اصلی کشور را با مسائل مقطعی گره بزنیم.

وی گفت: برخی همزمان می گفتند این طرح شکست خورده است و از سوی دیگر می گفتند اجرای این طرح بعد انتخاباتی دارد تا هر دو با هم جمع بشود.

احمدی نژاد تصریح کرد: شرایط کشور اقتضا می کند تا ما منابع خود را احیا و درست مصرف کنیم که بتوانیم از دایره دشمنی ها دور شویم.

وی بیان کرد: این دولت حاضر است خطرها را بپذیرد تا دولت های بعدی بتوانند کارهای بالاتر و بهتری انجام دهند.

بالاترین مقام اجرایی کشور در ادامه با بیان اینکه برخی اختلاف نظرها میان ما و شما در این زمینه وجود دارد، ادامه داد: من فکر می کنم اینها قابل تفاهم هستند، چرا که نیت های ما یکی است و واقعاً دشمنی و دعوایی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه برای اجرای این طرح خدمت رهبر معظم انقلاب رسیدیم و رهنمودهای ایشان را شنیدیم، ادامه داد: با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب نظرات ما و شما می تواند به هم نزدیک شود. هم ما دغدغه داریم و هم شما؛ اینها را کنار هم می گذاریم که می شود از بین آنها حدوسطی را برگزید و آن را با تفاهم اجرا کرد.

احمدی نژاد با اشاره به اینکه جلسه امروز با حضور نمایندگان دولت و مجلس است، گفت: می توان چنین جلسه ای را میان مجلس و دولت و کارشناسان اقتصادی و معتمدان نظام برگزار کرد تا با تفاهم به طرح مشترک برسیم، چرا که اجرای طرح های بزرگ در کشور فقط و فقط از طریق تفاهم امکانپذیر است.

وی با بیان اینکه ما همیشه به دنبال تفاهم مجلس و دولت بوده ایم، افزود: مگر می شود یک طرح بزرگ اقتصادی در کشور که باید عزم ملی در آن بسیج شود بدون تفاهم اجرا شود؟ اگر کسی بگوید که من می خواهم خودم آن را اجرا کنم، چنین چیزی از منطق اداری و اجرایی به دور است.

رئیس جمهور سپس به بیان راهکار چهارم پرداخت و گفت: راهکار چهارم من اصلاح نظام بانکی است، نمی خواهم الان آن را تشریح کنم، ما مطالعات گسترده ای کرده ایم. شما یک اشاره برایتان کافی است، ذهن خود را به سیستم بانکی ببرید.

وی گفت: چند بانک را وکیل همه ملت کرده ایم و مردم را از فعالیت اقتصادی کنار گذاشته ایم، در حالی که اگر کسی می خواهد فعالیت اقتصادی کند باید در جایی که مشارکت کرده، خودش بتواند نظارت، کنترل و حسابرسی کند، در حالی که دولت اموال ملت را بلوکه کرده و به دست چند بانک سپرده است و آنها به ملت می گویند پول را چگونه خرج کنند.

رئیس هیات دولت ادامه داد: در این حالت است که رانت درست می شود، سیاستگذاری ها درست انجام نمی شود و نظارت ها مخدوش می شود در حالی که می توان این کار را اصلاح کرد، چرا که تبعات منفی زیادی دارد.

وی با بیان اینکه امیدوارم بتوانم در آینده نزدیک طرح بانکی دولت را همراه با مطالعات، بحث های کارشناسی و راهکارهای انجام آن برای نمایندگان تشریح کنم، گفت: البته دولت در حال دنبال کردن طرح های تحول اقتصادی است.

وی با بیان اینکه طرح گمرکی را مجلس به سرعت تصویب کرد و به دولت داد افزود: البته طرح مالیاتی را نیز دولت به مجلس تقدیم کرده که در آن نکات اساسی وجود دارد.

