جلیلی:

آمریکا در موضوع سوریه برخلاف ادعاهایش عمل کرد

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: آمریکا در موضوع سوریه بر خلاف ادعاهایش عمل کرد، نمی‌شود به نام دفاع از مردم، کشوری را تحریم اقتصادی کرد و با ارسال اسلحه و حمایت از تروریسم ادعای طرفداری از مردم و دموکراسی داشت.

به گزارش دیارمیرزا به نقل از خبرگزاری فارس  سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی که به دعوت همتای هندی خود به این کشور سفر کرده، صبح روز جمعه در نشستی خبری با نمایندگان رسانه‌ها در دهلی‌نو با تشریح مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در مسائل مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی بر توسعه روابط دوستانه بین ملت‌ها و کشورهای جهان تاکید کرد.

وی با اشاره به مشکلات به وجود آمده برای مردم افغانستان در ۱۰ سال اشغال این کشور از سوی نیروهای خارجی و آمریکایی به بهانه مبارزه با تروریسم، آن را نمونه‌ای از تناقض گفتار و رفتار برخی کشورهای غربی و آمریکا دانست و گفت: آنچه در ۱۰ سال گذشته در افغانستان روی داده باید به خوبی تحلیل شود.

وی افزود: ۱۰ سال است آمریکا و برخی قدرت‌های غربی به بهانه مبارزه با تروریسم افغانستان را اشغال کرده‌اند، اما مردم منطقه و این کشور شاهد هستند با وجود حضور گسترده نیروهای خارجی تولید مواد مخدر در این مدت در افغانستان چهار برابر افزایش یافته و آمریکا خود اعتراف کرده که نتوانسته در این مدت در مبارزه با تروریسم و مواد مخدر موفق باشد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان این‌که «پرسش اساسی در این زمینه این است که آیا آمریکا نخواسته یا نتوانسته است با تروریسم مبارزه کند؟» افزود: پاسخ به این پرسش و تحلیل این موضوع می‌تواند مسائل زیادی را درباره انگیزه‌های واقعی حضور نیروهای خارجی و آمریکایی در منطقه آشکار کند.

وی با اشاره به گفت‌وگوهای خود با مقامات هند درباره مساله افغانستان گفت: در گفت‌وگو با دوستان هندی اعلام کردیم خواست ما وحدت، استقلال، تمامیت ارضی، پیشرفت و رفاه ملت افغانستان بوده و تمام توان ایران و هند خلاف قدرت‌های دیگر برای کمک به رشد و پیشرفت افغانستان است.

جلیلی افزود: آنچه برای افغانستان مفید است اینکه مردم افغانستان با سابقه مبارزات استقلال‌طلبانه و اتکای به ظرفیت‌های خود بهتر از هرکس دیگری می‌توانند درباره آینده خود تصمیم‌گیری کنند و معتقدیم آن چیزی که می‌تواند امنیت و توسعه پایدار را برای کشورها به ارمغان آورد، استقلال و مردم‌سالاری و تکیه بر ظرفیت‌های خودشان است. به ویژه مردم افغانستان با ظرفیت‌های خوب و با خروج اشغالگران می‌توانند به این هدف دست یابند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در ادامه گفت: ما معتقدیم کشورهای منطقه باید مسائل منطقه را خودشان با گفت‌وگو حل کنند و ما خواهان روابط دوستانه و صلح و دوستی بین کشورهای منطقه هستیم.

وی درباره مساله سوریه آن را از بحث‌های مهم و جدی حال حاضر دانست و با اشاره به تلاش‌های سازنده ایران برای حل صلح‌آمیز مساله سوریه گفت: ما از ابتدا طرح مشخصی برای حل این مساله ارائه و اعلام کردیم کشتار مردم بی‌گناه در سوریه باید هرچه سریعتر متوقف و گفت‌وگوهای ملی آغاز شود.

جلیلی برگزاری انتخابات با استانداردهای لازم مبتنی بر مردم‌سالاری و دموکراسی را راه حل اساسی مساله سوریه دانست و تاکید کرد: انتخاب مردم سوریه باید مورد احترام همه واقع شود و سوریه یک استثنا نیست و آنچه درباره سوریه نیز مطرح می‌شود باید مبتنی بر مردم‌سالاری و دموکراسی باشد.

