متن و حاشیه جلسه امروز خانه ملت

اتحاد رسایی‌ومطهری علیه سربازقهرمان

اتحاد حمید رسایی و علی مطهری در مخالفت با طرح اصلاح قانون سرباز قهرمان از نکات قابل توجه امروز پارلمان بود که یکی از نمایندگان هم بدان اشاره کرد.

 

به گزارش خبرنگار پارلمانی  خبرگزاری فارس، نشست علنی صبح امروز (یکشنبه) نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی و با تلاوتی از آیات کلام الله مجید آغاز شد.

در ابتدای جلسه ۲۰۰ نفر از وکلای ملت در صحن علنی حضور داشتند که بر این اساس کرسی ۸۸ نماینده مجلس خالی بود.

رسیدگی به گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره طرح سرباز قهرمان و همچنین بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از ستاد سوخت و مدیریت حمل و نقل کشور از جمله دستور کارهای جلسه علنی صبح امروز مجلس بود.

* انتقاد بیرانوند به تذکر خارج از دستور تابش‌

به گزارش فارس، بهرام بیرانوند نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز در اخطاری با استناد به اصول ۱۸، ۲۴، ۷۷ و ۷۸ قانون اساسی و همچنین در تذکری آیین‌نامه‌ای، اظهار داشت: رئیس مجلس همواره بر لزوم رعایت ارتباط تذکر آیین‌نامه‌ای یا اخطار قانون اساسی نمایندگان با دستور جلسه تأکید دارد.

 

وی افزود: از محل هیئت رئیسه هفته گذشته عنوان شد که آقای نماینده‌ای اخطار قانون اساسی از روز گذشته داشتند که امروز می‌تواند مطرح کند؛ این به معنای شکستن دستور رئیس مجلس به این سرعت و صراحت است.

 

بیرانوند ادامه داد: آقای نماینده هم در کمال آرامش مطالب آماده‌ شده‌ای را درباره نطق نماینده‌ای که روز قبل آن در زمینه فتنه ۸۸ و نحوه تعامل قوه قضائیه با آن، مطالبی گفته بود، مطرح کرد و رئیس محترم جلسه نیز پس از اتمام تذکر آن نماینده، در رابطه با مباحث بیان شده از سوی وی، مطالبی را مطرح کرد که نشان دهنده نوعی تعامل مطلب از دو سوی میز بود و به نوعی تشویق کننده امکان پاسخگویی در صحن علنی برای افرادی بود که هنوز به موارد اتهام در فتنه ۸۸ پاسخ ندادند.

در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس ادامه امکان سخنرانی به بیرانوند را نداد و میکروفن وی را قطع کرد.

به گزارش فارس، به نظر می‌رسد اشاره بیرانوند به تذکر محمدرضا تابش نماینده اردکان در رابطه با نطق حمید رسایی نماینده تهران بود که هفته گذشته در صحن علنی مطرح شد.

حمید رسایی در نطق خود مطالبی را درباره خانواده هاشمی رفسنجانی و فتنه ۸۸ مطرح کرد که این موضوع واکنش آنان را به دنبال داشت و هم اکنون هیئت رئیسه منتظر ارسال دفاعیه مهدی هاشمی متهم فتنه ۸۸ به هیئت رئیسه هستند که در صورت تائید،‌ متن دفاعیه ارسالی در صحن علنی قرائت خواهد شد.

 

* لاریجانی: قرائت جوابیه هاشمی در دستور کار امروز مجلس نیست

 

به گزارش فارس، حجت الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس در جلسه علنی امروز(یکشنبه) مجلس شورای اسلامی با انتقاد از مصاحبه‌های اعضای هیئت رئیسه مجلس درباره نطق اخیرش ، خطاب به علی لاریجانی رئیس مجلس گفت: میخواهم یک تشکر و گلایه از هیئت رئیسه داشته باشم؛ متأسفانه برخی اعضای هیئت رئیسه مصاحبه کرده‌اند و گفته اند پاسخ آقای هاشمی به نطق بنده در مجلس قرائت خواهد شد در حالیکه بنده با آقای جهانگیرزاده که مسئول مربوطه این کار است صحبت کرده‌ام و ایشان گفته‌اند: ما به دفتر آقای هاشمی نامه نوشتیم تا پاسخ را ارسال کنند.

 

وی افزود : آقای جهانگیرزاده گفت در صورت دریافت پاسخ جوابیه آقای هاشمی آنرا در هیئت رئیسه بررسی خواهیم کرد اما برخی از اعضای هیئت رئیسه خلاف این موضوع را گفته‌اند.