احمدی نژاد افزود: طرح مالیاتی دولت در طبقه برخوردار که همه اصول اقتصادی کشور را در دست گرفته است، مخالفان جدی دارد و امیدوارم مجلس آن را زودتر بررسی و تصویب کرده و برای اجرا به دولت ارائه کند.

رئیس جمهور ادامه داد: اگر طرح مالیاتی خوبی نباشد، مالیات ها درست اخذ نشده و هرگونه که ما به طبقات محروم کمک کنیم، مجدداً این پول ها به جیب قشر برخوردار برمی گردد.

وی سپس به آغاز اصلاح نظام توزیع اشاره و تصریح کرد: دولت اصلاح نظام پولی را نیز شروع کرده است.

رئیس هیات دولت در ادامه گفت: این طرح ها حرف ها و راهکارهای خود شما است، ما و شما بر این نظر مشترکیم که مردمی که قالی می بافند نباید روی حصیر زندگی کنند، ملتی که روی دریای ثروت نشسته نباید میانشان فقیر پیدا شود.

احمدی نژاد با بیان اینکه افتخار دولت های نهم و دهم این است که بیشترین ملاقات میان نمایندگان و دولت را برگزار کرده است، گفت: در این جلسات همه ما دریافته ایم که ۹۰ درصد مشکلات مردم اقتصادی است و ملتی که روی دریای ثروت نشسته است، نباید فقیر باشد.

وی ادامه داد: به خدا می توان کارهای بزرگی کرد، این ملت نشان داده که می تواند کارهای بزرگی را انجام دهد، همه ما باید دست به دست هم بدهیم تا اقتصاد کشور را اصلاح کنیم، اقتصاد نیازمند مدیریت متمرکز است، از چند اتاق موازی نمی توان حتی یک کار را هم مدیریت کرد، باید تمرکز در اقتصاد شکل بگیرد.

رئیس هیات دولت با اشاره به اینکه تجربه نشان داده که این دولت هر حرفی زده، پای آن می ایستد، گفت: دولت خودش را فدا می کند تا قولش روی زمین نماند.

احمدی نژاد افزود: هر طرح و برنامه ای که اعلام می شود اگر پشتیبانی و حمایت شده و تصمیم گیری و اجرای آن مترکز باشد، دولت موفقیت آن را تضمین می کند، ما خودمان را ضمانت اجرای آن طرح می گذاریم، منتهی حمایت ، همدلی و پشتیبانی باید با آن همراه باشد.

وی با بیان اینکه ما می توانیم چند کار بزرگ را سازمان دهیم، ادامه داد: برخی توصیه می کنند که ۶ ماه بیشتر تا پایان دولت شما نمانده و نمی شود کاری کرد اما من می خواهم سوال کنم مگر روزها با هم متفاوتند؟ چه تفاوتی میان روزهای اول و آخر دولت و یا ۶ ماه اول و آخر دولت است؟ مگر انگیزه ها تفاوت می کنند؟ بالاخره یک روزش هم مهم است.

رئیس هیات دولت با بیان اینکه حتی می شود در یک روز هم کارهای بزرگی کرد، گفت: ما به مردم تعهد داده ایم که تا روز آخر کار کنیم. بالاخره دور دوم این دولت هم تمام می شود و به جای این دولت مردم دولت دیگری را برخواهند گزید، هر دولتی که ملت برگزیند عزیز ملت است و همه باید از آن حمایت و پشتیبانی کنیم. این چیزی است که قانون اساسی و باورهای ما می گویند که باید تا روز آخر کار کرد و ما حاضریم سختی ها را تحمل کنیم و کارهای بزرگی انجام دهیم.

وی تصریح کرد: البته برخی دوستان از بیرون و داخل هستند که بی انصافی و از مرز نقد عبور می کنند در حالی که نقد بالاترین هدیه برای هر دولت و مسئولی است. نمی خواهم روی اینها تمرکز کنم، فقط اجازه بدهید به برخی از آنها اشاره کنم، چون اتهامی وارد شده و می خواهم بدانید این اتهامات درست نیست.