وی تاکید کرد: دموکراسی با بمب و سلاح همخوانی ندارد و کسانی که با سلاح، خشونت، دخالت خارجی و تروریسم وارد سوریه شده‌اند باید به افکار عمومی پاسخ دهند.

جلیلی تصریح کرد: آمریکا در موضوع سوریه نیز خلاف ادعاهایش عمل کرده است، نمی‌شود به نام دفاع از مردم، کشوری را تحریم اقتصادی کرد و با ارسال اسلحه و حمایت از تروریسم ادعای طرفداری از مردم و دموکراسی داشت.

وی گفت: راه حل سوریه دموکراسی با سازوکارهای انتخابات و صندوق رای است و ارسال اسلحه و حمایت از تروریسم راه حل نیست.

دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره موضوع هسته‌‌ای ایران با اشاره به عضویت فعال جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای گفت: ما یکی از مدعیان مهم خلع سلاح هسته‌‌ای و از مدعیان مهم جلوگیری از اشاعه سلاح‌های هسته‌ای در جهان و خواستار احقاق حقوق همه اعضای آژانس برای بهره‌برداری صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای هستیم و فعالیت‌های ما در این زمینه در واقع دفاع از حقوق همه اعضا در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای است و ما با هرگونه سلاح‌های کشتار جمعی مخالفیم.

وی با اشاره به اقدامات یکجانبه‌گرایانه و تناقض رفتار و گفتار برخی قدرت‌های غربی و آمریکا گفت: دوران یکجانبه‌گرایی گذشته و هیچ‌کس به آمریکا و حامیانش اجازه نداده درباره روابط دیگر کشورها تصمیم‌گیری کنند.

جلیلی گفت: آمریکا خلاف ادعاهایش که دموکراسی و اقتصاد آزاد را ۲ اصل سیاست خارجی خود اعلام کرده، عمل می‌کند و نمونه بارز این تناقض اقداماتش علیه ایران است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با اشاره به روابط نزدیک و ظرفیت‌های خوب ۲ کشور ایران و هند در عرصه‌های مختلف گفت: ایران و هند ۲ کشور مهم و موثر در عرصه بین‌المللی به ویژه در جنبش غیرمتعهدها هستند و ظرفیت مردم‌سالاری در ۲ کشور فرصت مناسبی برای حرکتی مستقل و مبتنی بر اراده ملت‌ها در عرصه بین‌الملل است.

وی افزود: ظرفیت‌های خوب ۲ کشور این فرصت را به وجود آورده که روابط خود را گسترش و عمق دهند که از آن جمله می‌توان به ظرفیت‌های اقتصادی ایران به ویژه در بخش ترانزیت کالا، انتقال و تامین امنیت انرژی اشاره کرد که می‌تواند فرصت‌های خوب و موثری برای توسعه روابط ۲ کشور باشد.

جلیلی سفر اخیر نخست وزیر هند به تهران در جریان اجلاس غیرمتعدها و دیدار وی با مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور را نشاندهنده اراده رهبران ۲ کشور برای توسعه و تضمین روابط دانست و تاکید کرد: امروز ایران و هند هم منافع مشترک و هم تهدیدهای مشترک دارند و این اشتراکات ایجاب می‌کند همکاری‌ها و مشورت‌ها در عرصه‌های مختلف شکل گیرد و همکاری‌های سیاسی، اقتصادی، امنیتی و به ویژه عرصه‌های فرهنگی از جمله بسترهای این همکاری‌هاست.

جلیلی تصریح کرد: هم اراده ۲ کشور و هم ظرفیت‌های موجود، نوید افق آینده روابط ۲ کشور را بسیار امیدوارکننده ترسیم می‌کند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران درباره دیدار با همتای هندی خود گفت: ما همکاری‌های بسیار خوبی در زمینه‌های کاری شورای امنیت ملی ۲ کشور داشته‌ایم و این سفر به دعوت آقای «منون» مشاور امنیت ملی نخست وزیر هند صورت گرفته و ما گفت‌وگوها و مشورت‌های خوبی در خصوص تهدیدها و منافع مشترک ۲ کشور و نیز برخی مسائل منطقه‌ای از جمله مبارزه با جرایم سازمان یافته، موادمخدر و تروریسم و مقابله با دزدی دریایی، همچنین فعالیت‌های راهبردی و اساسی در عرصه اقتصاد داشتیم و همه این‌ها فرصت‌های خوبی برای تعمیق روابط است.

Share