 

علی لاریجانی با قطع سخنان رسایی خطاب به وی گفت: قرار بود شما درباره مخالفت با طرح اصلاح قانون سرباز قهرمان صحبت کنید، بهتر است ادامه ندهید.

 

رسایی در پاسخ به لاریجانی گفت: این موضوع را گفتم چون برخی اعضای هیئت رئیسه گفتند جوابیه آقای هاشمی امروز در دستور کار مجلس است که لاریجانی در پاسخ گفت: نه این طور نیست چنین چیزی در دستور امروز مجلس نیست.

* دیدگاه مشترک رسایی و مطهری در مخالفت با طرح سرباز قهرمان

بر اساس این گزارش، حجت الاسلام رسایی نماینده مردم تهران در جلسه علنی امروز (یکشنبه مجلس) در مخالفت با کلیات طرح اصلاح قانون سرباز قهرمان گفت: سال ۷۶ قانون سرباز قهرمان تصویب شد و این طرح نیازی به اصلاح ندارد.

 

وی با بیان اینکه قهرمانان المپیک و رقابتهای  ورزشی و جهانی برای ملت ایران افتخار هستند ، ما با ورزش مخالف نیستیم اما  سال ۷۶ امتیازاتی که به ورزشکاران قهرمان ارائه شده است را کافی می‌دانیم؛ اینکه در طرح اصلاح قانون سرباز قهرمان بخواهیم استخدام بدون آزمون و معافیت سربازی ورزشکاران را تضمین کنیم کار درستی نیست.

رسایی همچنین گفت: با تصویب این طرح ما این پیام را به جامعه خواهیم داد که برای کسانی که در رتبه‌های علمی مقام می‌آورند بی توجه هستیم و در حقیقت ورزش را بهتر از علم می دانیم.

رسایی افزود: کسانی که در حقیقت بحث فرار مغزها را مطرح می کنند می گویند که نخبگان علمی در کشور درس خوانده‌اند و زحمت کشیده‌اند اما باید به خدمت سربازی بروند و این در حالیست که اگر این نخبگان سراغ ورزش می‌رفتند از مزایای زیادی برخوردار بودند.

وی با بیان اینکه معافیت قهرمانان ورزشی و بی توجهی به نخبگان علمی سبک زندگی غلطی را ترویج می‌کنند افزود: این طرح به لحاظ روانی تأثیر بدی روی خدمت سربازی می گذارد و نشان می دهد که امر سربازی مذموم  است و به همین دلیل معافیت سربازی بعنوان پاداش برای ورزشکاران در نظر گرفته شده است.

 

بر اساس این گزارش علی مطهری نماینده مردم تهران نیز در مخالفت با کلیات طرح اصلاح قانون سرباز قهرمان گفت: بنده در واقع مطالبی که آقای رسایی درباره نخبگان علمی گفتند را قبول دارم.

وی با بیان اینکه طرح اصلاح سرباز قهرمان عجولانه و احساساتی تنظیم شده است تاکید کرد: در نظام اسلامی همه باید سرباز باشند و برای اسلام سربازی کنند نه اینکه ما معافیت سربازی را یک پاداش تلقی کنیم.

مطهری با بیان اینکه معافیت قهرمانان ملی از خدمت سربازی موجب مذموم تلقی شدن خدمت سربازی در ذهن جوانان می شود تأکید کرد: در اسلام مسئله سربازی مجاهدت در راه خدا بوده و مقدس و ممدوح است . در نظام اسلامی ما باید ارزش سرباز را بالا ببریم نه اینکه از آن بکاهیم .

 

وی با بیان اینکه برخی مشکلات قهرمانان ورزشی با رایزنی وزارت ورزش قابل حل است، افزود:  بنده با ارائه پاداش به قهرمانان ورزشی مخالف نیستم اما اینکه برای پاداش، معافیت سربازی مطرح شود درست نیست؛ شهید مطهری در کتاب نظام اقتصادی اسلام تصریح کرده است که در جامعه اسلامی حقوق یک نخست وزیر با یک رفتگر نباید تفاوت چندانی داشته باشد چرا که آن نخست وزیر موقعیت اجتماعی را بعنوان یک سرمایه خوب دریافت کرده است .

 

مطهری در پایان از نمایندگان خواست با کلیات طرح اصلاح قانون سربازقهرمان مخالفت کنند.