رئیس جمهور افزود: برخی گفتند دولت بخشی از منابع ارزی را مخفیانه ۲۵۰۰ تومان فروخته و پولش را برای یارانه ها پنهان کرده است. آقای ابوترابی فرد شما را به جدت قسم مگر ما با هم در جلسه دولت و مجلس صحبت نکردیم؟ مگر من نگفتم اجرای این طرح بدون تفاهم دولت و مجلس ناممکن است؟ گفتم یا نگفتم؟ آیا این اتهام کوچکی است؟ در حالی که ۷ دستگاه بر ما نظارت مستقیم دارند.

*احمدی نژاد با بیان اینکه صادق ترین دولت را به چند تخلف مهم متهم کرده اند، گفت: یکی از اشکالات این است که گفته می شود چرا مشکلات با مردم در میان گذاشته می شود که در این باره باید گفت که ما کار مخفیانه ای نداریم ما ابتدا حرف ها را می زنیم و سپس اجرا می کنیم در چند وقت اخیر هم به دولت ایراد گرفتند که چرا طرح هدفمندی را ابتدا به مردم گفتید.

وی با بیان اینکه باید حرف ها به مردم گفته شود افزود: دولت کار محرمانه ای ندارد.

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه در موضوع بانک ها تندترین تهمت ها به پاک ترین فرزندان ملت زده شد تصریح کرد: اکنون ما جایی برای رسیدگی به شکایت ها نداریم.

وی گفت: می خواهیم تا دوره آخر ریاست جمهوری دولت دهم به عنوان خدمتگزار مردم کار کنیم و در این میان هم هیچ بحث سیاسی نداریم چرا که ملت بزرگتر از این است که کسی بخواهد با آنها به طور سیاسی رفتار کند.

رئیس دولت تأکید کرد: برای بهتر اداره شدن کشور ما سندی داریم که پایه اداره کشور است و تنظیم کننده روابط قوا و مبنای حقوق ملت و اختیارات حکومت و بخش های مختلف آن است که آن قانون اساسی است.

وی با بیان اینکه در قانون اساسی اشاره شده سه قوه مستقل هستند یادآور شد: هر کدام از این قوا مسئولیت ها و اختیارات خاص خود را دارند که بخشی از این اختیارات به نوعی ناظر بر قوای دیگر است که معنای آن دخالت نیست.

احمدی نژاد با تشریح وظایف سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات اداری توضیح داد: فعالیت این دو نهاد به معنای دخالت در فعالیت سایر سازمان ها نیست چرا که به عنوان مثال دیوان محاسبات اداری به حساب های سایر نهادها رسیدگی می کند که معنای آن دخالت نیست و استقلال قوا را نقض نمی کند.

وی با بیان اینکه برای قوه مجریه هم یک دسته اختیارات مستقل وجود دارد گفت: باید در اینجا برای تعیین مرز قانونگذاری و اجرا بگویم که هیچگاه دولت در قانون گذاری دخالت نمی کند اما اگر تصمیم های دولت حتی انتصاب افراد به مسئولیت ها دائماً با طرح و مصوباتی متوقف شود دولت چگونه می تواند کار کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه نمی خواهم روی خوب و بد قانون صحبت کنم افزود: به عنوان مثال در مجلس قانونی تصویب می شود که پس از چند ماه نیاز به اصلاح دارد و در مجلس اصلاح روی آن صورت می گیرد که اشکالی هم ندارد.

وی با بیان اینکه تغییر پی در پی قانون در کشور ثبات ایجاد نمی کند، گفت: برنامه ریزی در کشور بر پایه ثبات ایجاد می شود و در این میان ما باید عناصر اصلی را بگیریم و برنامه ریزی کنیم و اگر دائماً در قوانین هدفمند کردن یارانه ها، برنامه های پنج ساله و قوانین بودجه تغییراتی بوجود بیاید برنامه ریزی را مشکل می کند و این با آنچه که می گوییم دولت و مجلس با هم مشترک هستند همخوانی ندارد.

