معضل دارو در گفتگوی «فردا» با دو عضو کمیسیون بهداشت مجلس:

مشکل ضعف مدیریت است نه تحریم

هیه دارو دومین اولویت کشور پس از غذا است که متاسفانه از سوی دولت نادیده گرفته می شود و تنها یک پنجم ارز مورد نیاز برای خرید دارو اختصاص داده شده است. در این باره دولت و بانک مرکزی به شدت در معرض اتهام سهل انگاری نسبت به بیماران خاص هستند. این تحریم نیست که مردم را آزار می دهد، بلکه نقصان مدیریتی است که این همه مشکل ایجاد کرده است. در حالیکه تاکید بر اقتصاد مقاومتی است، این مدیریت سست و بی پایه کاری را از پیش نخواهد برد.

در حالی که این روزها، سنگ اندازی های بانک مرکزی بر سر راه تأمین ارز مورد نیاز دارو و تجهیزات پزشکی صدای وزیر و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی را در آورده ،هنوز نه تنها اتفاق مثبتی رخ نداده بلکه به گفته پزشکان و بیماران، برخی داروها فقط مشابه داخلی شان موجود است و داروهای خارجی هم قیمتشان چند برابر شده است. به گونه‌ای که تهیه آنها برای بیماران سخت است و کمبود برخی داروها بیماران را به بازار سیاه دارو کشانده است. در این شرایط دولت و بانک مرکزی اولویت‌بندی کالاهای وارداتی با ارز مرجع، به خودروهای لوکس، لوازم آرایش، غذای سگ، … اختصاص داده اند.

در این خصص دکتر عابد فتاحی عضو کمیسیون بهداشت مجلس در گفتگو با خبرنگار «فردا» گفت: یکی از دغدغه های اصلی امروز مردم با توجه به بالا رفتن قیمت ارز در تامین داروهای مورد نیاز برای کشور است.

وی افزود: نباید از نگرانی های مردم در حوزه درمان غافل شد. سلامت جسمانی جامعه آرامش روانی به همراه دارد. خوشبختانه ذخیره دارویی کشور به اندازه ای هست که نگرانی خاصی در این باره وجود نداشته باشد اما نگرانی مردم از قیمت بالای دارو و کیفیت آن سالهاست با مردم همراه بوده و همچنان ادامه دارد و باید به هر روشی سعی کنیم که بهترین داروها با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تهیه دارو دومین اولویت کشور پس از غذا است که متاسفانه از سوی دولت نادیده گرفته می شود و تنها یک پنجم ارز مورد نیاز برای خرید دارو اختصاص داده شده است. در این باره دولت و بانک مرکزی به شدت در معرض اتهام سهل انگاری نسبت به بیماران خاص هستند.

دکتر عابد فتاحی در خصوص ارز تخصیص یافته برای وزارت بهداشت بیان کرد: از یک میلیارد و پانصد میلیون دلار بودجه در نظر گرفته شده برای وزارت بهداشت تنها یک‌ سوم آن مبلغی بالغ بر پانصد هزار دلار تحقق یافته است که دولت باید در این باره پاسخگو باشد.

وی افزود: شرایط کنونی سلامت کشور و عدم تخصیص کامل بودجه متوجه سیاست مدیریتی وزیر بهداشت نمی‌شود. ایشان تمام و کمال نهایت سعی خود را برای حل این معضل نموده اند و انتقادی به ایشان وارد نیست.

نماینده مردم ارومیه همچنین عنوان کرد: علاوه بر مشکلات موجود در حوزه دارو، کشور دچار مشکلات دیگری از قبیل مشکلات گمرک و نقل و انتقال ارز مواجه است. این در حالی است که مسایل ایجاد شده در گمرک قابل حل بوده اما مشکل نقل و انتقال ارز به دلیل تغییر مکرر در دستور‌العمل‌ها هم‌چنان با مشکلات خود دست و پنجه نرم می‌کند.

وی ادامه داد: این تحریم نیست که مردم را آزار می دهد، بلکه نقصان مدیریتی است که این همه مشکل ایجاد کرده است. در حالیکه تاکید بر اقتصاد مقاومتی است، این مدیریت سست و بی پایه کاری را از پیش نخواهد برد.

وزارت بهداشت حق دارد شاکی باشد

مراد هاشم زهی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به «فردا» گفت: وزارت بهداشت حق دارد شاکی باشد. اینکه چرا به جای این که ارز مرجع را به داروهای موردنیاز و برخی تجهیزات پزشکی که امروز از مهمترین اولویت‌های کشور هستند، اختصاص بدهند، آن را برای واردات کالاهای غیر ضروری در نظر گرفته‌اند جای سوال دارد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر در کشور با مشکل کمبود تخصیص ارز به داروها و نیز واکسن‌هایی که کمیابند، مواجهیم. علاوه بر داروها در مورد تجهیزات پزشکی نیز متأسفانه با مشکل ارز مواجه هستیم و نیاز است که دستگاه‌های مربوطه اقدامات لازم را در این خصوص انجام دهند و با کشورهایی که سازنده اولیه داروها و قطعات هستند مذاکره کنند تا هر چه زودتر این مشکل مرتفع شود.

وی با انتقاد از مدیریت بانک مرکزی گفت: برخی از بیماران کشور به واردات داروهای فاقد تولید داخل به شدت نیاز داشتند که در همین مدت عده‌ای سرمایه‌دار با استفاده از ارز مرجع اقدام به واردات خودروهای لوکس کردند. درحالی که برخی مسئولان دولتی کماکان اختصاص ارز مرجع واردات دارو به مصارف دیگر را عنوان می‌کنند.

این نماینده مجلس افزود: طی هفته‌های اخیر ارز دارو به معضلی در بین وزارت بهداشت و بانک مرکزی تبدیل شده و در این بین این مردم هستند که چوب کم کاری مدیران را می خورند. مسئولان دولتی اختصاص ارز مرجع دارویی را به واردات لوازم آرایش و لوازم بهداشتی لوکس رد کرده‌اند اما مشکل همچنان پابرجاست.

Share