 

* پیوند رسایی و مطهری نشان از برخورد سیاسی با قانون سرباز قهرمان دارد

همچنین مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مخالفت با طرح اصلاح قانون سرباز قهرمان در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس گفت: وقتی یک قهرمان ملی موجب برافراشته شدن پرچم مقدس جمهوری اسلامی در رقابت‌های جهانی می‌شود اشک شوق در چشمان همه ملت ایران جاری می‌شود، لذا قهرمانی ملی یک ارزش بالایی دارد.

 

وی با اشاره به پیام‌های رهبر معظم انقلاب به قهرمانان ملی و المپیک گفت: وقتی یک ورزشکار ایرانی در رقابت‌های جهانی خوش می‌درخشد رهبر انقلاب و سران سه قوه از او حمایت می‌کنند. از او تقدیر می‌کنند چرا که بحث قهرمانان ملی یک بحث کلی و مورد حمایت ملت ایران است.

 

لاهوتی با بیان اینکه باید ورزشکاران را از خدمت در سربازی معاف و به خدمت در امر ورزش سوق بدهیم، تاکید کرد: وقتی یک ورزشکار ما مدال برنز بیاورد اگر او را از خدمت سربازی معاف کنیم در رقابت‌های بعدی برای ملت ایران مدال طلا کسب می‌کند.

 

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در موافقت با طرح اصلاح قانون سرباز قهرمان در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس به مخالفت همزمان رسایی و مطهری با این طرح اشاره کرد و گفت: پیوند رسایی و مطهری نشان از برخورد سیاسی با طرح اصلاح قانون سرباز قهرمان دارد.

 

وی با بیان اینکه معافیت قهرمانان ملی از خدمت سربازی عجولانه و احساساتی نبوده است، تصریح کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی علیرغم جنگ، تحمیل و تخریب، جمهوری اسلامی از قهرمانان ملی خود همواره تجلیل کرده و موفقیت‌های بزرگ ورزشی کسب کرده و این به برکت حمایت‌های رهبر معظم انقلاب از ورزش و ورزشکاران بوده است.

 

نماینده مردم ارومیه با بیان اینکه نباید قهرمانان ملی با چالش‌های اقتصادی و اجتماعی مواجه شوند، افزود: برای انگیزه به جوانان کشور لازم است قهرمانان ملی و المپیک را از خدمت سربازی معاف کنیم تا شرایط برای رشد پیشرفت ورزش کشور ما هموار شود.

 

وی در پایان با بیان اینکه برخی که به خدمت سربازی نرفته‌اند، مخالف معافیت قهرمانان ملی از خدمت سربازی هستند از نمایندگان مجلس خواست تا با کلیات این طرح موافقت کنند.

 

ناصر سودانی نماینده مردم اهواز که به عنوان آخرین موافق کلیات طرح اصلاح قانون سرباز قهرمان در جلسه علنی سخن می‌گفت در واکنش به اظهارات مطهری که گفته بود سربازی امری دفاعی و مجاهدانه برای نظام اسلامی است، گفت: آقایان توجه داشته باشند که ورزش نیز یک نوع دفاع از کشور و انقلاب است. وقتی سرود ایران در دنیا نواخته می‌شود موجب خرسندی همه ایرانیان می‌شود.

 

وی با بیان اینکه جهاد و دفاع در امر ورزش نیز میسر است، پیروزی قهرمانان ملی ایران در عرصه‌های بین‌المللی را دفاع از ایران در عرصه‌های دفاع بین‌المللی از ملت ایران توصیف کرد و گفت: وقتی رهبر معظم انقلاب، رئیس جمهور و رئیس مجلس از قهرمانان المپیک ما تشکر می‌کنند و برای همه آنها پیام می‌فرستند نشان می‌دهند که بحث قهرمانان ملی یک بحث عمومی و کلی است و نمی‌توان این بحث کلی را مغایر با بحث دفاع و جهاد دانست.

 

سودانی همچنین گفت: برخی قهرمانان ملی سراغ نمایندگانی می‌آیند و می‌گویند علیرغم مدال‌هایی که برای ملت ایران کسب کرده‌اند با مشکلات عدیده اقتصادی مواجه هستند.

 

وی در پایان از نمایندگان مجلس خواست تا با کلیات طرح اصلاح قانون سرباز قهرمان موافقت کنند.

 

به گزارش فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس بعد از استماع نظر مخالفان و موافقان طرح اصلاح قانون سرباز قهرمان که البته نماینده دولت با آن موافق بود کلیات این طرح را به رای مجلس گذاشت که با ۱۴۹ رای موافق، ۶۵ رای مخالف و ۱۶ رای ممتنع تصویب شد.