احمدی نژاد با بیان اینکه معتقدیم قانون اساسی هندسه ای برای حکومت تعریف کرده است یادآور شد: اگر این هندسه از تعادل خارج شود کشور آسیب می بیند و این یعنی اینکه به عنوان مثال دولت در کار مجلس یا قوه قضائیه بخواهد دخالت کند.

وی با بیان اینکه توسعه مرز اختیارات یک قوه به سایر قوا به ضرر تمام کشور است توضیح داد: جایگاه مجلس بسیار رفیع و محترم است و این به دلیل موضوعات مهمی است که در مجلس مطرح می شود و هرگز اهمیت مجلس به این نیست که دایره وظایف خود را به حوزه اجرا گسترش دهد چرا که این به نفع هیچکدام از ما نیست.

وی در تشریح اصل ۱۲۸ قانون اساسی گفت: تصویب نامه ها و آیین نامه های دولت و مصوبات کمیسیون های مذکور در این اصل ضمن ابلاغ برای اجرا به اطلاع رئیس مجلس شورای اسلامی می رسد تا در صورتی که آنها را به عنوان مخالف با قانون بیابد برای تجدید نظر به هیأت وزیران بفرستد.

رئیس جمهور پس از بیان این اصل افزود: هر برداشتی که از این اصل می شود ما هم در آن مشترک هستیم.

احمدی نژاد با بیان اینکه ما در قانونگذاری دو مسیر داریم توضیح داد: یکی از این مسیرها این است که ۱۵ نفر نماینده مجلس طرحی را در مجلس ارائه می کنند و در مسیر دیگر دولت لایحه را به مجلس تقدیم می کند که این براساس کارهایی است که باید در کشور انجام شود و این حق دولت است.

وی با بیان اینکه لایحه نظر دولت است یادآور شد: اگر خدای ناکرده لایحه ای به مجلس بیاید و آنچنان در آن تغییر ایجاد کند که تشخیص دولت این باشد که اهداف لایحه را تأمین نمی کند چه کار باید کرد؟

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه فکر می کنیم در چنین شرایطی دولت می تواند در هر مرحله ای این طرح را پس بگیرد تصریح کرد: طرح هم حق نمایندگان است و دولت نمی تواند بگوید چرا نمایندگان طرح می دهند و مسیر قانونی خود را طی می کند تا پس از قانونی شدن برای اجرا به دولت بیاید.

وی با استناد به اصل ۷۵ و ۱۱۳ قانون اساسی در تشریح اصل ۱۲۶ قانون اساسی، گفت: رئیس جمهور مسئولیت امور برنامه و بودجه و امور اداری و استخدامی کشور را مستقیماً بر عهده دارد و می تواند ارائه آن را به عهده دیگری بگذارد و اگر این از عهده رئیس جمهور خارج  شود وی چگونه کشور را اداره کند، بودجه را برنامه ریزی کند؟

-وی به متن سوگند رئیس جمهور اشاره کرد و گفت: در زمانی که رهبری، رئیس جمهور بودند وجه شرعی سوگند رئیس جمهور از شورای نگهبان استعلام شده است و ایشان سؤال کردند که با توجه به ۱۲۱ قانون اساسی آنجا که رئیس جمهور در حراست از مرزها و استقلال سیاسی نباید از هیچ اقدامی دریغ شود، اگر فردی که به عنوان نماینده رئیس جمهور به جایی اعزام می شود از نگاه رئیس از صلاحیت برخوردار نباشد، آیا با مفاد سوگندنامه منافات ندارد؟

وی ادامه داد: در پاسخ این استعلام از جانب شورای نگهبان پاسخ آمده است که آنچه از عبارت سوگندنامه استفاده می شود این است که رئیس جمهور باید در تمام اقدامات و وظایف و مسئولیت هایی که عهده دار است، حفظ و حراست از مرزها، استقلال سیاسی و اقتصادی کشور سایر اموری که در سوگندنامه بیان شده است را مراعات نمایند اما چنانچه در موردی اعراض نماید که امضای او موجب عواقب سوء و بروز خطراتی برای مرزها و سایر مصالح اسلام و نظام جمهوری اسلامی می شود، شرعاً باید از امضا خودداری نماید و خودداری او از امضا مغایر قسم نمی باشد.