 

* مجلس کلیات طرح معافیت قهرمانان ملی از سربازی را تصویب کرد

به گزارش فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) کلیات طرح اصلاح قانون سرباز قهرمان را بررسی و با ۱۴۹ رأی موافق، ۶۵ رأی موافق و ۱۶ رأی ممتنع تصویب کردند.

* قهرمانان بازی‌های المپیک و جام جهانی از سربازی معاف شدند

همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) طرح اصلاح قانون سرباز قهرمان را مورد بحث و بررسی قرار داده و پس از تصویب کلیات، جزئیات آن را نیز به تصویب رساندند.

 

طبق مصوبه مجلس در ماده واحده طرح مذکور تبصره ۴ ماده واحده قانون سرباز قهرمان مصوب ۱۳ اسفند ماه ۱۳۷۶ به شرح ذیل اصلاح و به عنوان تبصره ۶ محسوب و دو تبصره به عنوان تبصره‌های ۴ و ۵ به آن الحاق می‌شود و همچنین عبارت «سازمان تربیت بدنی» در قانون مذکور به عبارت «وزارت ورزش و جوانان» تغییر می‌یابد.

 

به موجب مصوبه مجلس در تبصره ۴ این طرح، قهرمانان بازی‌های المپیک شامل نفرات اول تا سوم و قهرمانان اول و دوم مسابقات قهرمانی جهان و نفرات اول بازی‌های آسیایی در رشته‌های ورزشی تحت پوشش کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) برگزار می‌شوند و مقام اول تا سوم مسابقات جام جهانی فوتبال، بسکتبال و والیبال و همچنین یکی از فرزندان قهرمانان پارالمپیک جهانی معاف از سربازی با معرفی وزارت ورزش و جوانان و موافقت ستاد کل نیروهای مسلح پس از طی دوره آموزش نظامی در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران از انجام خدمت دوره ضرورت معاف می‌شوند.

 

وکلای ملت در تبصره ۵ طرحی مقرر کردند، همه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۸ مهر ماه ۱۳۸۶ می‌توانند علاوه بر مشمولین تبصره ۴ این قانون، مقام‌های اول، دوم و سوم بازی‌های آسیایی و مسابقات جهانی را با معرفی وزارت ورزش و جوانان با رعایت سایر قوانین و مقررات مربوطه به صورت پیمانی جذب و استخدام کنند.

 

بهارستان نشینان در تبصره ۶ تصویب کردند، آیین‌نامه اجرایی موضوع معافیت سربازان قهرمان مشمول این قانون به پیشنهاد وزارت ورزش و جوانان و با همکاری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تهیه می‌شود و به تائید ستاد کل نیروهای مسلح می‌رسد.

 

آیین‌نامه اجرایی موضوع جذب و استخدام قهرمانان مشمول این قانون نیز به پیشنهاد وزارت ورزش و جوانان و با همکاری معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور تهیه می‌شود.

 

این آیین‌نامه حداکثر ۳ ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

 

نمایندگان ملت با ۱۵۶ رای موافق، ۲۸ رای مخالف و ۱۶ رای ممتنع از ۲۳۴ نماینده حاضر در جلسه، جزئیات طرح مذکور را به تصویب رساندند.

 

به گزارش فارس، نمایندگان مجلس در جریان بررسی طرح اصلاح قانون سرباز قهرمان، برای اصل تبصره ۵ ماده واحده این طرح، به صورت جداگانه رای دادند.

 

این تبصره به دلیل مغایرت با قانون برنامه پنجم توسعه، نیازمند دو سوم آراء خانه ملتی‌ها بود که نمایندگان با ۱۲۲ رای موافق، ۵۳ رای مخالف و ۲۱ رای ممتنع از ۲۴۳ نماینده حاضر در جلسه با اصل این تبصره مخالفت کردند.

 

سپس وکلای ملت با ۷۲ رای موافق، ۸۳ رای مخالف و ۲۴ رای ممتنع از ۲۴۳ نماینده حاضر در جلسه، به حذف این تبصره نیز رای ندادند.

 

علی لاریجانی رئیس مجلس پس از مخالفت نمایندگان با اصل و حذف این تبصره یک پیشنهاد اصلاحی در جزئیات آن را مطرح کرد مبنی بر اینکه عبارت «بدون نیاز به شرکت در آزمون عمومی» از متن تبصره ۵ حذف شود که نمایندگان با ۱۶۱ رای موافق، ۱۵ رای مخالف و ۱۸ رای ممتنع از ۲۴۱ نماینده حاضر در جلسه، با این پیشنهاد موافقت کرده و بالاخره تبصره ۵ را به تصویب رساندند.