احمدی نژاد همچنین تصریح کرد: قانون اساسی اصل و ضامن بقای همه ما است و باید همه مراقب باشیم و این توصیه رهبر انقلاب است.

وی ادامه داد: مدیریت اجرایی کشور باید متمرکز باشد و بالاخره باید استقلال قوا برای هر سه قوه باشد.

احمدی نژاد دولت را بدنه اقتصادی کل کشور توصیف و تصریح کرد: دولت متعلق به همه است، همان طور که قوه قضائیه متعلق به همه است و همه متعلق به ملت هستیم.

وی همچنین تصریح کرد: آیا درست است که وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی بیش از دو سوم وقت خود را در نهادهای نظارتی بگذرانند؟

رئیس جمهور با انتقاد از این مسائل افزود: با این فشارها وزرای اقتصادی و رئیس کل بانک مرکزی چه زمانی به کنترل بازار و اداره اقتصاد کشور برسند؟

وی افزود: اگر کسی تخلفی کرد در هر قوه ای که باشد باید مورد رسیدگی قرار گیرد اما مقدار زیادی از این مسائل ابهامات و گزارش های تأیید نشده است.

احمدی نژاد با تأکید بر این که باید بر کارهای اصلی تمرکز کرد، گفت: زمانی که دو سوم زمان از دست رفت چه طور باید خدمت کند؟ نمی شود یک قوه ولو با دلایل درست مرتب تحت فشار باشد.

وی تصریح کرد: این که بیان می کنم دعوا نیست، بیان مشکل است می خواهیم حل مشکل کنیم چرا که ممکن است از همین نمایندگان به دولت بعدی بیایند و ما همه با هم هستیم.

احمدی نژاد موضع همه قوا را خدمت توصیف و تصریح کرد: ما همه با هم هستیم و دعوایی نداریم اما باید اقتصاد از یک مرکز مدیریت شود و نمی شود اقتصاد را از چند منطقه مدیریت کرد.

وی با تأکید بر این که راه تفاهم باز است، افزود: ملت ایران در برابر دشمنانش دست بسته نیست و ظرفیت های این کشور امکان بهترین عمل ها را دارد و این حرف مشکرت ما و شما است که من برای فریاد زدن آن به اینجا آمده ام.

رئیس جمهور با اشاره به یادداشت نایب رئیس مجلس مبنی بر باقی ماندن وی در جلسه و استماع صحبت نمایندگان گفت: امروز من واقعاً برنامه ای تنظیم کرده ام از این درخواست معذور هستم و در فرصتی دیگر اگر شما صلاح دانستید هماهنگ کنید تا من حاضر شوم و حرف های شما عزیزان هر اندازه که تشخیص دادید، استماع می کنم.

وی تأکید کرد: بهترین سخن، سخن برادران مجلس است.

احمدی نژاد ضمن تشکر از مجلس و هیأت رئیسه و رئیس مجلس گفت: خواهش می کنم نسبت به مسائلی که مطرح کردم بحث و فکر کنید و از متخصصان می خواهم نظر بدهند.

رئیس جمهور در خاتمه سخنانش تصریح کرد: مردمی که قالی می بافند نباید روی حصیر باشند و ملتی که روی دریای ثروت است نباید فقر داشته باشد و ملتی که تاریخ و فرهنگ و پیامبر و علی و حسین و مهدی دارد هرگز در نخواهد ماند و همه قله ها را فتح خواهد کرد./

Share