 

* «یحیی‌زاده» به عنوان ناظر در شورای مرکزی زکات انتخاب شد

 

به گزارش فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی پارلمان را به عنوان ناظر در شورای مرکزی زکات موضوع بند (ذ) ماده ۱ قانون زکات مصوب ۸ آبان ماه ۱۳۹۰، انتخاب کردند.

 

حجت‌الاسلام روح‌الله بیگی و حجت‌الاسلام سید‌جلال یحیی زاده، کاندیدای عضویت در این شورا بودند که وکلای ملت با ۱۱۷ رای از مجموع ۲۱۱ آراء ماخوذه، حجت‌الاسلام سید‌جلال یحیی‌زاده را به عنوان ناظر در شورای مرکزی زکات انتخاب کردند.

 

* توکلی خواستار بررسی غیر علنی اظهارات رئیس جمهور شد/لاریجانی: بررسی می‌کنیم

 

بر اساس این گزارش، احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی امروز (یکشنبه) طی اخطاری به اصل ۶۷ قانون اساسی استناد کرد و در صحن علنی مجلس، اظهار داشت: همه ما سوگند خوردیم که از قانون اساسی کشور دفاع کنیم؛ رئیس جمهور شب گذشته در گفت‌وگوی ویژه تلویزیونی مطالبی را عنوان کرد که با قانون اساسی مغایر بود.

 

وی افزود: رئیس جمهور در سخنانش مکررا به مجلس و منتقدانش حمله کرد و قانون را نادیده گرفت.

 

توکلی ادامه داد: رئیس جمهور شب گذشته خواهان مدیریت متمرکز اقتصادی شد که این خطری محسوب می‌شود که رکن اصلی مردم‌سالاری دینی را تهدید می‌کند.

 

نماینده مردم تهران خطاب به رئیس مجلس گفت: من از شما خواهش می‌کنم یک جلسه غیر رسمی غیر علنی تشکیل دهید تا این مسائل در آنجا مطرح شود، تا سرانجام این اطلاعات ساده‌انگارانه‌ای که رئیس جمهور داده‌اند، ببینیم که چه می‌شود.

 

توکلی اظهار داشت: ‌برآورد ابتدایی نشان می‌دهد رئیس جمهور باید بنزین معمولی را ۵ هزار تومان، بنزین سوپر ۵ هزار و ۵۰۰ تومان و گازوئیل ۱۷۵۰ تومان و نفت سفید را ۵۰۰ تومان بفروشد تا مسائلی را که می‌خواهد دنبال کند.

 

به گزارش فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اخطار توکلی، گفت: بحث مدیریت متمرکز ۳ سطح دارد، سطح سیاست‌گذاری که از شئونات رهبری است، سطح قانونگذاری که مربوط به مجلس است و سطح اجرا هم مربوط به قوه مجریه است که از طریق وزرا صورت می‌گیرد.

 

وی افزود: بحثی که شما مطرح کردید جزو تذکرات آخر جلسه است و البته پیشنهادی که شما دادید را هیئت رئیسه مجلس بررسی می‌کند.

* اساسنامه تأمین اجتماعی باطل و تصدی مرتضوی غیرقانونی است

 

به گزارش فارس، احمد توکلی، مسعود پزشکیان، محمد دهقان، الیاس نادران، نجابت، دهدشتی و بهروز نعمتی طی تذکری به وزیر راه، تعاون و رفاه اجتماعی انتصاب سعید مرتضی بعنوان رئیس سازمان تأمین اجتماعی را بدلیل آنچه غیر قانونی بودن اساسنامه این سازمان خواندند باطل و بلااثر دانسته و تاکید کردند که در صورت ادامه تصدی سعید مرتضوی بر سازمان تأمین اجتماعی از ابزارهای قانونی برای برخورد با وزیر کار استفاده خواهد کرد.

 

بر اساس این گزارش  در بخش نخست تذکر مکتوب ۸ نماینده مجلس به وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی تصریح شده است: دیوان عدالت اداری حکم انتصاب آقای مرتضوی به سمت مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی را بدلیل مغایرت با قانون ابطال نمود لیکن هیئت وزیران با اصلاح اساسنامه صندوق تامین اجتماعی و تغییر عنوان این صندوق به سازمان تامین اجتماعی و اصلاح شرایط انتصاب و تصدی رئیس این سازمان، سعی کرد حکم ابطال دیوان عدالت اداری را بلا موضوع سازد و آقای مرتضوی را مطابق اساسنامه اصلاحی به سمت رئیس سازمان منصوب نمود لیکن اساسنامه اصلاحی نیز مطابق اصل ۱۳۸ قانون اساسی به موجب نظر رئیس مجلس شورای اسلامی بعنوان مرجع نظارت بر انطباق مصوبات دولت با قوانین در موارد مربوط به اصلاح عنوان صندوق تامین اجتماعی و نحوه انتصاب و شرایط تصدی ارکان صندوق و برخی موارد دیگر مغایر قانون تشخیص داده شد.

 

این نمایندگان همچنین در ادامه تأکید کرده‌اند به تبع غیرقانونی تشخیص داده شدن اساسنامه اصلاحی در موارد مذکور و همچنین لغو انتصاب پیشین آقای مرتضی بعنوان مدیرعامل صندوق به حکم دیوان عدالت اداری ، انتصاب جدید وی بعنوان رئیس سازمان تأمین اجتماعی با  توجه به غیر قانونی بودن اساسنامه اصلاحی نیز باطل و بلااثر است.

 

نمایندگانی که به وزیر کار درباره انتصاب مرتضوی به رئیس سازمان تأمین اجتماعی معترض بودند در پایان تذکر مکتوب خود تأکید کرده اند که در صورت ادامه تصدی مرتضوی بر سازمان تأمین اجتماعی از ابزارهای لازم قانونی برای برخورد با وزیر استفاده خواهند کرد.

 

* سم‌زدایی در بهارستان/فرصت سه ماهه مجلس به خلیلیان

 

همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز خود سؤال ملی محمد دهقانی نماینده طرقبه و چناران از وزیر جهاد کشاورزی را مورد بررسی قرار دادند.

 

سؤال دهقان از خلیلیان در خصوص نحوه اجرای بند «و» ماده ۳۴ قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران بود.

 

به گزارش فارس بعد از اظهار نظر خلیلیان و دهقان در خصوص سؤال مطرح شده حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد که ریاست جلسه علنی را بر عهده داشت ضمن تشکر از سؤال دهقان خطاب به وی گفت:‌اگر موافق باشید زمانه سه ماهه‌ای برای وزیر پیش بینی کنیم تا مسائلی که در جلسه امروز مطرح شد را اجرا و گزارش آن را به مجلس ارائه دهد.

 

دهقان نماینده طرقبه پیشنهاد ابوترابی‌فرد فرای ارائه فرصت سه ماهه به وزیر جهاد کشاورزی را پذیرفت.

 

به گزارش فارس بر اساس بند «و» ماده ۳۴ قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه وزارت بهداشت موظف است با همکاری وزارت جهاد کشاورزی مقدار مصرف مجاز سموم و کودهای شیمیایی برای تولید محصولات باغی و کشاورزی را مشخص کنند و عرضه محصولاتی که به صورت غیر مجاز از سموم و کودهای شیمیایی استفاده کردند را ممنوع کنند.

 

 

* نمایندگان سه‌شنبه جلسه غیرعلنی دارند/ جلسه بعدی چهارشنبه

 

به گزارش فارس، جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) نمایندگان مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش با اعلام حجت‌الاسلام سید‌محمد‌حسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس که در غیاب لاریجانی ریاست ساعتی از صحن علنی را برعهده داشت پایان یافت.

 

وکلای ملت در جلسه علنی صبح امروز پارلمان طرح یک فوریتی اصلاح قانون سرباز‌ قهرمان را مورد بحث و بررسی قرار داده و به تصویب رساندند که طبق مصوبه مجلسی‌ها قهرمانان المپیک، جام جهانی و بازی‌های آسیایی از سربازی معاف شدند.

 

ابوترابی فرد پیش از پایان جلسه علنی مجلس اعلام کرد که جلسه علنی بعدی نمایندگان چهارشنبه ششم دی ماه راس ساعت ۸ صبح با دستور کار رسیدگی به دستور هفتگی تشکیل می‌شود.

 

وی همچنین یادآور شد: روز سه‌شنبه مجلس تشکیل جلسه غیرعلنی می‌دهد تا نحوه بودجه‌ریزی و تدوین لوایح بودجه سنواتی و همچنین گزارشی در مورد بودجه ۹۲ مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

Share